וול סטריט נפלה ב-3% עקב נתוני המאקרו והדו"חות הכספיים

מדד אמון הצרכנים נפל לשפל של שנה ■ בנק אוף אמריקה הזהיר מפגיעה בהכנסות בשל הרפורמה בפיננסים - ומניות הבנקים נפלו ■ גם דו"חות גוגל אכזבו ושלחו את המניה מטה ■ סיכום ראשוני של עונת הדו"חות חושף דווקא תמונה חיובית: רוב מוחלט של החברות עקפו את התחזיות

יום המסחר האחרון לשבוע בוול סטריט נחתם היום (ו') בירידות שערים חדות כאשר המדדים המובילים איבדו עד 3.1% מערכם, וזאת על רקע נתוני מאקרו מדאיגים והערה פסימית של בנק אוף אמריקה באשר לפגיעה עתידית בהכנסות הבנק בשל הרפורמה במערכת הפיננסים.

לפני המסחר פורמו הדו"חות הכספיים של סיטי ושל בנק אוף אמריקה - שניהם הצביעו על התאוששות בשוק ההלוואות לצרכנים והצליחו לעקוף את התחזיות המוקדמות באשר לרווח הצפוי למניה. יחד עם זאת, מניות הבנקים נפלו היום לאחר שבנק אוף אמריקה הזהיר כי צפויה פגיעה של עד 2.3 מיליארד דולר בשנה החל מהרבעון השלישי של 2011, בשל הרפורמה המקיפה במערכת הפיננסים שעברה השבוע בסנאט.

נתוני המאקרו השליליים שפורסמו היום גם כן השפיעו לרעה על שוק: מדד המחירים לצרכן לחודש יוני רשם ירידה של 0.1% לעומת צפי בשוק לעלייה של 0.1% - בדומה לחודש מאי. מדד אמון הצרכנים בארה"ב לחודש יולי, המפורסם ע"י אוניברסיטת מישיגן, ירד היום לשפל של שנה כשנקבע על 66.5 נקודות לעומת תחזיות מוקדמות של אנליסטים שצפו כי יעמוד על 74.3 נקודות בממוצע. בסוף החודש שעבר עמד המדד על 76 נקודות והירידה בו החודש מצביעה על חשש מהאטה כלכלית בארה"ב.

"ספרד השלימה החודש את מחזור החובות שלה על ידי הנפקות אג"ח, מה שקובר לעת עתה את משבר החובות באירופה, כך שמה שישלוט בזמן הקרוב בשוק הוא נתוני המאקרו והדו"חות הכספיים שיפורסמו", אמר לסוכנות בלומברג ג'ים רייד, אסטרטג השקעות בדויטשה בנק.

גם גוגל אכזבה

עונת הדו"חות מבשרת לא מעט אכזבות למשקיעים. אמש הייתה זו גוגל שפרסמה דו"חות כספיים מאכזבים ומנייתה ירדה כבר במסחר המאוחר. החברה דיווחה על רווח והכנסות נמוכות מהתחזיות בשוק ברבעון השני של השנה, אולם סמנכ"ל הכספים שלה ניסה להרגיע את הרוחות בשיחת ועידה עם אנליסטים כשאמר: "עבורנו זה היה רבעון טוב; אנו לא מרגישים שום השפעה שלילית מהאירועים בזירה המאקרו-כלכלית הגלובלית".

בשוק ישנן גם מעט חדשות טובות אך החששות מאפילים עליהן. בנק ההשקעות גולדמן זאקס הגיע להסכם פשרה עם ה-SEC בנוגע לתביעה שהוגשה נגדו בגין הימור נגד הלקוחות לכאורה. גולדמן ישלם 550 מיליון דולר בלבד, ולא מיליארד דולר כפי שהעריכו בעבר אנליסטים.

חדשות טובות נוספות הגיעו מכיוונה של בריטיש פטרוליום , שהודיעה כי הצליחה לעצור באופן זמני את דליפת הנפט הענקית במפרץ מקסיקו - לראשונה מאז חודש אפריל.

ג'נרל אלקטריק הקדימה את שני ענקי הבנקאות ופרסמה את הדו"חות הרבעוניים, כאשר התוצאות היו משביעות רצון. החברה הציגה גידול של 16% ברווח הנקי לרמה של 3.11 מיליארד דולר, שהם 28 סנט למניה - ועקפה בסנט בודד את התחזיות בשוק. ההכנסות אמנם ירדו ב-4.3% ל-37.4 מיליארד דולר, אך המשקיעים התמקדו בעובדה שהחברה קטעה רצף מדאיג של 9 רבעונים רצופים של ירידה ברווחיות. נתון מעודד נוסף בדו"ח הוא עלייה של 8% בצבר ההזמנות, אשר מעיד על ההכנסות העתידיות של החברה.

מניית אפל נסחרה בתנודתיות גבוהה. החברה כינסה היום מסיבת עיתונאים מיוחדת, בעקבות התלונות על תקלות חוזרות ונשנות במכשירי האייפון החדשים. סטיב ג'ובס, מנכ"ל ומייסד אפל, אמר בפתח הדברים כי "לכל הטלפונים החכמים יש בעיות וגם במכשירים שלנו מתגלים מדי פעם בפעם בעיות. אנחנו מטפלים בנושא. אפל השקיעה למעלה מ-100 מיליון דולר במתקני בקרת איכות ותמשיך להשקיע משאבים ניכרים בתחום החשוב הזה". "אנחנו לא מושלמים. עד היום נמכרו למעלה מ-3 מיליון מכשירי אייפון מהדור הרביעי כך שלמרות התלונות הביקושים למכשיר ממשיכים להיות חזקים".

יש לציין כי לעת עתה, למרות השלב המוקדם בו נמצאת עונת הדו"חות מתוך 23 החברות ב-S&P 500 שכבר פרסמו את הדו"חות, כולם עקפו את תחזיות הרווח המוקדמות מלבד שלוש חברות. רווחי החברות צפויים לצמוח ב-34% השנה וב-18% בשנת 2011, הקצב המהיר ביותר מאז 1995.