בתי ההשקעות נשארו מחוץ לחגיגה של קרנות הפנסיה החדשות

להוציא את מנורה, מגדל, כלל ואפילו הראל והפניקס, שרשמו במחצית הראשונה של השנה רווחים של כמה מיליוני שקלים בתחום, היתר נעים סביב האפס

הדו"חות הכספיים לרבעון השני ב-2010 מלמדים שככלל קרנות הפנסיה החדשות המקיפות והכלליות רחוקות מלהוות מקור רווח ממשי. מנתוני חלק מהחברות, ומהערכות לגבי הנתונים בבתי ההשקעות בהם מנוהלות קרנות הפנסיה יחד עם קופות הגמל, עולה שלהוציא הראל והפניקס, שרשמו במחצית הראשונה של השנה רווחים של כמה מיליוני שקלים בתחום, היתר נעים סביב האפס. ובכל זאת, על אף הרווחיות שמתקשה עדיין להמריא לגבהים משמעותיים למרות סבסוד מפעילויות אחרות, מדובר בתחום אסטרטגי שמרכז עניין רב.

קרנות הפנסיה החדשות המקיפות והמשלימות רשמו בינואר-יולי השנה צבירה נטו של כ-6.3 מיליארד שקל. זאת, לעומת צבירה נטו שלילית של כ-1.9 מיליארד שקל בקופות התגמולים (ללא קרנות השתלמות ומרכזיות לפיצויים). בניכוי התשלומים לעמיתים והעברות הכספים בקרנות, הסתכמו הפקדות הכספים לקרנות הפנסיה החדשות מתחילת השנה ועד יולי בכ-7.3 מיליארד שקל. לא מדובר בסכום של מה בכך, כשהיקף ההפקדות מתחילת השנה מהווה כ-10% מסך נכסי הקרנות, כפי שהיה בסוף 2009.

כתוצאה מכך, ומהתשואות בשוקי ההון, שוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות והכלליות ניהל בסוף יולי נכסים בהיקף של כ-79.8 מיליארד שקל, לעומת כ-71.7 מיליארד שקל בסוף 2009, כ-49 מיליארד שקל בסוף 2008, כ-47.3 מיליארד שקל בסוף 2007 וכ-38 מיליארד שקל בסוף 2006.

כשבוחנים את המקור המרכזי לזרם ההפקדות הדומיננטי הנמשך לקרנות (בעיקר המקיפות, המהוות כ-98.6% משוק קרנות הפנסיה החדשות), מתברר שמדובר בתיק ישיר של הקרנות וסוכני הביטוח, כשהבנקים מהווים גורם משני. עד כה, הבנקים ייעצו עד סוף הרבעון הראשון השנה על נכסים פנסיוניים (כולל קרנות השתלמות) בהיקף של כ-22.4 מיליארד שקל, מהם כ-368 מיליון שקל בלבד בקרנות הפנסיה.

1.4% בלבד מהשוק

בסוף יולי ניהלו חברות ניהול קרנות הפנסיה נכסים בהיקף כולל של כ-79.8 מיליארד שקל, כשבעלת נתח השוק הגדול ביותר היא מנורה מבטחים פנסיה, עם שיעור של 38.4%. אחריה ניצבת מגדל מקפת עם נתח שוק של כ-25.5%, כשבהמשך כלל פנסיה מחזיקה בכ-17.1% מהשוק והראל מחזיקה בכ-12.1%, באמצעות שתי חברות ניהול פנסיה (הראל פנסיה ומנוף). בסך הכל מחזיקות קבוצות הביטוח הפעילות בשוק הפנסיה יחדיו בכ-98.6% מהשוק.

מנגד, בתי ההשקעות, להם נוכחות בת כמה שנים בשוק קרנות הפנסיה, אמנם צומחים בחלקם בשיעור ניכר ביחס לעצמם, אך בפועל הם רחוקים מלהוות שחקן של ממש בשוק. נכון לסוף יולי ניהלו בתי ההשקעות דש איפקס (באמצעות יובלים), אקסלנס, מיטב, הלמן-אלדובי ואלטשולר-שחם, נכסים בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל - המהווים כ-1.4% בלבד מהשוק.

