ניר ברקת: "בירושלים לא דאגו לפתרונות דיור לצעירים"

מהפכת הדיור בר-השגה תיושם לפי המודל החדש 20:20:20, שבמסגרתו תדרוש העירייה אלמנט של דיור בר השגה בכל תוכנית בנייה של יותר מ-20 דירות, כך ש-20% מהדירות יהיו בשטח של עד 100 מ"ר ומחיר הדירות יהיה נמוך ב-20% משווי השוק של דירה מקבילה

"אחת הבעיות הגדולות בירושלים היא העובדה שלא דאגו לפתרונות לכשל שוק בתחום הדיור לצעירים ואנחנו רוצים להכניס דירות לשוק במחירים יותר סבירים ממה שהשוק הכללי יכול להציע, כדי לעצור את ההגירה השלילית של צעירים מהעיר", כך אמר היום ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, כשהציג את מהפכת הדיור בר-השגה שיוצאת לדרך בירושלים.

מהפכת הדיור בר-השגה תיושם לפי המודל החדש 20:20:20, שבמסגרתו תדרוש העירייה אלמנט של דיור בר השגה בכל תוכנית בנייה של יותר מ-20 דירות, כך ש-20% מהדירות יהיו בשטח של עד 100 מ"ר ומחיר הדירות יהיה נמוך ב-20% משווי השוק של דירה מקבילה.

"מדובר בקונספט שעיריית ירושלים עובדת עליו יחד עם הרשות לפיתוח ירושלים כבר למעלה משנה", ציין ברקת, "נציג תוכנית שלמיטב ידיעתנו לא קיימת בארץ. את הקונספט למדנו ממקורות אחרים ועשינו סבבים רבים במשרד הפנים. נגדיל את עוגת התעסוקה בעיר ונהפוך את ההישארות בעיר לאטרקטיבית. בשנה שעברה נרשם גידול של 30% בבקשות לעסקים חדשים. אנחנו יודעים להשתמש היום בדיור למשתכן אבל אנחנו צריכים לאפשר לשוק הפרטי להתפתח. המודל שלנו בא לוודא שמתוך השוק הפרטי שיתפתח, חלק מהדיור יותאם לצעירים, כדי שיוכלו לרכוש בה דירות ולהישאר עיר.

"מתוך הסטודנטים שלומדים בעיר, 70% היו רוצים להישאר בה, אבל כיום אין להם כלים. כחלק מהמהפכה לדיור בר השגה נפתח מתחמים למשרדים וכך נוכל לאפשר לדירות מגורים שמאוכלסות על ידי משרדים להתפנות. תהליך כזה הוא רה-איזור, באמצעותו נגדיל את היצע הדיור שיתאים לצעירים ושיאפשר להם להתמודד הכי טוב עם המחירים שהרקיעו שחקים, ברמה כזו שלא מאפשרת לצעירים להמשיך להישאר בעיר".

הדירות בדיור בר-השגה יוקצו לזכאים לפי קריטריונים שיאושרו על ידי העירייה כמו גיל, היעדר דירה בבעלות ומיצוי כושר השתכרות. מנגנון הגנה יבטיח שהדירות יישארו בנות השגה לאורך שנים. הדרישות לדיור בר-השגה יחולו על כל תוכנית בכל רחבי העיר, שתופקד החל ממועד החלטת מועצת העיר לאימוץ הקונספט. התוכנית להחלת האלמנטים של דיור בר-השגה תידון בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בשלישי הקרוב ובעירייה מעריכים כי הוועדה המחוזית אף היא תאשר את התוכנית.

כשנשאל ברקת לאיזו אוכלוסייה תוכנית הדיור בר-השגה רלוונטית יותר, הוא השיב כי "הקריטריונים של דיור בר-השגה מיועדים לאוכלוסייה יצרנית ושתורמת לעיר. אנחנו צריכים להפוך את ירושלים לתחרותית יותר מול מרכז הארץ. דיור בר השגה בא להתמודד עם הקושי של אוכלוסיות במגזר החילוני והחרדי שעוזבים את העיר בגלל שאין להן פתרונות. זה יותר רלוונטי לאוכלוסייה היהודית שעוזבת את העיר בגלל שאין כאן מחירים אטרקטיביים לעומת האזורים האחרים בארץ".

צעד נוסף במסגרת מהפכת הדיור בר-השגה הוא מכתב שנשלח למשקיעי החוץ המחזיקים בעיר ב"דירות רפאים", המונות כ-9,000 בעיר, ובו הוסברה להם החשיבות על השכרת הדירות וההימנעות מהשארתן ריקות. בנוסף נוצר קשר עם משקיעים מחו"ל שעובדים יחד עם העירייה על קמפיין שנועד להוציא יותר ויותר דירות של משקיעים להשכרה.

לדברי ברקת, העירייה לא תנסה להפעיל רגולציה על מחירי דמי השכירות: "למיטב ידיעתי רגולציה על דמי השכירות לא ניתנת לביצוע. ככל שהכלל הוא יותר פשוט הסיכוי הוא שזה יעבוד יותר. אנחנו לא רוצים לייצר גזירה שציבור הקבלנים לא יוכל לעמוד בה. כל דבר אחר שננסה ליישם גזור מתהליכים שהוכיחו עצמם במקומות אחרים".