תעודות הסל שוב על המדף: הדס מצטרפת לתכלית

מייקל דיוויס ודיסקונט מעוניינים להיפרד מתכלית, צבי סטפק מעוניין להיפרד מהדס אבל הקונים לא ממתינים בתור הסיבה: הצעדים האחרונים של רשות ני"ע בתחום תעודות הסל

האם המותג הוותיק "הדס" יגיע בקרוב לקיצו? כחצי שנה עברה מאז התמזגה הדס תעודות סל, שהייתה בבעלות גאון שוקי הון, לתוך מיטב, וכעת אחת האפשרויות אותה שוקלים במיטב היא מכירת הפעילות. ל"גלובס" נודע כי המחיר עליו מדברים במיטב, שבשליטת צבי סטפק ובניהול אילן רביב, עומד על כ-20-25 מליון שקל. בהדס תעודות סל מנוהלים נכסים בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, כך שהמחיר מהווה 1.5% מהנכסים. במיטב בחרו שלא להגיב לדברים.

הרקע למחשבות על מכירת הדס, נובע בעיקר מחקירת רשות ניירות ערך בנוגע להתנהלות החברה לפני קריסת בנק ליהמן ברדרס - אירוע אשר פגע קשות במוניטין של החברה, ואף גרם להפסקת הנפקת תעודות סל חדשות על ידי הדס. על פי דו"ח הבדיקה של רשות ני"ע, בראשות פרופ' זוהר גושן, בחודשים מאי-יוני 2008 החברה העבירה כספי משקיעים לפיקדון בבנק ליהמן ברדרס, שקרס כמה חודשים לאחר מכן. זאת על אף שכבר אז היו אינדיקציות שליליות בנוגע למצבו של הבנק.

מאז שפורסמו ממצאי החקירה לפני כחודש וחצי, שוקלים במיטב את המשך הדרך של הדס. זאת כחלק מהאסטרטגיה הפאסיבית (תעודות סל וקרנות מחקות) של מיטב בעולם ניהול ההשקעות.

מקורבים למיטב ציינו כי בבית ההשקעות נשקלות כעת שלוש אפשרויות; האפשרות הראשונה היא השארת הדס כחברת תעודות סל; האפשרות השנייה היא השארתה כפלטפורמה שתקלוט את קרנות הסל (ETF), עם כניסתו לתוקף של תיקון 14 לחוק השקעות משותפות בנאמנות. כל זאת תוך שינוי שמה למיטב תעודות סל, אם תישאר כחברת תעודות סל, או מיזוגה לתוך "חטיבת המדדים של מיטב", חברה שתנהל את כל מוצרי ההשקעה הפאסיביים (קרנות מחקות, תעודות סל וקרנות סל) - בדומה למהלך שעשו בכלל פיננסים; האפשרות השלישית היא כאמור מכירת החברה.

ענף תעודות הסל נחשב לאחד הצעירים בנוף שוק ההון המקומי. בימים אלו חוגג הענף עשור להנפקת התעודה הראשונה, תאלי של פסגות, שנועדה לחקות את ביצועי מדד ת"א 25. מאז, הונפקו עשרות רבות של תעודות סל על מגוון רחב של מדדים על ידי השחקנים המקומיים, שמספרם נע בשנים האחרונות בין שישה לשמונה.

השחקנית הגדולה ביותר בענף היא קסם, שבשליטת אקסלנס, ואחריה תכלית, פסגות, מבט, הראל סל והדס, הקטנה ביותר בענף. הפופלאריות של תעודות הסל בקרב המשקיעה צברה תאוצה מטאורית בעשור האחרון, כשבשיאן ניהלו התעודות כ-53 מיליארד שקל, 3 מיליארד מעל להיקף הנכסים המנוהל בהן היום וכ-40% מסך הנכסים שמנוהל כיום בענף קרנות הנאמנות.

מי שעשויות להתעניין ברכישת הדס הן תיאורטית כל חברות תעודות הסל, ובעיקר הקטנות יותר. בשל עליית המדרגה ברגולציה ודרישות ההון העצמי, חברת תעודות סל שאין לה מאסת נכסים קריטית (של כ-5-6 מיליארד שקל) אינה יכולה לשרוד. לכן, עבור חברה כמו הראל סל (המנהלת כ-2 מיליארד שקל), או אינדקס שבבעלות דש (המנהלת קרוב ל-5 מיליארד שקל) הדס יכולה להיות אטרקטיבית. גם פסגות (המנהלת כ-7 מיליארד שקל בתעודות סל) עשויה להתעניין, כחלק מאסטרטגיית הצמיחה של בית ההשקעות.

