ח"כ שאמה יניח הצעה להעלאה מיידית של תמלוגי הגז ל-18%

המשמעות: העלאה רטרואקטיבית של התמלוגים גם על מאגרי "תמר" ו"דלית" ■ ככל הנראה, ביום שני הקרוב יבקש שאמה מהכנסת לאשר "פטור מחובת הנחה", הליך שמשמעותו קיצור וזירוז הליכי החקיקה

חבר הכנסת כרמל שאמה יניח ביום ראשון על שולחן הכנסת הצעה לתיקון חוק הנפט ולהעלאה מיידית של שיעור התמלוגים ל-18% במקום 12.5% כיום, כך נודע ל"גלובס". משמעות ההצעה היא העלאה "רטרואקטיבית" של תמלוגי הנפט על רישיונות וחזקות שכבר חולקו, כולל על תגליות "תמר" ו"דלית".

ככל הנראה, ביום שני הקרוב יבקש שאמה מהכנסת לאשר "פטור מחובת הנחה", הליך שמשמעותו קיצור וזירוז הליכי החקיקה. אם יקבל שאמה פטור מחובת הנחה, ההצעה צפויה להתחיל להתקדם במסלול החקיקה כבר בשבוע הבא ולעלות להצבעה בוועדת השרים לחקיקה בתוך שבוע. אם לא תאשר הכנסת הליך חקיקה מזורז, תגיע ההצעה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת רק עם שובם של הח"כים מפגרת הקיץ, אז צפוי שאמה להחליף את ח"כ אופיר אקוניס בתפקידו כיו"ר הוועדה.

הצעת החוק הפרטית של שאמה מוגשת במקביל ליוזמת שר האוצר יובל שטייניץ להעלות את התמלוגים באמצעות ועדת ששינסקי. הצעתו של שאמה מרחיקת לכת מבחינת השלכותיה האפשריות על החברות הישראליות העוסקות בחיפושים והפקה של גז. חברות אלה, ובראשן קבוצת דלק של יצחק תשובה, העריכו כי היוזמות להעלות את התמלוגים לא יחולו על תמר ודלית אלא רק על שטחי רישיונות שבהם עתודות גז שטרם הוכרו כתגליות, כמו מבנה לוויתן. שאמה אמר ל"גלובס" כי הוא משוכנע שההצעה תזכה לתמיכת רוב מוחלט של חברי הוועדה.

חוק חובת המכרזים

נוסף על העלאת התמלוגים המיידית בודק שאמה אם קיימת אפשרות משפטית להחיל את חוק חובת המכרזים על ההליכים לחלוקת זכויות חיפושי נפט. מדובר בסוגיה מורכבת מבחינה משפטית לאור העובדה שהזכויות שמעניק הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות נחלקות לשלוש קטגוריות: היתר חיפושים מוקדם, רישיון וחזקה. היתר החיפושים המוקדם, למשל, מעניק זכות קדימה למחזיק שבו בקבלת רישיון החיפושים.