טסים עד 20 ביולי? אירופה ב-200 דולר, 300 דולר לסופ"ש בקפריסין

חופשה באירופה בקיץ? עדיף לנסוע ביולי ולא באוגוסט ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי במקרה של חופשה בניו-יורק המצב הפוך - ויולי יקר יותר מאוגוסט ■ מי שלא כבול דווקא לחופש הגדול ייהנה ממבצעים בשבוע הראשון של ספטמבר

טיסות לאירופה באמצע הקיץ ב-200-300 דולר? סוף שבוע במלון מפואר בפאפוס שבקפריסין ב-300 דולר לאדם? מי שיחליט לצאת לנופש עד 20 ביולי יוכל ליהנות מהמחירים האטרקטיביים האלה (בהתחשב בעובדה שמדובר בחופש הגדול), שיקפצו בעשרות אחוזים בשבועות שאחריהם.

לעומת זאת, למשפחות שייצאו לכפרי הנופש ליד פארקי השעשועים באירופה דווקא מומלץ לעשות כן בחודשים ספטמבר-אוקטובר, מכיוון שאז מחירי השהות יורדים באופן משמעותי עד ל-50% (משום שעונת התיירות באירופה מסתיימת באוגוסט).

אחד הדברים הבסיסיים שמקפידים העוסקים בתיירות לבדוק מבעוד מועד הוא הדרך בה משתלבים בכל שנה מועדי ישראל בלוח השנה הלועזי. הסיבה פשוטה. כיוון שמטבע הדברים אין השקה קבועה בין התאריכים העבריים והלועזיים, קובעות הנקודות המשמעותיות (ט' באב, ראש השנה, סוכות) את תמונת הנופש של הישראלים. לזו יש לשקלל גם גורמים חיצוניים (ידועים מראש וגם כאלה שאינם צפויים מראש כמו משחקי המונדיאל או אירועים ביטחוניים כאלה ואחרים).

מספר אירועים משפיעים בקיץ הנוכחי על תוכניות הנופש של הישראלים (ומכאן גם על מחירי הכרטיסים). ראשית, משחקי המונדיאל (הדוחים, כך מסתבר, את תוכניות הנופש של אחוז ניכר מהישראלים) מסתיימים ב-11 ביולי, צום ט' באב (שעל-פי נתונים בענף התיירות לימים שאחריו ישנה עליה של כ-30% בכמות ההזמנות) חל השנה מוקדם יחסית (ב-20 ביולי), ולעומת זאת החגים מתחילם גם הם מוקדם יחסית (ערב ראש השנה יחול ביום ד' ה-9 בספטמבר).

"כל אלה מביאים לכך שעד ה-20 ביולי ניתן להשיג חופשות וטיסות במחירי "רצפה" שלא מאפיינים את חודשים הקיץ", מסביר דודו מחלב, המשנה למנכ"ל ארקיע. "תקופת השיא ביציאות הישראלים לנופש צפויה מיד אחרי 20 ביולי ועד לסוף אוגוסט, אחריה יצנחו המחירים שוב בעשרות אחוזים, אולם אלה ישובו יעלו לקראת ראש השנה והחגים שאחריו. המחירים ישובו להתאזן רק בתחילת אוקטובר".

יולי: אירופה זולה, ניו-יורק יקרה

כאמור, עד 20 ביולי ניתן להשיג חופשות וטיסות במחירים הנמוכים ב-20%-30% מהמחירים בתקופה המקבילה אשתקד. מלבד המונדיאל ותקופת בין המצרים, שבה נמנע חלק מהציבור לצאת לחופשה, משייך יהודה זפרני, סמנכ"ל אופיר טורס, את הירידה במחירים בשבועות הקרובים גם לגורמים כגון משבר האפר הוולקני, המהומות בתאילנד ומשבר המשט.

"תחום התיירות מאוד נזיל, וכל אירוע משנה את המפה", אומר זפרני. "החברות נערכו לקיץ טוב והוסיפו מושבים ומקומות בבתי-מלון, והאירועים האלה גרמו לכך שהביקושים ירדו מהצפוי לתקופה של עד סוף יולי. לכן לא היתה להן ברירה, והן הורידו מחירים".

אירופה

בתקופה זו ניתן כאמור להשיג "מציאות", בייחוד בעסקאות של הרגע האחרון. כך, לדוגמה, ניתן היה למצוא השבוע טיסות לברצלונה ליציאות בטווח של מספר ימים ב-200 דולר (ארקיע), חופשת סופ"ש ברודוס ב-300 דולר (אופיר טורס).

מחירים אטרקטיביים (יחסית למחירי אוגוסט) יוכל למצוא גם מי שיבקש לבלות חופשה משפחתית בכפר נופש בהולנד. כך, לדוגמה, ניתן היה למצוא השבוע חופשה בדקה ה-90 חופשה של 7 ימים לזוג 2 (עד גיל 12) הכוללת טיסות, רכב שכור ו-7 לילות בווילה מאובזרת הממוקמת בכפר נופש במרחק נסיעה של כשעה מאמסטרדם ומפארקי השעשועים בהולנד במחיר של 2,756 אירו לכל המשפחה.