כמובן שגם גופים שאין להם עדיין תעודות סל (כמו מגדל שוקי הון שהביעה כבר עניין בתכלית, או מנורה-מבטחים) עשויים להביע עניין. הנפקת תעודות וניהולם היא אינה משימה כה פשוטה, וגם לא זולה (לא במקרה כמעט כל חברות תעודות הסל הוקמו בשותפות עם שחקני מעו"ף), וההתחלה מאפס עשויה להיות קשה. לראייה הראל סל, שהוקמה מאפס לפני כשנה וחצי, ועדיין מתקשה להציג רווחיות.

לכאורה אחת האטרקציות של הדס היא העובדה שרוב הנכסים שלה הם תעודות פיקדון (תעודות סל מט"חיות), כאשר כ-900 מליון שקל מתוכן הן דולריות. גורמים בשוק העריכו היום כי אם יוחלט על מכירת הדס כעת, העיתוי נובע גם מהעובדה כי רווחיות תעודות הפיקדון עלתה לאחרונה, מה שתורם לאטרקטיביות החברה. מנהלי תעודות פיקדון מרוויחים מהמרווח שבין הריבית שהם מעניקים למשקיעים, ובין הריבית שהם מקבלים בעת הפקדת כספי התעודה בבנק.

עד לפני כשנה מרווח זה היה זניח, ובהתאם גם הרווחיות מניהול תעודות אלה הייתה נמוכה. אולם בשנה החולפת הביאו רכישות המט"ח שמבצע בנק ישראל לעליית הריבית על פיקדונות מט"ח בבנקים השונים, ובהתאם עלה גם המרווח של מנהלי התעודות. גורמים בשוק העריכו היום כי אם בעבר המרווח על תעודות הפיקדון הדולריות עמד על 0.2%, כיום עומד המרווח על כ-0.8%. כלומר מדובר בתוספת רווח שנתי של כ-7 מיליון שקל.

שוקלים "גיור"

גם האפשרות של גיור התעודות של הדס לקרנות מחקות היא סבירה. במסגרת תיקון 14 קרנות מחקות ותעודות סל יוכלו לעבור תהליך "גיור" לקרנות סל (ETF). קרנות הסל הן קרנות נאמנות מחקות, העוקבות אחר מדד מסוים שיחידותיהן יסחרו בבורסה, כנייר ערך לכל דבר. ישנן הערכות בשוק כי קרנות הסל ירשו את מקומן של תעודות הסל, ולכן פלטפורמה של תעודות הסל היא התחלה מצוינת. מה גם שהעלויות השוטפות שלהן נמוכות יותר.

כמעט כל בתי ההשקעות כבר מתכוננים לתיקון 14, ובשנה החולפת ראינו את כלל פיננסים מקימה "חטיבת מדדים"; את אקסלנס משיקה פעילות קרנות סל תחת קסם - חברת תעודות הסל שלה; ואת אי.בי.אי. שהשיקה מספר קרנות סל.

באשר לאפשרות להשאיר את הדס כחברת תעודות סל ולהמשיך ולהנפיק תעודות, הרי שהיא פחות סבירה. עוד לפני הפגיעה במוניטין כאמור, סבלה הדס מפדיונות כבדים. רק לפני שנה, ביוני אשתקד, ניהלה הדס קרוב ל-2.5 מיליארד שקל, ובשיאה, בסוף 2005, עת נרכשה על ידי גאון, היא אף ניהלה למעלה מ-3 מיליארד שקל. אפשרות הנשמתה של הדס תדרוש ממיטב להשקיע משאבים רבים, ויתכן שהעלות עולה על התועלת.

כמו כן, ולהבדיל מרוב מתחרותיה, הדס פספסה את גל הצמיחה בתעודות הסל. הדס מנהלת תעודות בעיקר בתחום המט"ח ומעט תעודות על מדדי אג"ח, והיא לא נכנסה לתחום המניות ומדדי התל בונד, שהיו מנוף צמיחה עיקרי של הענף. יתרה מכך, עם הזמן, היא בכלל הפסידה את המובילות בתחום המט"ח לתכלית, שבבעלות בנק דיסקונט ומייקל דייויס.

[לאתר תעודות סל ו-ETF's]