אחריות ללא אחראים

ככה אצלנו מנהיגים: מתראיינים, מכריזים בקול גדול "אחראים" והולכים שמחים וטובי לב הלאה

ממש מרגש לשמוע את מקבלי ההחלטות שלנו. אחד אחד הם צועדים אל המיקרופונים ולוקחים אחריות על הביזיון בפרשת השיט. זה התחיל באהוד ברק שהצהיר כי הוא וראש הממשלה אחראים לפעולה, לביצועה ולתוצאותיה.

הבוקר אמר השר ללא תיק, כלומר הפרזיט דן מרידור, כי פורום השבעה כולו אחראי לכשלון. אז מי השמיץ את מנהיגינו שאינם לוקחים אחריות?

הבעיה היא שהם לוקחים, אבל לא נותנים. כלומר, אינם מסיקים את המסקנה מלקיחת האחריות. הפרשנות שלהם לאחריות היא שלא קיים שום קשר בין אחריות לבין התפטרות.

עושים מסיבת עתונאים או נותנים ראיון, אומרים בגאון שלוקחים אחריות, והולכים שמחים וטובי לב לדרכם, ממשיכים שלהם, כשהאחריות שלקחו נותרת אי שם מאחוריהם, לא נוגעת בהם. זה מחזה מביש, אבל בעיקר מבייש - אותנו. כך נוהגים מנהיגים שאין להם כל הערכה לאזרחיהם, כך נוהגים נבחרים החושבים שבוחריהם לא יעשו שום דבר כדי לאלץ אותם להסיק מסקנות - ולכן אפשר למכור להם סיסמאות ריקות שהם יאכלו בתאבון. ומנסיון העבר והווה נראה שהם צודקים.

למה ברק ולא נתניהו

הבולט ביותר בענין הזה הוא שר הבטחון אהוד ברק. ההתפטרות שלו, לאחר שנודע מה קרה במשט, היתה צריכה להיות אוטומטית. למה הוא ולא ראש הממשלה? -כי ברק הוא לא רק שר הבטחון, הוא הרבה יותר מזה. בשביל רוב הציבור הוא התגלמות הבטחון, מר ביטחון, האיש המנוסה ביותר בשטח, האנליטיקן והמקצוען.

בגלל תדמיתו זו הוא מכהן בתפקידו הנוכחי. כי מבחינה פוליטית התפקיד לא הגיע לו. הוא הוביל את מפלגתו לשפל עמוק של 13 מנדטים. הוא הצטרף וצורף לממשלה כי התקבלה גירסתו שהוא האיש המתאים ביותר להיות מופקד על בטחון המדינה.

אבל ככל שחולף זמנה של ממשלה זו, מסתבר יותר ויותר שהמשיח עוד לא בא, שברק אינו מה שרוב הציבור חשב.הוא בטח לא האיש שכל החוכמה מצויה במוחו. הפעלות הביטחוניות שהתבצעו תחת מנהיגותו היו לרוב תפורות ומבוצעות בכוח ובגסות. לו ברק היה חכם ואנליטיקן היו הפעולות הביטחוניות שהוא הוביל יותר נראות אחרת. אבל אצל ברק כל מה שאפשר לבצע בפינצטה, הוא עושה עם גרזן קצבים.

המעמד הבטחוני המיוחד של ברק הוא הסיבה שהאחריות כולה צריכה לחול עליו. הוא האיש שהציבור רצה לראות בתפקיד כדי שדברים כאלה לא יקרו. הוא האיש שרוב הציבור סמך עליו. הוא האיש שגם נתניהו נתן בו את מבטחו הבטחוני. והוא, אהוד ברק, הוא האיש שלא סיפק את הסחורה, שסיפק סחורה מבישה ומבזה. לכן אוה האיש שצריך ללכת לביתו, ומהר. למרבית המזל בתים לא חסרים לברק, הוא רק צריך לבחור באיזו דירה ובאיזה מגדל יבחר להתגורר.