יוזמה חדשה של אובמה: משלחת ענקיות היי-טק מגיעה לדמשק

משלחת דיפלומטית רמת דרג, עם חיזוק של מנהלים בכירים ממייקרוסופט, דל, סיסקו וסימאנטק, תנסה לשכנע את אסד להתרחק מאיראן ■ החברות שמיוצגות במשלחת מנועות מקיום קשרי מסחר עם סוריה בגלל חוקי הסנקציות של ארה"ב

משרד החוץ של ארה"ב שלח לדמשק משלחת דיפלומטית וטכנולוגית רמת דרג, בהשתתפות מנהלים בכירים מענקיות היי-טק אמריקניות, לרבות מיקרוסופט , דל , סיסקו וסימאנטק , במאמץ לשכנע את נשיא סוריה בשאר אסד להתרחק מאיראן. החברות שמיוצגות במשלחת מנועות מקיום קשרי מסחר עם סוריה בגלל חוקי הסנקציות של ארה"ב. כך מוסר היום (ג') "וול סטריט ג'ורנל", מפי פקידים בכירים בממשל.

לדברי העיתון, מדובר ביזמה מעוררת מחלוקת על רקע הטענות שהשמיעה באחרונה ארה"ב, שלפיהן העבירה סוריה טילים לחיזבאללה. סוריה, חיזבאללה ולבנון הכחישו את הטענות האמריקניות.

הפקידים האמריקניים אומרים, כי המשלחת תיפגש עם אסד ועם ממשלתו במאמץ לפשט זרימה של טכנולוגיות מידע לסוריה. ארגון פרידום האוז, שעוקב אחר מצב זכויות האדם ברחבי תבל, מגדיר את משטר אסד כאחד המשטרים המדכאים ביותר עלי אדמות.

חברי המשלחת מתוכננים להיפגש גם עם אנשי עסקים סוריים ומנהיגי ציבור ולבקר בשתיים מהאוניברסיטאות המובילות במדינה. הביקור, שהחל אתמול, יסתיים ביום ה'.

בעבר, הודיע אסד לממשל אובמה שהוא מעוניין לפתח את תשתיות הטלקומוניקציה בסוריה. תשתיות אלה הידרדרו בעקבות הסנקציות שהטילה וושינגטון על סוריה ב-2004, לדברי פקידים אמריקניים שמעורבים בתכנון הביקור.

"באים לסוריה עם ראש פתוח"

הסטייט דיפרטמנט רואה בביקור המשלחת מבחן לשאיפה המוצהרת של אסד לשפר את היחסים עם ארה"ב. וושינגטון אף מקווה שהמשלחת תצליח לסלול את הדרך לסביבה פוליטית פתוחה יותר בסוריה. בראש המשלחת עומד אלק רוס, שעומד בראש תכנית של הסטייט דיפרטמנט לקידום חירות האינטרנט בעולם.

"אנו באים לסוריה עם ראש פתוח", אמר פקיד בכיר. "מעולם לא נקטנו יזמה כזו עם מדינה כמו סוריה. אנו מקווים, ואופטימיים, שהביקור יניב שיתופי פעולה. אבל נדע זאת בוודאות רק אחרי שהביקור יסתיים".

כמה מחוקקים בארה"ב ופעילים למען זכויות האדם בסוריה מתחו ביקורת על יזמת שיגור המשלחת. לדבריהם, אסד לא נענה אף לא לאחת מהבקשות שהפנתה אליו וושינגטון מאז שהודיע אשתקד נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על מדיניות חדשה ששמה דגש במאמצי ההתקרבות לדמשק. המחוקקים והפעילים ציינו במיוחד את המשך התמיכה הפיננסית הסורית בקבוצות קיצוניות שפועלות בלבנוון ובשטחים הפלסטיניים ואת משלוחי הנשק מסוריה לקבוצות אלה. הם גם הצביעו על סירובה של דמשק לשתף פעולה עם חוקרי או"ם שמנסים לבדוק חששות שסוריה פיתחה נשק השמדה המונית.

כמה פעילים סוריים הביעו חשש, ששלטונות סוריה רק יגבירו את מאמצי הדיכוי של מתנגדים פוליטיים אם יגיעו לידיהם טכנולוגיות חדשות. "אני חושב שהממשל רק משטה בעצמו אם הוא מאמין שיזמת התקרבות כזו תהפוך את סוריה לדמוקרטית יותר", אמר עמר עבדולחמיד, חולק על המשטר בסוריה שמתגורר עתה בוושינגטון. "אסד לא נתן שום סימן שהוא מרופף את אחיזתו באוכלוסיה; להיפך, במקרים רבים המצב נעשה גרוע יותר".

שרת-החוץ, הילארי קלינטון, קבעה את היזמה להפיץ טכנולוגיות מידע ברחבי תבל כאבן הפינה של מדינית החוץ שלה.

הסנקציות האמריקניות על איראן כוללות גם איסור כמעט מוחלט על יצוא ציוד היי-טק לסוריה, אבל החקיקה מותירה בידי הממשל אופציה לעקוף את הסנקציות, עם הנשיא מחליט שיש בהפרה כדי לסייע לביטחון הלאומי של ארה"ב.