דירקטוריון בנק הפועלים אישר את תוכנית התגמול לבכירים

הבונוס השנתי החיובי ליו"ר ולמנכ"ל ינוע בטווח של חצי מיליון שקל עד ארבעה מיליון שקל והבונוס השלילי יעמוד על 3.3 מיליון שקל ■ התשלום בפועל של הבונוס ייפרס על פני מספר שנים

דירקטוריון בנק הפועלים דן היום (ג') ואישר תוכנית תגמול חדשה לבכירי הבנק. זאת, בהתאם להנחיות המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. הבכירים הם היו"ר, המנכ"ל, וחברי ההנהלה הבכירה. בתוכנית ייכללו גם כ-200 מנהלים בבנק שלהם חוזה אישי. יו"ר בנק הפועלים הוא יאיר סרוסי, והמנכ"ל הוא ציון קינן.

את תוכנית התגמול גיבשה במשך תקופה ארוכה ועדת התגמול לבכירים של הדירקטוריון בראשות פרופ' רונן ישראל, ראש מרכז היזמות במרכז הבינתחומי, בסיוע משרד רו"ח יצחק סוארי. בוועדה היו חברים גם הדירקטורים אפרת פלד, אמרי טוב ומשה קורן. יצוין כי משרד סוארי ייעץ גם לבנק לאומי בהכנת תוכנית התגמול שלו, שהוצגה במארס; תוכנית זו התבססה על עקרונות דומים.

התוכנית מתבססת על עקרון הקושר את תגמול המנהלים הבכירים לתוצאות של הבנק בראייה ארוכת טווח, ומתוך תפיסה של ניהול סיכונים. בין היתר, התוכנית נועדה לצמצם את תיאבון הסיכון של המנהלים, למנוע מהם להתמקד בהשגת יעדים לטווח קצר ולהעביר מסר של הגבלת הסיכון.

בתוכנית 6 עקרונות:

1. פריסה רב-שנתית של בונוסים - הבונוסים לבכירי הבנק ייפרסו על פני 3 שנים. בכל שנה יוכל המנהל לקחת עד מחצית מהבונוס שהוקצה לו בגין אותה שנה. יתרת הבונוס תיכנס לתוך קופה, ותישמר למשך שנתיים. בסוף השנה שלאחר מכן ולאור תוצאות הבנק, יוחלט כמה מהבונוס "יופשר", וכמה יקבל המנהל.

2. ייקבע מנגנון שבו המנהל מחזיר כסף אם התוצאות של הבנק אינן עומדות ביעד - בכל שנה ייקבע ברף עולה "מחיר ההון" של הבנק. הקביעה לשנתיים הראשונות תהיה בהחלטת דירקטוריון, ובשנה השלישית יקבל הדירקטוריון ייעוץ מחברת ייעוץ חיצונית. אם בשנה מסוימת הבנק לא יעמוד ברף שנקבע, יקבל המנהל "קנס", ויחזיר חלק מהבונוסים שקיבל בעבר. המנהל לא ישלם את הכסף בפועל, אלא הסכום יגרע מהעומד לזכותו בקופת הבונוסים.

3. גובה הבונוס ייגזר מהתשואה בפועל מול "מחיר ההון", ותקבע תקרה לבונוס המרבי - בכל שנה תיבחן התשואה בפועל. הבונוס ייגזר מההפרש באחוזים בינה לבין "מחיר ההון", כאשר בכל מקרה תהיה תקרה מרבית לגובה הבונוס, כך שמשיעור תשואה מסוים לא יגדל הבונוס.

מחיר ההון נקבע ל-8% לשנת 2010 ול-8.75% לשנת 2011. מחיר ההון ייקבע החל משנת 2012 ע"י הדירקטוריון על בסיס מודל אובייקטיבי להערכת מחיר הון של פירמות ויותאם לרמת הלימות ההון של הבנק. מחיר ההון לא יפחת מ-8.5%. במידה שהבנק יציג הפסדים או תשואה נמוכה ממחיר ההון הנדרש יוטלו על המנהלים קנסות כספיים. תנאי הסף למתן בונוס הוא השגת תשואה הגבוהה ממחיר ההון של הבנק, ותנאי הסף להטלת קנסות הוא תשואה הנמוכה ב-0.5% ויותר ממחיר ההון של הבנק.

4. רווחים חד-פעמיים לא יחשבו במלואם לצורך חישוב הבונוס - כלקח מפרשת הבונוסים של 2006 - שבה רווח חד-פעמי ממכירת קרנות הנאמנות הכפיל את הבונוס של בכירי הבנק דאז, היו"ר שלמה נחמה והמנכ"ל צבי זיו, ועורר סערה ציבורית - נקבע כי הבונוס יכלול רק רווח מפעולות רגילות. רווח חד-פעמי (נאמר מהנפקת ישראכרט) לא ייכנס במלואו לשקלול, אלא יחושב בשיעור מסוים שייקבע מראש.

5. האופציות הקיימות יומרו למניות חסומות - תוכנית אופציות הפאנטום שקיימת כיום למנהלי הבנק תוחלף לתוכנית של מניות חסומות. ייקבע השווי הכלכלי של האופציות, וכל מנהל יקבל במקום האופציות מניות חסומות לשלוש שנים. כל שנה יקבל המנהל שליש מהאופציות (תקופת הבשלה), אך המניות יהיו חסומות, והוא יוכל לממש אותן רק שנתיים לאחר מכן.

6. לא יינתן תגמול במניות בשנת הפסד - כדי שמנהל יקבל מניות באותה שנה חייב להיות רווח לבנק, כלומר בשנת הפסד לא יחולקו הטבות. נוסף על כך, לא ניתן לממש מניות בשנת הפסד והבנק יהיה חייב לעמוד ביעד הלימות ההון הראשוני שנקבע עם בנק ישראל.

הבונוס השנתי החיובי ליו"ר ולמנכ"ל ינוע בטווח של חצי מיליון שקל עד ארבעה מיליון שקל. הבונוס השלילי המקסימלי (הקנס) למנהלים אלה יעמוד על 3.3 מיליון שקל. תקציב הבונוס השנתי החיובי המכסימאלי לחברי ההנהלה ייקבע בתשואה של 6% מעל מחיר ההון של הבנק, ואילו תקציב הבונוס השלילי המכסימאלי לחברי ההנהלה ייקבע על תשואה של 6.5% מתחת למחיר ההון של הבנק.