קראט: ענף הפרסום בעולם צפוי לצמוח ב-2010 ב-3.9%

התחזית ל-2011 אופטימית יותר: צפי לצמיחה ב-4.7% ■ הטלוויזיה היא עדיין מדיום הפרסום העיקרי, עם כ-45% מסך ההוצאה על פרסום וצמיחה צפויה של כ-6% בשנתיים הקרובות

אחרי שבשנת 2009 עבר עולם הפרסום משבר, וברוב המדינות צומצמו תקציבי הפרסום והשוק סבל מצמיחה שלילית עמוקה, נראים עתה סימנים ראשונים של התאוששות.

תחזית סוכנות המדיה הבינלאומית קראט, שפורסמה בסוף השבוע האחרון, מעלה כי ההוצאה לפרסום ב-2010 ו-2011 באירופה, אסיה ואמריקה תגדל. מהנתונים של הסוכנות עולה כי ההוצאה על פרסום בעולם צפויה לצמוח ב-3.9% בממוצע ב-2010 ולרשום צמיחה נוספת של 4.7% בשנת 2011. עם זאת, ישנן עדיין מספר מדינות שטרם התאוששו מהמשבר הכלכלי, וצפויות לרשום צמיחה שלילית.

מהדו"ח של קראט עולה עוד כי ענף הפרסום האמריקני התאושש מהר מהצפוי, וכי אסיה ואמריקה הלטינית ממשיכות בעליות מתונות. מאידך, מדינות מערב אירופה עדיין מדשדשות, והנתונים הכלליים מושפעים על-ידי גרמניה וספרד שירשמו על-פי התחזיות צמיחה שלילית.

ליפן, שנמצאת בתחתית הרשימה, צפויה צמיחה שלילית של 3.1% גם בשנת 2010 וגם בשנת 2011. רוסיה, לעומתה, נוסקת: בשנת 2010 תצמח ההוצאה על פרסום ברוסיה ב-10.8% ובשנת 2011 ב-15.3%.

התחומים שיצמחו הכי מהר בענף הפרסום בשנים 2010-2011 הם קמעונאות, מוצרי צריכה, מזון, יופי וטיפוח. התחומים שייחלשו הם התחום הציבורי, תיירות ובידור. ניכרת התאוששות משמעותית בהוצאה על פרסום בתחום הרכב בעיקר באירופה ובסין.

תחום האון-ליין ייהנה מהצמיחה המשמעותית ביותר של 13.5% ב-2010 ו-12.3% בשנת 2011. עם זאת, נתח ההוצאה לפרסום באינטרנט עדיין נמוך יחסית ויעמוד על ממוצע של כ-11.5% בשנתיים הקרובות.

הטלוויזיה היא עדיין מדיום הפרסום העיקרי, ומחזיקה בנתח גדול מעוגת הפרסום העולמית עם שיעור של כ-45% מסך ההוצאה על פרסום, עם צמיחה צפויה של כ-6% בשנתיים הקרובות. העיתונות הכתובה והמגזינים אמנם שומרים על מקום גבוה בנתח ההוצאה על הפרסום, אך צפויים לצמיחה שלילית בהוצאה על פרסום בשנתיים הקרובות.

לדברי ג'רי בולמן, מנהל בכיר בקבוצת Aegis, חברת האם של קראט, למרות שהמצב הכלכלי בעולם עדיין מעורפל, תחזיות הפרסום לשנתיים הקרובות הן בהחלט סימן מעודד, אולם יש לזכור כי נתוני הצמיחה הנוכחיים עומדים כיום באותה רמה של שנת 2006.

קראט העולמית היא חברת-האם של קראט ישראל.