הדולר היציג נקבע בירידה של 1.44%, היין התרסק 3%

האירו מנגד התחזק מול השקל ב-0.94% לרמה של 4.875 שקלים לאירו ואילו הדולר היציג נקבע על 3.748 שקלים ■ רון אייכל: האיחוד האירופי לא פועל ישירות לחיזוק המטבע, אך השבת הסדר אל כנו יביא לכדי התחזקות, במקביל, גם של האירו

האירו תיקן היום בשיעור חד למעלה ואילו הדולר נחלש מול השקל ביום המסחר המקומי במטבעות. זאת, על רקע ההכרזה על קרן החירום לבלימת התפשטות משבר החובות באירופה וייצוב האירו.

הדולר היציג נקבע בירידה של 1.44% לרמה של 3.748 שקלים ואילו האירו מנגד התחזק מול השקל ב-0.94% לרמה של 4.875 שקלים. היין היפני נפל בכ-3% והשער היציג ל-100 יין נקבע על 4.011 שקלים. בעולם נחלש כעת האירו לרמה של 1.288 דולרים לאחר שקודם לכן טיפס ל-1.3033 דולרים לאירו.

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של מיטב, אומר בתגובה לתוכנית ההצלה באירופה כי סוף-סוף, האיחוד האירופי והבנק המרכזי, כנראה, עם עידוד ודחיפה ממשית מאחור של ה-IMF וגם של אובמה (מאחורי הקלעים) החלו לפעול כפי שבאמת מתבקש מהם בעת משבר. במהלך זה, הם מראים כי יש בעל-בית בגוש האירופי, אשר יעשה כל המתבקש, בכדי לייצב את אמון המשקיעים בניירות הערך ובמיוחד באיגרות החוב, שהונפקו על ידי אחת מ-16 חברות הגוש. במהלך זה, האיחוד האירופי לא פועל ישירות לחיזוק המטבע, אך השבת הסדר אל כנו יביא לכדי התחזקות, במקביל, גם של האירו, המטבע הכושל של השנה.

אירוע חשוב מאוד שלא משפיע על השוק כנראה, מכיוון שהיה צפוי, הוא הקבלה של ישראל היום לארגון ה-OECD. המועצה של הארגון, בה משתתפים 31 השגרירים החברות. ישראל התחילה את תהליך ההצטרפות בדיוק לפני 3 שנים וב-27 למאי יתקיים בפריז, במטה הארגון, טקס ההצטרפות.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי דש ניירות ערך והשקעות, אומר כי "ההצטרפות של ישראל ל-OECD היום מהווה תעודת כבוד לכלכלה המקומית. זו התפתחות מבורכת שעשויה להביא לשוק הישראלי גופי השקעה וקרנות פנסיה חדשים רבים שוועדות ההשקעה שלהם מאפשרות השקעה במדינות מקבוצה זו בלבד. מאידך גיסא, ההצטרפות מחייבת כעת בנקיטת התנהגות פיסקאלית אחראית עוד יותר מזו שנהגה הממשלה בעבר.

"בנוסף, יש לקחת בחשבון כי המעבר של ישראל מקבוצת השווקים המתעוררים לקבוצת השווקים המפותחים הצפוי בסוף החודש עלול להוביל, בשלב ראשון, להפסקת השקעות של גופים וקרנות המתמחות בשווקים מתעוררים (קרנות אוטומטיות), אך מאידך גיסא יוביל להשקעות חדשות מצד גופים המתעניינים בשווקים מפותחים. בסיכומו של דבר יגבר זרם ההשקעות בישראל והתוצאה עבור המשק הישראלי תהיה חיובית. ישראל תוכל כעת להשתתף בפרויקטים משותפים של ה-OECD, ואני מעריך כי איכות ניהול הממשל והמשק בישראל תשתפר משמעותית בעתיד ותעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר".

מבנק ישראל נמסר היום (ב') כי סטיית התקן של השינוי בשער החליפין - המייצגת את התנודתיות בפועל בשער החליפין - עמדה בחודש אפריל על רמה של כ-6%, גבוה במעט מ-5.2% במארס 2010 ומ-5.5% בפברואר. רמתה הממוצעת של סטיית התקן הגלומה במסחר באופציות על שקל/דולר "מעבר לדלפק" - המייצגת את התנודתיות הצפויה בשער החליפין עמדה בחודש אפריל על כ-7%, בהשוואה לרמה ממוצעת של כ-7.3% במארס וכ-8% בפברואר. לשם השוואה, סטיות התקן הגלומות באופציות על מט"ח בשווקים המתעוררים ובשווקים המפותחים עמדו בחודש אפריל על רמות ממוצעות של כ-11% .

