הדולר קבע יציג ללא שינוי ב-3.859 שקלים; האירו טיפס 0.7%

המטבע האירופי קבע שער יציג ב-4.945 שקלים ■ היום יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני - צפוי לעלות ב-0.2-0.3% ■ פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של ה'פד': אין ציפייה לתחתית כפולה ■ ירידה מדאיגה במדד מנהלי הרכש ביוני - ירד ב-2.1% ל-46%

הדולר קבע היום (ה') יציג ללא שינוי בשער של 3.859 שקלים בעוד האירו התחזק 0.7% לשער יציג של 4.945 שקלים.

לאחר קביעת היציג היום תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, אשר על פי ההערכות בשוק צפוי לעלות ב-0.3%-0.2. לפי הערכות, ההשפעה העיקרית על מדד יוני היא הפחתת מחיר הדלק ב-5% כתוצאה מירידת מחיר הנפט בחודש מאי. כמו כן, מדד יוני הושפע בעיקר מעלייה עונתיות במחירי ההלבשה וההנעלה, עם התעצמות כניסת אופנת הקיץ לחנויות ומהמשך העלייה בסעיף שירותי הדיור (סעיף הדיור) בשיעור דומה לזה שנרשם במאי. בנוסף, ישפיעו גם מחירי הפירות והירקות שהמשיכו לעלות לאחר כניסת פירות הקיץ למדידה, בניגוד להתנהגות העונתית הרגילה.

אם התחזיות יתממשו, צפויה האינפלציה השנתית (12 חודשים האחרונים) להגיע לכ-2.5%, בתוך יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%). מדובר בשיעור אינפלציה שנתית נמוך שלא נרשם במשק זו תקופה ארוכה. לפיכך, שיקולי אינפלציה לא צפויים להכריע את החלטת הריבית שיקבל נגיד בנק ישראל בסוף החודש. שיעור אינפלציה נמוך זה מחזק את הערכה במשק לפיה פישר יעדיף להמתין חודש נוסף לפני שהוא מעלה את הריבית במשק.

ירידה מדאיגה במדד מנהלי הרכש ביוני

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש יוני 2010 רשם ירידה של 2.1%. המדד ירד לרמה של 46% מרמה של 48.1% בחודש מאי ונמצא זה החודש השני ברמה הנמוכה מ-50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות התעשייתית. כלכלני בנק הפועלים ציינו כי רמת המדד בישראל היא בין הנמוכות בעולם, שנייה רק ליוון בה רמת המדד שהגיעה החודש ל-42.2% משקפת התכווצות חדה בפעילות כבר יותר משנה, זאת בניגוד להתפתחויות בשלהי שנת 2009 כאשר רמת המדד בישראל הייתה הגבוהה ביותר בעולם.

אמש פורסם בארה"ב פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של ה'פד', אשר הצביע על כך שאף אחד מ-17 החברים אינו מצפה לתחתית כפולה. עם זאת, במסגרת הישיבה, הופחתה מעט התחזית הרשמית של הפדרל ריזרב ביחס לקצב הצמיחה וביחס לקצב האינפלציה הצפויים בשנים 2011 ו-2012. כמו כן צפתה הוועדה עלייה קלה בשיעור האבטלה ב-2011. על פי הפרוטוקול, ה'פד' לא ראה צורך ביוני להגיב באופן מיידי ע"י הרחבה נוספת של המדיניות המוניטרית להאטה החדה יותר ממה שצפו קודם לכן בפעילות הכלכלית.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]