לא רק בנדל"ן: קבוצת רכישה לקניית מערכות סולאריות ביתיות

קבוצה של 15 מתושבי היישוב גמלא ברמת הגולן התקשרה לאחרונה בעסקה עם חברת ספירה לאספקת המערכות בהיקף כולל של 2.6 מיליון שקל

15 מתושבי היישוב גמלא ברמת הגולן הקימו קבוצת רכישה ראשונה לרכישת מערכות סולאריות ביתיות לייצור חשמל. הקבוצה התקשרה לאחרונה בעסקה עם חברת ספירה לאספקת המערכות בהיקף כולל של 2.6 מיליון שקל. המערכות, בהספקים של 4 עד 15 קילוואט, יותקנו על בתיהם של תושבי היישוב.

הרכישה כקבוצה הביאה להוזלת עלויות הרכישה וההתקנה בכ-15%. כך, למשל, עלות מערכת בהספק 15 קילוואט (המתאימה לגג בשטח 150 מ"ר) הוזלה מ-230 אלף שקל ל-200 אלף שקל.

לדברי ארנון מעוז מפורטל האנרגיה "תשתיות", הקמת קבוצות רכישה בתחום המערכות הסולאריות עשויה לחולל מפנה בניסיונות להחדיר את המערכות האלה לסקטור הביתי. "הצרכן הישראלי חושש בדרך כלל מהצטרפות לקבוצות רכישה למעט בתחום הנדל"ן, אבל המערכות הסולאריות מתאימות לו מאוד משום שהן כיום אפיק ההשקעה היחידי שיכול להציע תשואה מובטחת מראש".

למרות התעריף הגבוה יחסית שנקבע למערכות הביתיות, 2.01 שקל לקוט"ש, נוצלה עד כה פחות משליש המכסה המקורית של 15 מגה-ואט שהקציבה רשות החשמל למתקנים הביתיים (בהספק של עד 15 קילוואט). זאת לעומת ביקוש גואה בסקטור העסקי (מתקנים בהספק 15-50 קילוואט) הכולל גגות של מבנים משרדיים, מסחריים וחקלאיים. ביולי החליטה רשות החשמל להסיר את המגבלות על התקנת מערכות ביתיות עד 2014 ולקבוע תעריף חדש גבוה מזה שנקבע למערכות בסקטור העסקי.