ארה"ב: הצריכה הפרטית עלתה ב-0.4% ביולי - יותר מהתחזיות

משרד המסחר האמריקני דיווח כי הצריכה עלתה ב-0.4%, לעומת צפי בשוק לעלייה של 0.3%, ובהמשך לקיפאון בחודש יוני

בזירת המאקרו בארה"ב פורסמו נתונים חשובים לפני פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. משרד המסחר האמריקני דיווח היום (ב') כי הצריכה הפרטית עלתה בחודש יולי גם בתקופה של אי-ודאות באשר לתהליך ההתאוששות של הכלכלה. העלייה בצריכה הביאה לירידה בחיסכון של האמריקנים.

ב-15:30 משרד המסחר בארה"ב דיווח כי ההוצאה הפרטית עלתה בחודש יולי ב-0.4%, לעומת צפי בשוק לעלייה של 0.3%, בהמשך לקיפאון בחודש יוני. ההכנסה הפרטית עלתה ביולי ב-0.2% בהתאם לתחזיות המוקדמות ולאחר קיפאון בחודש הקודם.

מדד ה-PCE, הבוחן את העלייה במחירים הנגזרת מהשינויים בהכנסה ובהוצאה הפרטית, עלה ב-1.5% בחודש יולי, לעומת עלייה של 1.4% ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני.

עם זאת, ההכנסה הפרטית ביולי נפגעה ורמת החיסכון של האמריקנים בתקופה בה הם צריכים לחסוך, ירד ב-5.9%, יותר מהתחזיות ל-6.2%. השכר הממוצע במשק עלה ב-0.3%, כאשר ההכנסות המותאמות לשינוי האינפלציה לאחר מסים נפלו ב-0.1% בחודש שעבר. זאת בהמשך לעלייה של 0.1% ביוני.

מדד הליבה המועדף של הבנק הפדרלי, אשר לא כולל מזון ודלק, עלה ב-0.1% בחודש יולי לעומת החודש הקודם, וב-1.4% לעומת החודש המקביל אשתקד - נתונים אלה היו בהתאם לתחזיות הכלכלנים בארה"ב.

"הדוח אינו מלהיב, אך לפחות, על רקע שטף הנתונים השליליים האחרונים, לא מצביע על הרעה נוספת", אומר בתגובה לדו"ח רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות . לדבריו, הדו"ח ההכנסה האישית והוצאות משקי הבית בחודש יולי בארה"ב מצטיין בעיקר במה שאין בו - סימנים לירידת מחירים והתכווצות בצריכה הפרטית. בנסיבות הנוכחיות, ניתן למצוא גם בכך נחמה ואפשר ששוקי ההון יתמקדו בזווית הראייה הזו.

"ניתן לומר שהצרכנים שומרים ראש מעל פני המים; אם נוסיף שבחודש יולי סעיף ההוצאות שהרבה לעלות היה מוצרים בני קיימא אפשר שהמגמה החיובית תימשך. שנית, ניתן לומר שעלייה בת 0.1% במדד המחירים של הצריכה הפרטית ללא מזון ואנרגיה (המדד החביב על הבנק הפדראלי בבואו לקבוע את סביבת האינפלציה), מפחיתה לעת עתה את החשש מהתפתחות דפלציונית", מסביר מנחם.

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי ואסטרטג שווקים, מציין כי עלייה זו בצריכה הפרטית מעידה לא רק על יכולתם של הצרכנים האמריקנים להמשיך ולמשוך את כלכלת ארה"ב אל מחוץ למשבר החמור ביותר מאז השפל הגדול, אלא גם על סדרי העדיפויות שלהם שמוטים צריכה על חיסכון.

להערכתו, השווקים היו יכולים ליהנות מהנתון אלמלא במקביל פורסם גם נתון ההכנסות, שהיה נמוך מהצפוי, 0.2%, לעומת צפי ל-0.3%. נתון השינוי בהכנסות העיד שעם כל הכבוד לאמריקנים שהם רוצים לצרוך אין להם מספיק כסף לכך. כהנוביץ מזהיר כי הירידה בחיסכון טובה בעיקר בטווח הקצר, אך בטווח הארוך היא יוצרת סיכונים. "לסיכום, יש לנו שני אינדיקטורים טובים לטווח הקצר, ושניים רעים לטווח הארוך".