"היקף הנכסים בתעודות השורט גדל פי 4 ב-3 חודשים"

בשיחה עם "גלובס" מדברים איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, ודוד אללוף, מנכ"ל קבוצת מייקל דיוויס, על ההתפתחויות האחרונות בשוק תעודות הסל ועל התחומים שנהנו מזרימת הכספים הכי גדולה

שוק תעודות הסל ממשיך להתפתח ולהשתכלל. ובחודשים האחרונים נצפו בשוק מספר מגמות מעניינות, במקביל להתפתחויות בשוקי המניות, האג"ח והסחורות בארץ ובעולם. בשיחה עם "גלובס" מדברים איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, ודוד אללוף, מנכ"ל קבוצת מייקל דיוויס, (מנהלים במשותף את תכלית תעודות סל) על ההתפתחויות האחרונות בשוק מנקודת המבט שלהם.

נציין שתכלית תעודות סל מהווה כ-25% מהשוק כולו כך שמה שקורה אצלה מהווה מדד טוב לכלל השוק.

אללוף: "רואים שהשוק משתכלל, והיום היועצים וגם המשקיעים הפרטיים יודעים להשתמש בתעודות יותר טוב ומבינים את המורכבות של חלק מהם".

סגל: "יש מגמה של הארכת מח"מים, גם בשקלי וגם בצמוד. חד וחלק. יש ככל הנראה כוונה של המשקיעים לחפש מקומות בהם יש תשואה גבוהה יותר, גם אם הסיכון גדול יותר. יש כל הזמן גידול בביקושים לתל-בונדים, בעיקר בשקלי אבל לא רק. זרם הכספים שהלך לתעודות המורכבות נרגע ועבר לתעודות הפשוטות יותר, המתמחות בהשקעה במדדי אג"ח שונים".

נציין כי בשלושת החודשים האחרונים נרשם זינוק בהיקף הנכסים של תעודות הסל שורט על מדדי התל-בונדים. תכלית שורט תל בונד 40 רשמה גידול של למעלה מפי 4, מ-31 מיליון שקל ל- 131 מיליון שקל, ותכלית שורט תל בונד 60 רשמה גידול של כמעט פי 2 בהיקף, מ- 34 מיליון שקל ל-56 מיליון שקל. המשמעות - יותר ויותר משקיעים בשוק ההון חוששים מירידה חדה במחירים ולכן מגדרים את ההשקעה שלהם, וכמובן יש את הספקולנטים שאינם מחזיקים בתיק אג"ח או באג"ח ספציפות ופשט מהמרים על נפילה.

אללוף: "יש עלייה חדה בשימוש בתעודות ממונפות ובתעודות שורט, שנובעת גם, בין השאר, עקב שימוש נכון במוצר. פעם הייתה הרבה פחות מודעות והבנה, אבל היום, דרך השאלות של היועצים והמשקיעים המוסדיים, שהם מבינים מה היקף המינופים, כמה זמן לוקח לי להתכסות. הם גם התחילו לעבוד לטווח ארוך יותר, שזה בדרך כלל להגנה".

"באמצעות התעודות המוסדיים גם יכולים לעשות הגנה מהירה על תיק אג"ח גדול שיש להם, שהם לא יכולים למכור אותו במהירות בשוק. בדרך כלל משתמשים בתעודות על התל-בונד 60 כי הוא מייצג יותר, יש בו סחירות גבוהה, והוא רחב יותר עם קורלציה גבוהה".

משקיעים בבנקים, בארה"ב וביפן

-ומה בתחום המנייתי?

סגל: "ראינו בחודשים האחרונים מעבר להשקעה בתעודות סל המשקיעות במדד הבנקים. בעיקר מהמעו"ף לבנקים. צריך לזכור שהבנקים נפגעים מאוד מריביות נמוכות, ומתחיל תהליךשל עליית ריבית שיטיב עם תוצאות הבנקים בשנים הקרובות. יש גם שימוש הולך וגובר בשורטים. זה כל הזמן בעלייה".

אללוף: "במהלך 2009 אנשים נכנסו באגרסיביות לתעודות על המעו"ף אבל מתחילת 2010 רואים מגמה של מעבר לתחומים יותר ספציפיים כמו בנקים".

סגל: "יש גם שימוש באסטרטגיות לונג-שורט באמצעות התעודות. למשל, מישהו שמחזיק מניית בנק הפועלים וקונה קרן שורט על הבנקים. יש כאן כמובן סיכון אבל לבצע את האסטרטגיה זה פשוט מאוד".

- מה לגבי מניות בחו"ל?

סגל: "זה אמנם מפתיע אבל לאחרונה יש תזוזה של כספים בעיקר לשווקים המפותחים, ובעיקר לארה"ב ויפן. זה בכל אופן משהו שאנחנו רואים אצלנו. זה לא מעבר מהשווקים המתפתחים אלא כסף חדש שנכנס לתעודות".

"בתעודות על השווקים המתפתחים, כמו ברזיל למשל, אין מכירות אלא הפסקה בקניות. אלה שנכנסו בתקופה שברזיל הייתה יותר פופולארית יושבים על ההשקעה לטווח ארוך".

- איזה עוד מגמות מעניינות אתם רואים?

סגל: "המרווח באג"ח הקוצרני מול הממשלתי הגיע לרמות דומות לאלו של לפני המשבר. אנחנו חיים בעולם בו התשואות מאוד נמוכות ואז משקיע צריך לשאול את עצמו איפה להשקיע. עדיין רואים כספים שזורמים לאג"ח הקונצרני. אני חושב שאלה שמדברים על בועה מתייחסים יותר למצב בו חברות עם דירוגים נמוכים שבות ומגייסות בקלות כספים, הרבה מאוד כסף. פה אולי יש בעיה. אבל התל-בונדים, למרות העליות והתשואות הנמוכות, מושפעים כמובן גם ממה שקורה בממשלתי".

נציין כי לאחרונה השיקה חברת מידרוג דירוג חדש: דירוג חברות המנהלות תעודות סל. הדירוג החדש שכלל במסגרת דירוגי MQ ) Management Quality), נועד לדרג את אופן הניהול והתפעול של חברות המנהלות תעודות סל (דירוג זה מצטרף לדירוג קודם של חברות מנהלות קופות גמל וקרנות פנסיה).

החברה הראשונה שדורגה הינה קבוצת תכלית תעודות סל שזכתה לדירוג של MQ 2+. כלומר, איכות הניהול מוערכת כגבוהה עד גבוהה מאוד וזאת בהתבסס על שקלול יכולות הניהול ומערכות הבקרה והפיקוח (לא מדובר על ההנהלה אלא בדיקה של פרמטרים טכניים שונים). המדובר בדירוג קבוצת תכלית הכוללת את תכלית תעודות סל, תכלית גלובל, תכלית מטבעות, תכלית דולר אן אי אס, תכלית דולר עולמי, ותכלית מורכבות.

תכלית תעודות סל, בניהולם של איל סגל ודוד אללוף, מנהלת נכסים בהיקף של כ-12.3 מיליארד שקל והיא החברה השנייה בגודלה בענף תעודות הסל.