הדגים יתייקרו ב-20%-10%, מחיר הבשר יעלה ב-15%-20%

מחצית מהבשר בארץ מקורו ביבוא מארגנטינה, שעצרה את היצוא ■ מתחילת השנה ירדו מחירי האורז, הקמח, הסוכר, התירס והטחינה - והם לא צפויים להתייקר

מחירי הבשר צפויים להתייקר בקרוב בשיעור של 15%-20%, ומחירי הדגים צפויים לרשום עלייה של 10%-20% - כך מעריכים יבואני הבשר והדגים הגדולים בארץ, בשיחה עם "גלובס". שיעור ההתייקרות הגבוה יותר צפוי בדגי הסלמון.

גל ההתייקרויות בחומרי הגלם בעולם הוא נקודתי. כך, בעוד שמחירי הבשר, הדגים, הקפה והקקאו רושמים עליות משמעותיות - מחירי האורז, הסוכר, החיטה, והתירס דווקא יורדים.

לפי שעה, מחירי הקקאו והקפה בעולם ממשיכים לעלות על רקע חששות כי מזג-האוויר הגרוע יפגע ביבולים מברזיל, מגדלת הקפה הגדולה בעולם.

עם זאת, למרות העליות בקפה ובקקאו, היצרנים בישראל - ובראשם קבוצת שטראוס - טרם החליטו על עליית מחיר נוספת. יצויין כי שטראוס כבר ביצעה באחרונה התייקרות במחירי מוצרי שוקולד שמקורם בקקאו, אך התייקרות זו לא כללה את הקפה.

שווקי הבשר והדגים בארץ מושפעים באופן מיידי מתנודות המחירים בעולם, בשל העובדה שמקור עיקר התוצרת בשווקים אלה הוא ביבוא. שוק הבשר (לא כולל עוף) מגלגל כ-7 מיליארד שקל בשנה (70 אלף טון), ורק 10% מכך מקורם בגידול מקומי.

ארגנטינה היא ספקית של כ-50% מהבקר המיובא לארץ, שעצרה כליל את היצוא מהמדינה. "התייקרות הבשר נובעת מהסגירה הדרסטית של ארגנטינה ליצוא מזה מספר שבועות, בשל רצון הממשל להוזיל את מחירי הבשר בשוק המקומי. הבעיה היא שזה מתארך מעבר לרגיל, וברגע שארגנטינה מבצעת צעד כזה מהיר - המדינות התעשייתיות האחרות, בעיקר ברזיל ואורוגוואי, מזהות את הסיטואציה ומעלות המחירים", אומר יבואן בשר גדול בארץ.

"היו אמורות לצאת משלחות של יבואני בשר ישראלים לארגנטינה, לסגירת חוזים למחצית השנייה של השנה, והן לא יצאו. אם ארגנטינה תיפתח את היצוא בקרוב - אז המחירים לקראת סוף השנה צפויים לרדת. אם לא - הבעיה צפויה להחמיר. ההשפעה של ארגנטינה דרמטית. צריך למצוא מקורות משלימים בשעה שהשוק כולו בעודף ביקוש והמחירים עולים", אומר יבואן בשר אחר.

יצויין כי עליית מחירי הבשר בארץ התמתנה במעט לאור סגירת היצוא מעזה, שהביא לעודף היצע שניטרל, כאמור, חלק מעליות המחיר.

"במהלך השנה האחרונה הבשר בארץ עלה בשיעורים של קרוב ל-30%, וכעת הוא צפוי לרשום עלייה נוספת בשיעורים של 15%-20%. גם הבשר הטרי צפוי לעלות בקרוב", אומר אחד היבואנים.

שוק הדגים בארץ מגלגל כ-1.2 מיליארד שקל בשנה, 83% מתוכם מיבוא. לדברי יבואנים, מחירי הדגים שלא רשמו בשנה החולפת עלייה משמעותית יעלו בחודש-חודשיים הקרובים בשיעורים של 10%-20%.

מקור עיקר היבוא הוא מהמזרח (סין), אך גם מדרום-אמריקה ומסקנדינביה.

"פגעי טבע וחורף קר מאוד באירופה הורידו את כמות דגי הסלמון ואף את משקלם, ולכן לפחות בחצי השנה הקרובה המחירים צפויים לעלות", אומר יבואן דגים.

לא הכל עולה

מתחילת השנה רשם הסוכר ירידה של 33%, ואילו התירס רשם ירידה של 16%. מחיר החיטה ירד ב-21% ממחיר השיא שנרשם בנובמבר 2009, ואילו מחיר האורז ירד ב-30% ממחיר השיא שנרשם בדצמבר 2009. גם מחירם של פולי הסויה ומחיר השומשום התעשייתי המיועד לייצור טחינה - ירדו.

"אני לא רואה באופק עליות מחיר", אומר ריאד שוקחה, יבואן האורז הגודל בישראל, המייבא גם מוצרים נוספים. לדבריו, "המחירים היום נמוכים בכ-40%-45% ממחירי השיא שנרשמו ב-2008. גם בקטניות היו עליות מחיר, וכעת יש מגמת ירידה, וכנ"ל בסוכר - שהגיע בשיא ל-800 דולר לטון, והיום הוא בסביבות 500 דולר לטון".

אחרי שטראוס ותנובה, גם חוגלה-קימברלי הגישה השבוע לרשתות השיווק דרישה לעליות מחיר, אבל מתברר כי גם בתחום זה, לא כל החברות ממהרות להעלות מחיר.

"חומרי הגלם לא מתייקרים ביום אחד. מעבר לכך, האירו והדולר נשחקו ביחס לשקל, אז למה צריך למהר? אני לא עושה את זה בגלל שאני צדיק גדול, אלא כי אני חושב שזה טוב לחברה שלי", אומר מנכ"ל של חברת מוצרי צריכה גדולה.

22
 22