נפח המסחר הכולל במטבע חוץ בחודש אפריל הסתכם בכ-98 מיליארד דולר, בדומה לממוצע ברבעון הראשון של 2010. נפח המסחר בעסקות המרה (עסקות ספוט ועסקות פורוורד) הסתכם באפריל בכ-32 מיליארד דולר - חלקם של תושבי ישראל בפעילות זו עמד על כ-20 מיליארד דולר (כ-63%).

נפח המסחר באופציות למט"ח "מעבר לדלפק" (אופציות שלא נסחרות בבורסה לני"ע) הסתכם בחודש אפריל בכ-10 מיליארד דולר - חלקם של המוסדות הפיננסיים הזרים בפעילות זו עמד על כ-4.5 מיליארד דולר. נפח המסחר בעסקות החלף בחודש אפריל הסתכם בכ-57 מיליארד דולר, בדומה לחודש מארס ובהשוואה לכ-51 מיליארד דולר בפברואר. חלקם היחסי של תושבי חוץ בנפח המסחר הכולל (עסקות המרה, עסקות באופציות ועסקות החלף) היה 59% בחודש אפריל בהשוואה לכ-61% בחודש מארס, כ-63% בחודש פברואר וכ-60% בינואר.

כשעתיים לפני פתיחת הבורסה באוסטרליה דווח באמצעי התקשורת הכלכליים כי היקפה של "קרן הייצוב", שתהווה מנגנון ערבות והלוואה לשמירה על שערו של המטבע, צפוי להסתכם ב-750 מיליארד אירו. על פי הדיווחים תעמיד הנציבות האירופית לקרן 60 מיליארד אירו בעוד ש-16 מדינות האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית יבטיחו במשותף להעמיד ערבויות והלוואות בילטריליות בהיקף של עד 440 מיליארד אירו נוספים. בנוסף, קרן המטבע הבינלאומית אמורה לספק ערבויות נוספות בגובה 250 מיליארד אירו.

מחברת איזי-פורקס נמסר כי "האירו הצליח להתייצב ולהתרחק מעט מרמת השפל שקבע ביום חמישי אך המטבע האירופאי ממשיך להיסחר תחת לחץ כבד ורבים מהמרים שהאירו ימשיך להיחלש וירד מתחת ל-1.2500. ביום שישי החליטו ראשי גוש האירו על הקמת קרן מיוחדת לעצירת המשבר בגוש האירו והתפתחויות בנושא זה יעמדו במוקד העניינים בתחילת השבוע. עוד היום צפויים להתפרסם מאזן הסחר בגרמניה,התפוקה התעשייתית בצרפת ומדד אמון המשקיעים הסנטיקס בגוש האירו".

ברקליס קפיטל, אשר ידוע במיוחד בקרב הבנקים הזרים בעמדתו השורית על השקל, מעריך כי הדולר עשוי להמשיך להתחזק מול השקל. בסקירה טכנית ששיגר ברקליס ללקוחותיו, אשר הגיעה לידי "גלובס", האנליסטים מציינים כי הצמד דולר-שקל חצה רמת התנגדות משמעותית והוא עשוי להמשיך לטפס. כל זאת, נזכיר, בזמן שבמחלקת המאקרו של ברקליס ממשיכים להעריך (בדומה למרבית הגופים הזרים) שהשקל ימשיך להתחזק בטווח הבינוני-ארוך בשל הנתונים הכלכליים החזקים של ישראל ותהליך העלאות הריבית במשק.

בורסות אסיה מקדמות את החדשות מאירופה בעליות שערים היום. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, על אף השעה המוקדמת, רושמים עליות שערים חדות ומאותתים על פתיחת שבוע מסחר חיובית גם בבורסות ניו יורק. "הפעילות המשותפת של מדינות האיחוד האירופי היא בדיוק מה שהיה צריך על מנת להשיב את היציבות והסדר לשווקים", ציין הבוקר פראסאד פטקאר, מנהל השקעות ב-Platypus באוסטרליה. "זה בהחלט יכול לשים קץ למשבר באירופה".

[לאתר המט"ח]