בכיר במרק: "אנו שוקלים כניסה לתחום התרופות הגנרי"

מנהל EMEA בחברה בראיון ל"גלובס": "המאבק בחברות הגנריות פוגע בנו אך גם דוחף לפתח עוד תרופות" ■ "הסביבה שבה אנו פועלים השתנתה ללא היכר, ואנו כבר לא יכולים להתעלם מכך"

אין זה סוד שבין החברות האינובטיביות, אלו שמפתחות תרופות מקור, לבין החברות הגנריות, דוגמת טבע הישראלית, יש מאבק מר שאינו גווע. ענקיות הגנריקה מזנקות ברגע שפוקע פטנט על תרופת מקור, ומתחילות לשווק גרסה זולה משלהן וכך פוגעות בהכנסות החברות האינובטיביות. אלו, לעומתן, משתמשות בעיקר בעזרים משפטיים כדי להדוף אותן, אך ברוב המקרים הן רק דוחות את הקץ.

זו כנראה אחת הסיבות שמארק פרינסן, נשיא פעילות EMEA (אירופה, המזרח התיכון, ואפריקה) של ענקית התרופות האמריקנית Merck Sharp & Dohme (ובקיצור - MSD), אינו מהסס להכריז, במסגרת ביקור קצר שערך לאחרונה בישראל, כי החברה שוקלת להיכנס לתחום הגנרי. "אנו חייבים להיות פתוחים לכל האפשרויות", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "הסביבה שבה אנו פועלים השתנתה ללא היכר, ואנו כבר לא יכולים להתעלם מכך".

"העתיד עם שרינג ורוד יותר"

פרינסן, בלגי במקור ופיזיותרפיסט במקצועו, קפץ לביקור בישראל כחלק מאחריותו על פעילות מרק במזרח התיכון. החברה, שנסחרת בשוק ההון האמריקני לפי שווי של 111 מיליארד דולר, נחשבת לאחת מחברות התרופות האינובטיביות הגדולות בעולם. לאחרונה היא השלימה את מיזוגה עם ענקית אמריקנית אחרת - Schering Plough - ובעקבותיו נקראת מעתה החברה הממוזגת MSD, אם כי בתוך ארה"ב וקנדה ממשיכה החברה הממוזגת לפעול תחת השם מרק.

לדברי פרינסן, המניע מאחורי המיזוג היה העובדה ששתי החברות הגיעו לנקודה בה נאלצו להחליט כיצד יהפכו לשחקן דומיננטי בתחום הפרמצבטיקה, ולכך תרמו ארבעה יתרונות שונים שטמן המיזוג. הראשון, בין שתי החברות קיימת סינרגיה רבה וחפיפה כמעט אפסית בין סוגי התרופות שהן מפתחות. השני, לשתיהן יש צבר פיתוחים נרחב ובו תרופות שמצויות בשלב השני או השלישי של הניסויים הקליניים. השלישי, מרק דומיננטית מאוד בארה"ב ואילו שרינג פלואו דומיננטית מחוץ לה, ולכן המיזוג בין השתיים מאפשר לראשונה לחדור לשווקים חדשים. לבסוף, לחברה הממוזגת יש קופת מזומנים נדיבה שתסייע לה לבצע רכישות נוספות, וכך להגדיל את יתרונותיה התחרותיים.

"העתיד של שתי החברות יותר ורוד מהעתיד של כל אחת בנפרד", אומר פרינסן, ומתקשה שלא להזכיר את טבע, שהגיעה לאן שהגיעה, בין היתר, בזכות יכולתה לרכוש ולמזג לתוכה חברות. "אי אפשר לצמוח בלי קונסולידציה", הוא מוסיף.

ואם כבר בישראל עסקינן, החברה פועלת בארץ תחת החברה-בת - MSD ישראל - ופריסנן אומר כי "ישראל היא שוק קטן ומעניין. האנשים בישראל יוזמים הרבה, חושבים איך לחדש וזה מאוד דומה לתפיסת העולם שלנו. לכן, ישראל בשבילי היא קרקע של חדשנות".

בהביטו לעתיד, מסביר פרינסן כי המטרה של מרק אינה רק לפתח תרופות, כי אם להעניק לצרכן הסופי סל של שירותים, ולכן היא מחפשת אחר שותפים אסטרטגיים, דוגמת חברות ביטוח ורופאים מקצועיים, עימם היא תוכל להעניק לצרכן הסופי הרבה יותר מעוד תרופה. "אנו רוצים להיות יותר נגישים ללקוחות שלנו, ולא מדובר רק בצרכן הסופי כי אם גם בממשלות, קופות חולים וכדומה, והדבר נכון גם לפעילותינו בישראל", הוא אומר.

לבסוף, כשאנו שבים ושואלים את פרינסן על המאבק מול החברות הגנריות, הוא מודה כי "מדובר בתחרות שפוגעת בחברות כמונו אך מנגד היא דוחפת אותנו להיות יותר יצירתיים ולפתח עוד ועוד תרופות מקור".