צפוף ויקר בצמרת דש איפקס

שאלות מטרידות לאלי ברקת: האם מספר הבכירים ורמות השכר לא מוגזמים קצת?

לא פחות מ-27 מיליון שקל הייתה עלות השכר של ארבעת המנהלים הבכירים בבית ההשקעות דש איפקס בשנת 2009. לא הטבה באופציות, גם לא במניות, אלא שכר ובונוסים בלבד. כסף אמיתי, שנכנס לחשבון הבנק.

השנה, בעקבות הצטרפותה של גבי רביד ל"פיי רול" של דש, עשוי להגיע שכר החמישייה הפותחת של מנהלי בית ההשקעות ליותר מ-30 מיליון שקל. מדובר בסכום הגבוה יותר משכרם המצטבר של חמשת בעלי השכר הגבוה בבנק לאומי.

סמן ימני בשכר

אם לפני עשור חלמה כל אם עבריה שבנה ילמד הנדסה ויילך להיי-טק, הרי שבשנים האחרונות הכסף הגדול נמצא בפיננסים. ההתפתחות המואצת של בתי ההשקעות, הקפיצה בהיקף הנכסים המנוהלים בעקבות רפורמת בכר והתחרות על כוח אדם איכותי, הביאו לגידול חד בהוצאות השכר, בייחוד בקרב המנהלים הבכירים.

במציאות החדשה הזו הפך דש איפקס לסמן הימני של שכר הבכירים בבתי ההשקעות. באקסלנס, גוף גדול בהרבה מדש איפקס, עלות השכר של ארבעת המנהלים הבכירים עומדת על 17 מיליון שקל "בלבד". וכפי שראינו, אפילו בהשוואה לבנקים, נראה השכר בדש איפקס גבוה למדי.

אנחנו ממש לא מזלזלים ביכולות של עידו נויברגר וויקטור שמריך, שהובילו את המיזוג בין דש לאיפקס והפכו אותו תוך שנים ספורות מבית השקעות קטן לאחד המובילים בשוק ההון, בטח שלא בקובי לוינסון, שמיצב את דש כאחד הגופים המובילים בשוק הגמל. גם לרביד זכויות עבר רבות והיא מביאה איתה מוניטין וניסיון רב.

אבל הנה שתי שאלות לאלי ברקת, בעל השליטה בדש: האם מספר הבכירים בדש איפקש ורמות השכר שלהם אינם מוגזמים? האם, למרות הכישרון, רב ככל שיהיה, צריך בית השקעות אחד ארבעה מנהלים בכירים וכה יקרים? וזה עוד לפני שדיברנו על אגו וחיכוכים טבעיים, שמלווים ארגון שמנוהל על-ידי כמה אנשים חזקים. לפי חבילת השכר המפנקת שברקת סידר לרביד, נראה כי הוא אינו ממש מוטרד משאלות אלו.