ועדת הבריאות: יוקם מלכ"ר שיאגד רופאי השיניים העצמאיים

בתוך 4 חודשים רופאי השיניים העצמאיים יוכלו להעניק שירותים לילדים במסגרת סל הבריאות הממלכתי ■ לצורך יישום החוק לא תקום קופת חולים ייעודית עם אפשרות לפעול גם למטרות רווח, אלא "תאגיד ייעודי שאינו למטרות רווח"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית שתאפשר לרופאי השיניים העצמאיים להעניק שירותים לילדים במסגרת סל הבריאות הממלכתי. הוועדה ערכה שינוי מהותי בהצעת החוק המקורית, כך שלצורך יישום החוק לא תקום קופת חולים ייעודית עם אפשרות לפעול גם למטרות רווח, אלא "תאגיד ייעודי שאינו למטרות רווח". מליאת הכנסת אמורה לאשר את ההצעה באופן סופי כבר ביום רביעי הקרוב, ואילו התאגיד יוקם בתוך 4 חודשים.

השינוי הזה אמור להסיר מעט מהחשש במערכת הבריאות ובמערכת הפוליטית, שמא הקמת קופה ייעודית לטיפולי שיניים תהפוך במהרה לקופת חולים לכל דבר, ואף למטרות רווח. לשם כך קבעו במפורש חברי הוועדה במסגרת נוסח החוק המתוקן, כי התאגיד שיוקם לא יוכל להעניק שירותים נוספים מלבד טיפולי שיניים.

על פי הצעת החוק, ילדים יוכלו לקבל טיפולי שיניים בחינם (השתתפות עצמית בגובה 20 שקל) לא רק באמצעות מרפאות קופת החולים בה הם רשומים - אלא גם בכל אחת מהמרפאות העצמאיות שתירשמנה במסגרת התאגיד שיוקם. בנוסף, טיפולי השיניים יינתנו ללא צורך בביטוח משלים.

מאז תחילת החודש רק ילדים עד גיל 8 יכולים ליהנות מהרפורמה החדשה, אולם בכל אחת משלוש השנים הקרובות יתווספו שני שנתונים, כך שבשנת 2013 גם ילדים עד גיל 14 יוכלו לזכות בשירות. הרפורמה הזו רשומה על שמו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שהצליח לגייס מאות מיליוני שקלים ממשרד האוצר לצורך העניין.

בקואליציית הארגונים לבריאות שיניים ציבורית, בה חברה בין היתר האגודה לזכויות האזרח וארגון רופאים לזכויות אדם, בירכו היום על החלטת הוועדה באופן מסויג: "על אף שעצם ההצדקה לקיומה של קופת חולים ייעודית לשיניים עודנו מוטל בספק, ועל אף שעדיין ישנו פוטנציאל של חדירת גורמים פרטיים בעלי אינטרסים כספיים למערכת הבריאות הציבורית, יש לשבח את חברי הועדה ואנשי המקצוע ממשרדי הממשלה על כך שקיבלו את רוב הסייגים לחוק שהציעה הקואליציה, ודאגו להבטיח רגולציה ראויה על הקופה החמישית ושירותי בריאות שיניים שוויוניים לכל" - כך אמר היום רמי אדוט, ראש תחום הזכות לבריאות באגודה לזכויות האזרח ורכז הקואליציה לבריאות שיניים ציבורית.

יו"ר הועדה, ח"כ חיים כץ, אמר היום בתום הדיון: "מדובר בצדק משמעותי המכליל את רפואת השיניים לילדים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי . ועדת הבריאות עשתה צעד דרמטי לטובת ילדי ישראל שידם אינה משגת ואשר טיפולי שיניים לא היו מנת חלקם עד כה".

ד"ר יצחק חן, יו"ר הסתדרות רופאי השיניים: "אני מברך את ועדת העבודה והרווחה ואת העומד בראשה ח"כ חיים כץ על ההחלטה שהתקבלה. מדובר בהחלטה חשובה למדינת ישראל אשר באמצעותה יוכלו ילדי ישראל לקבל את הטיפול הטוב ביותר אצל הרופאים הטובים ביותר ללא עלות נוספת".