מחלבות גד: "ההסכם בין רבוע כחול לתנובה צימצם לנו את המדף ב-25%"

עזרא כהן, בעלי מחלבות גד: "אנחנו מורידים רבע מהמוצרים על המדף כי אין לנו היכן לשים אותם; אם המצב לא ישתנה, אפנה לרגולטור"

"נפגענו מההסכם עם תנובה, ובשורה התחתונה צמצמו לנו את המדף ברבוע כחול ב-25%, למרות שאנחנו נמצאים בגידולים של 8% במכירות ברשת. אני מוריד מהמדף רבע מהמוצרים שאני מוכר ברשת כי אין לי מקום לשים אותם. הפגיעה היא גם במיקומים. כשלקוח מגיע למדף הוא רוצה לראות אותך בגובה העיניים, בנראות כמו שצריך" - כך אומר היום (ב') עזרא כהן, מנכ"ל ובעלי מחלבות גד, בהתייחס להסכם שנחתם באחרונה בין תנובה לרבוע כחול.

כפי שחשף אמש (א') "גלובס", תנובה ורבוע כחול הגיעו להסכם שיעניק, בסופו של תהליך, יתרון לקבוצת תנובה במקררי החלב של רבוע כחול. במסגרת זו תערוך רשת רבוע כחול שינוי בפלנוגרמות של מקררי החלב, כך שבמקום לסדר את המוצרים לפי קטגוריות, המוצרים יסודרו לפי ספק. במחצית מסניפי רבוע כחול תנובה תהיה הספק הראשון בכיוון התנועה של הצרכן ברשת, כלומר הצרכן יפגוש קודם כל במוצרי החברה. במחצית האחרת של הסניפים תקבל שטראוס עדיפות. ככל הנראה, תנובה תשפה את רבוע כחול על המהלך באמצעות הבונוס השנתי.

ההסכם בין הצדדים עלול לפגוע בתחרות מאחר שהוא דוחק את רגלי השחקניות הקטנות בשוק. ראשית, הוא מצמצם להן את שטח המדף, ושנית, הוא יקשה עליהן להשיק מוצרים חדשים.

תנובה נחשבת למונופול בשוק החלב, ולכן חלות עליה מגבלות מתוקף זה.

האם בכוונתך לפנות לרגולטור?

"אני לא איש של מהומות, אבל אם הדבר לא ישתנה ולא אצליח בדרך הטובה לשנות את זה, אני בהחלט אפנה", אומר כהן.

"רק הגדולים והענקים מקבלים כאן? איפה הבינוניים? אין להם זכות קיום? מה לעשות? לקחת את העסק ולמכור לחברה גדולה כדי שהחברה הגדולה תתנהל? תנובה ירדה בנתח השוק והיא רוצה להחזיר לעצמה בכל מחיר את נתחי השוק. אני לא מבין את הדבר הזה. הם מורידים מחירים מתחת למחיר העלות של המוצר, אז לאן הגענו? אין הרי שום הגיון בתמחור שלהם. יש להם את הכסף ואת הכוח".

יצוין, כי על תנובה, כמו על יתר הספקים הגדולים בשוק, חלות מגבלות גם מתוקף הצו המוסכם שנחתם בין רשתות השיווק הגדולות לספקים. במסגרת זו נקבע כי ספק לא יהיה צד להסדר שתוצאתו היא הגבלת מספר או זהותם של הספקים, כמות מוצריהם או מיקומם, על המדף. עוד נקבע בצו, כי ספק לא יציע כל תשלום, הנחה או הטבה אחרת בזיקה לצמצום שטח התצוגה המוקצה למי מהספקים המתחרים בספק ברשת.

קבוצת תנובה סירבה להגיב לידיעה.

מרבוע כחול נמסר: "לאחר בחינה ממושכת ומעמיקה הגיעה רשת רבוע כחול למסקנה, כי השיטה הנוחה ביותר לצרכן הינה חלוקת שטחי המדף לפי יצרנים, שיטה שמקובלת מאוד ברשתות השיווק השונות".