אינטל מימנה את הבדיקה שתסייע לה לקבל מענק של 405 מ' ד'

משרד התמ"ת קיבל מחברת תבור כלכלה ופיננסים דו"ח בדיקה שמסקנותיו תומכות באישור המענק לאינטל ■ דו"ח הבדיקה - בעלות של כ-300 אלף שקל ■ התמ"ת: "כל חברה שמעוניינת במענק ממשלתי מחוייבת לשלם על הוצאות הבדיקה"

מתקדם המשא-ומתן בין המדינה לחברת אינטל בנוגע לבקשת החברה לקבל מענק בסך 405 מיליון דולר. משרד התמ"ת קיבל מחברת תבור כלכלה ופיננסים דו"ח בדיקה, בו סיפקה את חוות הדעת שלה לגבי כדאיות מתן המענק לחברה. את ביצוע דו"ח הבדיקה (ע"י תבור שזכתה במכרז) מימנה לא אחרת מאשר אינטל עצמה, בעלות של כ-300 אלף שקל, ומסקנותיו תומכות באישור המענק לחברה.

לפי ממצאי דו"ח הבדיקה, שהגיע לידי "גלובס", "אינטל מציגה יציבות כלכלית ועמידה בתחזיות בעשור האחרון. היקף ההשפעה הכלכלית של אינטל רחב מאוד וכך גם התרומה לתקציב המדינה וההכנסה הלאומית הנובעות משדרוג פאב 28 (האגף החדש במפעל של אינטל בקריית גת שלשם הקמתו בין השאר ביקשה את המענק. י.נ). השדרוג יעצים את השפעת פעילות המפעל ואת התעסוקה שהוא מייצר - לפיכך אנו ממליצים על כדאיות ההשקעה לחברה ולמדינה", נכתב בדו"ח הבדיקה.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי מימון הבדיקה ע"י אינטל הוא לא דבר חריג, וכי "כל חברה שמעוניינת במענק ממשלתי מחוייבת לשלם על הוצאות מחקר הבדיקה". כן נמסר מהתמ"ת, כי גם בבקשה הקודמת של אינטל למענק לפני מספר שנים התשלום הועבר ע"י החברה למבצע הבדיקה, הבנק לפיתוח תעשיה דאז, ומאז שהופרט - מבצע דו"חות הבדיקה נבחר במכרז פרטי. ל"גלובס" נודע, כי התשלום לבנק לפיתוח תעשיה לפני מספר שנים היה כחצי מיליון שקל.

כן נמסר מהתמ"ת, כי למרות שאינטל מימנה את המחקר, מתווה הבדיקה נקבע ע"י משרד התמ"ת - הפרמטרים שיש לבחון והשיקולים לכדאיות ההשקעה. לדברי המשרד, הדו"ח משמש כבסיס בלבד לבחינת ההשקעה והוא מלווה בבדיקות נוספות של המשרד. במקרה של אינטל טרם הוחלט עדיין על דרך הפעולה.

נזכיר, כי אינטל מתכננת לבנות אגף חדש במפעל החברה בקריית גת, FAB 28, ולהשקיע בכך 2.7 מיליארד דולר. החברה מבקשת מהמדינה לממן 15% מהסכום הכולל, תמורת הבטחת תעסוקה ל-400 עובדים חדשים - משמע, כמיליון דולר לעובד. במענק הקודם שאינטל קיבלה מהמדינה החישוב היה מיליון שקל לעובד, כלומר הפעם היא מבקשת כמעט פי 4.

לשם ניהול הדיונים על המענק לאינטל, מונה צוות בינמשרדי משותף לתמ"ת ולאגף התקציבים באוצר, אך בסופו של דבר ההחלטה תיעשה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשל כובדה. חתימת ההסכם תיעשה בין מרכז ההשקעות של התמ"ת לאינטל ישראל.

יצוין, כי המדינה עושה מאמץ לא לאבד את אינטל מצד אחד, שכן היא הוכיחה עצמה כנכס יקר ערך לישראל, ומצד שני לקבוע מענק שלא יחרוג מגבולות הסביר על-פי תפיסת האוצר והתמ"ת.