איילת ניר: "שכר הדירה דווקא צפוי לעלות בתקופה הקרובה"

הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות ‏IBI‏, איילת ניר: "אנו צופים התמתנות בקצב הגידול של מחירי הדירות למגורים, ונותנים הסתברות גבוהה יותר להמשך עליה בחודשים הקרובים במחירי שכר הדירה שצפויים להוות גורם אינפלציוני בטווח הקצר"

‎‎למרות אלפי הדירות שנרכשו בשנים האחרונות לצרכי השקעה: שכר הדירה דווקא צפוי לעלות בתקופה הקרובה, מעריכה הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות ‏IBI‏, איילת ניר. זאת, במקביל להתמתנות במחירי הדירות.

בסקירה השבועית של איי.בי.איי, מנתחת ניר את השינוי במחירי הדירות בשנים האחרונות בהשוואה לשינוי בשכר הדירה. "כאשר בוחנים את ההתפתחות שחלה במחירי הדירות הנמכרות כנגד מחירי שכר הדירה מאז החל הראלי האחרון במחירי הדירות במחצית 2007, אין ספק כי מחירי הדירות עלו בקצב מהיר בהשוואה למחירי שכר הדירה", כותבת ניר.

אך אם בוחנים את הנתונים לאורך תקופה ארוכה יותר, בה נרשמה ירידת מחירים במחירי הדירות למגורים (משנת 1994 עד היום), "מגלים כי למעשה, מחירי הדירות השלימו פער שנפתח לאורך שנות המשבר בשוק הנדל"ן, וכי שיעור השינוי המצטבר נכון להיום, מפברואר 1994, אינו שונה בהרבה בין שני המדדים", אומרת ניר. ולכן, קשה להעריך כיצד יתנהגו שני המדדים בחודשים הקרובים.

עם זאת, "על רקע הקשחת התנאים למתן משכנתאות, העלייה המהירה במחירי הדירות, עליית הריבית האחרונה, והגידול שחל בשנה האחרונה ברכישת דירות להשקעה, אנו צופים התמתנות בקצב הגידול של מחירי הדירות למגורים, ונותנים הסתברות גבוהה יותר להמשך עליה בחודשים הקרובים במחירי שכר הדירה", כותבים כלכלני ‏IBI‏. "במילים אחרות, אנו מסכימים עם בנק ישראל, כי מחירי שכר הדירה צפויים להוות גורם אינפלציוני בטווח הקצר".

ניר מעריכה כי "בבנק ישראל גוברת הדאגה מהעלייה במחירי הדיור, עד כדי כך שהנגיד בחר לייקר את הריבית במשק, ובכך לייקר את תשלומי המשכנתא של משקי הבית" - ולא חיכה לתוצאות בשטח של הוראת המפקח על הבנקים להגדיל את שיעור ההון העצמי הנדרש לקבלת משכנתא מ-30% ל-40%.