דירוג הקרנות: המנצחים באג"ח - אלטשולר שחם ואי.בי.אי

לפי דירוג S&P מעלות ו"גלובס" למנהלי קרנות הנאמנות, אלטשולר שחם זוכה לדירוג של 5 כוכבים בניהול אג"ח בארץ אחרת ובאג"ח בארץ שקליות ■ אי.בי.אי מוביל בקטגוריות אג"ח בארץ מדינה ואג"ח בארץ שקליות עם 5 כוכבים בכל קטגוריה

אחרי ש-2009 הייתה שנה מצוינת למנהלי ההשקעות המקומיים, שנה שבה "כל מטאטא ירה", 2010 מהווה עבורם שנת מבחן. שנה שבה הם יצטרכו להוכיח מחדש את יכולת ניהול ההשקעות שלהם.

דירוג S&P מעלות ו"גלובס" למנהלי קרנות הנאמנות בישראל, בוחן כבר למעלה מארבע שנים את ביצועי המנהלים והקרנות, וכולל ניתוח מעמיק לצד מעקב אחר פעילות מנהלי ההשקעות. ובאמצעותו אנו בוחנים כעת את ביצועיהם של המנהלים בחלוף הרבעון הראשון של 2010 המאתגרת.

הדירוג של S&P מעלות ו"גלובס" מחולק לשניים: דירוג אינטראקטיבי שמבוצע בתמורה לתשלום של החברה המדורגת, ודירוג על בסיס מידע פומבי, הכולל את כלל המנהלים בענף. בתחילת השנה הנוכחית החל הדירוג הפומבי להציג גם את הכוכבים של כל אחד מהמנהלים בענף. כעת, בסיכומו של הרבעון הראשון, אנחנו יכולים לראות מי מהמנהלים שיפר עמדות, מי ירד בדירוג ומי שמר על יציבות.

אך לפני שנגיע לכך חשוב לציין שדירוג הכוכבים הוא דירוג יחסי. כלומר, גם במקרה של שנה חלשה, שבה כל התעשייה הציגה ביצועים מאכזבים, המנהל שהשיג את הביצועים הטובים ביותר יקבל דירוג של 5 כוכבים. כך, כמובן, יקרה גם במצב ההפוך, במקרה של שנה שבה התעשייה כולה הצליחה לייצר תשואות יוצאות דופן: המנהל עם הביצועים החלשים ביותר באופן יחסי לשאר המנהלים, יאלץ להסתפק בדירוג של כוכב אחד בלבד.

75% מתעשיית קרנות הנאמנות

התקופה שבין ינואר למארס התאפיינה, כזכור, בכך שגל העליות בשוק המקומי שבו הסתיימה 2009, נמשך גם במהלכה, והמעו"ף אף התקרב לשיא של כל הזמנים (בו הוא נגע מאוחר יותר, במהלך אפריל).

למרות שהדירוג מקיף שבע קטגוריות השקעה שונות, הפעם בחרנו להתמקד בתחום האג"ח בישראל, באמצעות שלוש הקטגוריות אג"ח בארץ אחר, אג"ח בארץ מדינה ואג"ח בארץ שקליות. תחום האג"ח הוא התחום בו קצב הגיוס הוא הגבוה ביותר בענף קרנות הנאמנות, והקרנות הללו מנהלות כ-105 מיליארד שקל, שמהווים 75% מהתעשייה כולה.

בדירוג שמופיע כאן נכללים רק מנהלי הקרנות הגדולים (המנהלים מעל 2 מיליארד שקל), כשבניגוד לדירוג השנתי - שפורסם במגזין "moneytime 2010" - הפעם ניתן היה לשים את האצבע על שני מנהלי קרנות שבלטו מעל כל היתר.

המנהל המוביל בקטגוריות האג"ח בישראל ברבעון הראשון של 2010 הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם. בית ההשקעות זוכה לדירוג של 5 כוכבים בקטגוריית ניהול אג"ח בארץ אחר, וכן באג"ח בארץ שקליות. בקטגוריית אג"ח בארץ מדינה, זוכה אלטשולר שחם בדירוג של 4 כוכבים. המשמעות היא שבית ההשקעות נמצא ב-10% העליונים בשתי הקטגוריות הראשונות, וב-30% הראשונים בקטגוריה השנייה. בדירוג האינטראקטיבי זוכה אלשטולר לדירוג של A בקטגוריית אג"ח בארץ אחר, ובדירוג של AA בשתי הקטגוריות הנוספות.

גוף נוסף שמסתמן כמוביל בתעשייה הוא אי.בי.אי, שמוביל בקטגוריות אג"ח בארץ מדינה ואג"ח בארץ שקליות עם 5 כוכבים בכל קטגוריה. בקטגוריה השלישית, אג"ח בארץ אחר, אי.בי.אי מאכזב מעט עם 3 כוכבים בלבד. בקטגוריה זו, נציין, שומר בית ההשקעות על יציבות בהשוואה לדירוג הקודם.

שונות גדולה בין הקטגוריות

בקרב יתר המנהלים השונות בין הקטגוריות גדולה במיוחד. כך, למשל, פסגות, המנהל הגדול בתעשיית הקרנות, זוכה לדירוג של 4 כוכבים בקטגוריית אג"ח בארץ אחר, ול-3 כוכבים בלבד בשתי הקטגוריות האחרות. מגדל שוקי הון, זוכה בדירוג גבוה של 4 כוכבים בקטגוריית אג"ח אחר, אך בקטגוריית אג"ח מדינה הוא נמצא בתחתית הרשימה עם כוכב אחד בלבד.

מי ששומר על יציבות יחסית הוא ילין לפידות, שמדורג רק בשתיים מהקטגוריות (בקטגוריה השלישית, אג"ח בארץ שקליות, סך הנכסים שהוא מנהל אינו מספיק על מנת להיכנס לדירוג). בקטגוריות אג"ח אחר ואג"ח מדינה, זוכה בית ההשקעות לדירוג של 3 ו-4 כוכבים, בהתאמה - דירוג זהה לזה שהשיג בדירוג השנתי האחרון.

יציבות מסוימת, אם כי במובן השלילי שלה, רושם גם כלל פיננסים, ששומר על דירוגים נמוכים יחסית בקטגוריות השונות. בית ההשקעות זוכה לדירוג של כוכב אחד בלבד בקטגוריית אג"ח אחר, ובדירוג של שני כוכבים בשתי הקטגוריות האחרות. מדובר, אגב, בשיפור מסוים מבחינתו לאחר שבדירוג הקודם הוא זכה לדירוג של כוכב אחד בכל אחת מהקטגוריות.

בדירוג האינטראקטיבי, היחיד שזוכה לדירוג AAA, הגבוה ביותר, הוא אקסלנס, שעושה זאת בקטגוריית אג"ח מדינה. גם כאן נרשמה שונות גדולה בין הקטגוריות השונות, כשבקטגורית אג"ח אחר זוכה אקסלנס לדירוג הנמוך ביותר מבין הגופי המדורגים, BBB. הראל פיא, שזכה לדירוג AAA בקטגוריית אג"ח אחר בסוף 2009, דורג באפריל ב-AA בלבד. מנגד, כלל פיננסים, שזכה לדירוג של BB בלבד בקטגוריית אג"ח מדינה, שיפר את מצבו לדירוג של BBB באותה קטגוריה.

[אתר קרנות נאמנות]

22
 22