ניו-יורק

מבדיקת "גלובס" עולה כי דווקא מחירי החופשה בניו-יורק לא "מיישרים קו" עם התיאוריה, והם גבוהים יחסית לחודש אוגוסט.

ראשית, מחירי הטיסות הישירות לניו-יורק כמעט זהים למחיר הכרטיסים באוגוסט. מחיר כרטיס בחברת אל-על (ליציאה ב-10 ביולי) עומד על כ-1,450 דולר. מחיר כרטיס בתאריך זה בחברת קונטיננטל גבוה אפילו יותר ועומד על כ-1,930 דולר.

גם בדיקה מדגמית של מחירי חדרים בבתי-המלון בתפוח הגדול יקרים יחסית לאוגוסט. כך, לדוגמה, עבור חדר במלון שרתון ניו-יורק הממוקם בסמוך לטיים סקוור תתבקשו לשלם 300 דולר בחודש יולי (לעומת 247 בחודש אוגוסט).

אוגוסט: זינוק של עשרות אחוזים

אוגוסט הוא חודש השיא בתיירות בעולם כולו, והמחירים מזנקים בהתאם בעשרות אחוזים. נופש של 4 לילות בפאפוס, שנמכר ביולי ב-664 דולר לאדם, מוצע למכירה באוגוסט ב-821 דולר (עלייה של כ-25%); טיסה לברצלונה, שעלתה ביולי 200-400 דולר, תעלה באוגוסט 600 דולר (עלייה של כ-30%-50%); מחירי הנופש בפארקי הנופש בהולנד מזנקים ביותר מ-30% ועומדים על כ-3,836 אירו, לעומת 2,756 אירו ביולי.

דוגמה נוספת להתייקרויות: חופשה בת 4 לילות בלונדון הכוללת טיסה ומלון, שתעלה ביולי 842 דולר, תקפוץ ל-980 דולר באוגוסט (עלייה של כמעט 20%).

לדברי זפרני, כבר היום ניכרים ביקושים גבוהים לשבועות האלה: "כפי שהתמונה נראית כרגע, בתקופה הזו לא יהיו מבצעים אלא עודף ביקושים. לכן יש סיכוי שמי שלא יזמין ויחכה לרגע האחרון - ייתכן שיישאר ללא מקומות".

ספטמבר: דילים טובים ממש לפני החגים

כל הגורמים בענף מעריכים כי הימים הראשונים של ספטמבר, 9 בחודש (ערב ראש השנה), יהיו ימי הדילים הגדולים של התיירות, ולכן לכל מי שיכול להתגמש מומלץ לחכות לשבועות האחרונים של אוגוסט, אז להערכת הגורמים יצאו מבצעי מכירות אגרסיביים לתחילת ספטמבר.

מחלב: "מכיוון שהחגים נופלים השנה מוקדם מהרגיל, חברות התעופה ימשיכו את הקווים שפועלים במהלך הקיץ על מנת להמשיך ולהפעיל אותם בחגים. בימים שעד תחילת החגים החברות יפעילו את המטוסים 'על ריק', כך שאני מעריך כי לקראת סוף אוגוסט הם יציעו את המושבים והחדרים במחירים נמוכים אפילו ממחירי יולי. המחירים יעלו שוב לקראת החגים עקב הביקושים".

בשונה מההיצע של החברות הישראליות בתקופה של לפני החגים, בעולם המחירים לרוב עולים בספטמבר.

לדברי איל שטרק, מנהל השיווק של חברת אלדין טרוול, "הנתונים מראים כי בספטמבר רוב היעדים כמו ניו-יורק ורומא יקרים יותר מבחינת שהות בבתי-המלון, ומדובר לעיתים על עליות של 50%. הסיבה היא שספטמבר הוא חודש מבוקש על-ידי האירופאים והאמריקאים לעריכת כנסים, עובדה המעלה את הביקושים לחדרי מלון ואת מחירי בתי-המלון. ישנם יעדים בודדים כמו לונדון המציעה מחירים זהים פחות או יותר, ואז כדאי לנצל זאת מכיוון שבספטמבר אין חופש לאירופאים, ואז אתרי התיירות אינם עמוסים בתיירים".

אוקטובר: חפשו באוגוסט מבצעים לאוקטובר

מיד אחרי החגים יירד באופן משמעותי היצע היעדים לנופשונים ביעדים כמו אגן הים התיכון. במקביל, לאור הירידה הטבעית בביקושים, צפויה גם ירידה בהיצע המושבים ליעדי אירופה, בייחוד בטיסות השכר. סיטונאיות התיירות יפסיקו גם לשווק חבילות נופש לכפרי נופש משפחתיים באירופה.

אולם במקביל, ביעדי התיור הקלאסיים (ניו-יורק, לונדון, פריז) צפויים ביקושים באוקטובר, הנחשב חודש נוח לתיור, בייחוד עבור מי שמחפש את "השקט שאחרי הסערה", ולכן בחלק מהיעדים צפויים מחירים גבוהים (או דומים) לאלה של חודש ספטמבר.

גם מחירי הטיסות לניו-יורק צפויים לרדת בכ-200 דולר בממוצע, ועל-פי גורמים בענף, בהתאם לביקושים ייתכנו גם מבצעי מכירה מוקדמת לאוקטובר כבר בסוף אוגוסט.

22
 22