ניסים משעל משקיע ב"הזדמנות ישראלית"; מי עוד ברשימה?

רשימת המחזיקים ב-25% ממניות השותף הכללי בשותפות החיפושים "הזדמנות ישראלית" שהונפקה בשבוע שעבר, כוללת שמות ידועים מעולם העסקים, התקשורת והספרות ■ וגם: מיהם קרובי המשפחה של בעלי השליטה שנכנסו להשקעה בשותפות?

טרנד חיפושי הנפט והגז שהתעורר מאז תגלית "תמר" בתחילת 2009 מושך אליו בעת האחרונה אנשי עסקים מתחומים שונים. בחודשים האחרונים ראינו שמות בולטים במגזר העסקי כמו נוחי דנקנר, עופר נמרודי, ג'קי בן זקן וטדי שגיא הנכנסים לתחום, בתקווה לקחת חלק בתגלית גז עתידית.

היום מתברר כי לזירה הלוהטת נכנסו מספר שמות מוכרים נוספים, שנכנסו לענף באמצעות החזקה קטנה בשותף הכללי (היזם) של שותפות החיפושים הזדמנות ישראלית . השותפות, שהוקמה בתחילת השנה על-ידי רוני הלמן ואורי אלדובי, בעלי בית ההשקעות הלמן-אלדובי, החלה להיסחר בבורסה של ת"א בשבוע שעבר, לאחר שהשלימה גיוס מוצלח של 120 מיליון שקל, והיא מחזיקה חלק מיעוט ברישיונות החיפושים "גל" ו"שרית" .

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בין השמות המפארים את שורת בעלי המניות בשותף הכללי של הזדמנות ניתן למצוא את איש התקשורת ניסים משעל, מנכ"ל הוצאת ידיעות ספרים, דב איכנולד, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, משה ליאון, ואנשי העסקים אבנר חגי (מבעלי חברת הביומד בריינסווי) וחן למדן (בעל השליטה בחברת השילוח אוריין).

הבעלות על השותף הכללי, על-פי תשקיף הנפקת הזדמנות ישראלית, מוחזקת על-ידי הלמן אלדובי פיננסים (75%) ו-16 משקיעים, אשר להם הוקצו 24.99% ממניות השותף הכללי, תמורת השקעה של כספים. זאת כאשר 86% מסכום ההשקעה של כל משקיע ייחשב כהלוואה, ו-14% מסכום ההשקעה יהווה תמורה עבור הקצאת מניות בשותף הכללי. נזכיר כי השותף הכללי השתתף בהנפקת "הזדמנות ישראלית", ורכש ניירות ערך בהיקף של 12 מיליון שקל, כך שכעת הוא מחזיק ב-10.05% מהון השותפות.

השותפות פירטה בתשקיף ההנפקה שמות של שלושה משקיעים הקשורים לשלושת בעלי השליטה בשותף הכללי (הלמן, אלדובי ושותפם בבית ההשקעות, פיטר פרידמן הקנדי). מדובר ביאיר אהרוני, מנכ"ל הלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בני הזוג דורית ושלמה ברק, שהם אחותו וגיסו של אהרוני, וכן רוברט ניוגרושל, אזרח גרמני וגיסו של פרידמן. כעת נחשפים תריסר המשקיעים הנוספים בשותף הכללי.

אבנר חגי, המחזיק ב-14.6% ממניות חברת הביומד בריינסווי, בשווי של כ-50 מיליון שקל, הוא המשקיע הגדול ביותר מביניהם עם החזקה של 5.4% בשותף הכללי. חגי הוא בין היתר הבעלים של חברת א.א. גלס. המייבאת ומתקינה שמשות בכלי רכב, וכן הבעלים של חברת חופית, ביחד עם קיבוץ כנרת.

11 המשקיעים הנותרים מחזיקים 2%-1% כל אחד בשותף הכללי, והם כוללים את החברות טמפו משקאות וש.חממה אחזקות, וכן מספר משקיעים פרטיים. בין המשקיעים הללו ניתן למנות, כאמור, את משעל, איכנולד, ליאון ולמדן, וכן את פרופסור אבנר קלעי, אשר ייעץ בעבר להלמן אלדובי בתביעה שהוגשה נגדה בעבר בגין הפסדים בקופות הגמל של החברה.

נזכיר כי בהתאם לתקנון השותפות, זכאי השותף הכללי ל"דמי ניהול" בסך של 37 אלף דולר שישולמו מדי חודש, "דמי מפעיל" בשיעור של 7.5% (בצירוף מע"מ) שיחושבו מסך ההוצאות של השותפות בגין פעולות חיפושי הנפט, תגמולים בגין "תשקיפים עתידיים" ו"ניהול תיק השקעות", ותמלוג בשיעור של 10% מההכנסות ברוטו שייווצרו לשותפות בעתיד ממכירה של גז או נפט. ההטבות הללו יכולות להסביר מדוע העדיפו המשקיעים להיכנס להשקעה בתחום החיפושים דרך השותף הכללי, ולא ישירות דרך רכישה של יחידות השתתפות של "הזדמנות ישראלית".

הפסד של 17.6% מאז ההנפקה

בינתיים המשקיעים בהנפקת הזדמנות ישראלית לא ממש רווים נחת ממנה. רוב המשקיעים בהנפקה, שזכתה לביקושי יתר, היו שחקנים שביקשו להפיק רווח מהיר, ולא כאלה המבקשים להשקיע בשותפות לטווח ארוך, ומיד כאשר החל המסחר ביחידות ההשתתפות וכתבי האופציה בשבוע שעבר הם מיהרו למכור את ניירות הערך שהיו ברשותם. מי שכן המשיך להחזיק את יחידות ההשתתפות עד היום, נמצא בהפסד של 17.6% על השקעתו.

המצב שנוצר כעת הוא שבקופת השותפות נמצאים כיום כ-114 מיליון שקל, בעוד היא נסחרת לפי שווי של 51 מיליון שקל. עם זאת הפער בין שווי השוק לקופת המזומנים נמוך יותר, כיון שלשותפות מספר סדרות כתבי אופציה הניתנים למימוש במחירים שונים. אם לוקחים בחשבון מימוש של שתי סדרות האופציות, 1 ו-2, הנמצאות בתוך וקרוב לכסף, הרי שקופת המזומנים של השותפות עשוי לגדול לכ-189 מיליון שקל, ומספר יחידות ההשתתפות יעמוד על 746 מיליון יחידות.

במצב כזה, היקף המזומנים במונחי מחיר יה"ש צפוי לעמוד על 25.3 אגורות, בעוד מחיר היה"ש בבורסה עומד על 17.1 אגורות. כך, שמעשית נסחרת היום השותפות ב-0.67 ביחס לקופת המזומנים שלה. נראה שגם בשותף הכללי שמו לב לכך, ובתחילת השבוע רכשו הלמן אלדובי פיננסים, המחזיקים 75% בשותף הכללי, יחידות השתתפות של "הזדמנות ישראלית" בהיקף כספי של 350 אלף שקל.