מדובר במגמת קיטון במעמדם של בתי ההשקעות בשוק הפנסיה, כשבסוף 2009 הם החזיקו יחד בכ-1.5% מהשוק, לאחר שבסוף 2008, 2007ו-2006 הם אחזו בנתח שוק מצרפי של כ-1.7%, 1.9% ו-1.8%, בהתאמה.

ואולם, באשר למפת השחקנים הצפויה בשוק העתידי, יש לשים דגש על מאזני הכוחות בשורת ההפקדות והצבירה נטו. בחלוף השנים, עם סטיות בגין תשואות וכדומה, סביר שנראה התכנסות של הנכסים המנוהלים בקרנות בהתאם ליכולת הגיוס שלהן.

לפיכך, נתוני הצבירות של חברות ניהול קרנות הפנסיה החדשות ליולי 2010, מלמדים שנוכחות בתי ההשקעות הקיימים בשוק הפנסיה צפויה להמשיך ולקטון. נתח השוק שלהם בנכסים המנוהלים אמנם עומד כיום על כ-1.4%, אך מתחילת השנה בתי ההשקעות הפעילים בתחום רשמו צבירה נטו של כ-52 מיליון שקל בלבד, שהם כ-0.8% בלבד מסך הצבירות נטו בשוק. ב-2009, נציין, בתי ההשקעות היוו יעד לכ-0.1% מסך הצבירות נטו בשוק (ללא שקלול יובלים של דש איפקס, היה נתח השוק המצרפי כ-0.7% מהצבירה נטו הכוללת בשוק), כשב-2008, 2007 ו-2006 הם החזיקו בנתחים מצרפיים של כ-1.6%, 2.7% ו-1.5%, בהתאמה, מהצבירה נטו בענף.

כך יוצא, שגם ביולי 2010 בתי ההשקעות מתקשים למצוא את דרכם בשוק קרנות הפנסיה, כשמעבר לסך הנכסים המנוהלים על ידם, ניתן להעריך בסבירות גבוהה שהם גם לא הציגו רווחים מהתחום (באופן מצרפי) במחצית השנה הראשונה.

ההזדמנות האחרונה

בנוסף, נתוני הצבירה נטו מרמזים במיוחד על צפי לקיטון בנתח השוק מהנכסים של חברות ניהול קרנות הפנסיה של מנורה, מגדל, דש איפקס ואקסלנס, שנתח השוק מהצבירה נטו שלהן נמוך מנתח השוק הכולל שלהן.

בהקשר זה, הירידה בנתח השוק של מנורה ומגדל נוצלה בעיקר על ידי שלוש קבוצות הביטוח הגדולות האחרות. הקרן של הפניקס רשמה את שיעור הצמיחה הגדול ביותר, בהסתכל על כך שנתח השוק שלה בצבירה נטו גבוה בכ-75% מהנתח שלה מסך הנכסים. אחריה נמצאות קרנות הפנסיה של הראל וכלל ביטוח, עם נתח שוק בצבירה נטו הגבוה בכ-35% ו-12%, בהתאמה, ביחס לנתח השוק מהנכסים.

אגב, בתי ההשקעות שהזכרנו הם היחידים שמנהלים עצמאית קרנות פנסיה חדשות, אך פרט להם יש עוד בית השקעות עם נוכחות בשוק - פסגות, שאוחז ב-20% מקרן מגן זהב הנמצאת בשליטת איילון. ואולם, בית ההשקעות צפוי להתחיל לפעול עצמאית בשוק קרנות הפנסיה החדשות עוד השנה, עם השקת קרן חדשה עצמאית. ניתן להעריך, שפסגות יצור לעצמו נתח שוק דומיננטי יותר משל מתחריו הישירים מענף בתי ההשקעות, לאור יכולות ההפצה שלו והיקף הלקוחות והנכסים הפנסיוניים בקופות לא-משלמות שהוא מנהל.

בתוך כך, בימים אלו מתנהל מכרז צה"ל, הצפוי לספק את קפיצת המדרגה הגדולה האחרונה עבור הקרנות הקטנות והבינוניות. עד שיוכרע המכרז, יישמר מאזן הכוחות בענף, כשבעתיד הוא עשוי להשתנות בהתאם לתוצאותיו. ולהזכירכם, מדובר בענף שיש בו יתרון אדיר לגודל, כשסף הרווחיות נמצא סביב היקף נכסים של 1.5-2 מיליארד שקל.

11
 11