בכיר באיחוד האירופי: "היהודי הממוצע מאמין שרק הוא צודק"

נציב הסחר של האיחוד, קארל דה גוחט: "קשה להעלות טיעונים רציונליים נגד האמונה הזו... ולא חשוב אם מדובר ביהודי דתי או חילוני" ■ התנצל, אך לא בדיוק חזר בו

נציב סחר החוץ של האיחוד האירופי, קארל דה גוחט, השמיע התבטאויות אנטישמיות גסות בראיון בתחנת רדיו בלגית. דבריו חוללו סערת רוחות בקרב יהודי אירופה והניעו את דובר האיחוד להתנער מהדברים, אם כי לא לגנותם. דה גוחט עצמו התנצל, אך לא בדיוק חזר בו מתוכן התבטאיותיו.

זו הפעם השנייה בתוך כמה ימים שבכיר במערכת הכלכלית האירופית חוטא בהצהרות אנטישמיות. בשבוע שעבר דיבר תילו סראצין, חבר בדירקטוריון בבנק המרכזי של גרמניה, על "גן מסוים של היהודים" וגם גינה את ההגירה המוסלמית לאירופה. דברים אלה הניעו את הבנק להדיחו.

בראיון בתחנת הרדיו הפלמית VTR, שמצוטט ב"ניו יורק טיימס", אמר דה גוחט, בתשובה לשאלה על חידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים: "היהודי הממוצע מאמין שהוא צודק... קשה להתמודד (עם האמונה הזו) בטיעונים רציונליים".

דה גוחט הוא אחד מבעלי התפקידים הבכירים ביותר בזרוע הביצועית של האיחוד האירופי וכיהן בעבר כסגן ראש ממשלת בלגיה וכשר החוץ שלה.

"לא חשוב אם מדובר ביהודים דתיים או חילוניים", אמר דה גוחט בראיון. "גם יהודים חילוניים חולקים את האמונה שהם צודקים (לגבי עמדת ישראל בסכסוך ר.ד.), כך שזה לא קל לנהל דיון רציונלי אפילו עם יהודי מתון על מה שלמעשה מתרחש במזה"ת. זו אמונה חזקה, וקשה לי להשתמש בכל מילה אחרת".

הלובי היהודי בארה"ב

דה גוחט אמר עוד, כי ליהודים יש השפעה גדולה בארה"ב. "אל תמעיטו בעוצמת הלובי היהודי בארה"ב", אמר. "זה הלובי המאורגן ביותר. אסור להמעיט בחוזק לפיתתו את הפוליטיקה האמריקנית, ולא חשוב אם מדובר בדמוקרטים או רפובליקנים".

הדברים הביכו את הוועדה האירופית (למעשה ממשלת האיחוד), והניעו את דוברה להתנער מהדברים, אם כי לא לגנותם. אלה "הערות אישיות", שאינן משקפות את עמדת האיחודה האירופי על תהליך השלום במזה"ת, אמר הדובר, אוליווייר ביילי. הוא סרב לענות על שאלה האם הדברים קבילים.

משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, אמר, כי דברי דה גוחט הם "חלק ממגמת הסתה מסוכנת נגד יהודים וישראל, שקנתה אחיזה באירופה, ושיש לרמוס אותה מיד".

"פעם נוספת אנו שומעים התבטאויות אנטישמיות מחפירות מבכיר באיחוד האירופי", אמר קנטור. ההצהרות של דה גוחט ושל סראצין לפניו מהוות "חלק מגל אנטישמי גואה באירופה, גל שמושתת על השקפות מעוותות לגבי ישראל כמדינת העם היהודי... כנראה שעלילת הדם על העוצמה היהודית הכתה שורשים בדרגים הגבוהים ביותר של האיחוד האירופי".

בעקבות דרישות שייתנצל, פרסם דה גוחט את ההודעה הבאה: "אני מצטער על כך שדבריי פורשו באופן שלא התכוונתי שיפורשו בו. לא התכוונתי להעליב את הקהילה היהודית או להכתים אותה בשום צורה שהיא. אני רוצה להבהיר שלאנטישמיות אין מקום בעולם המודרני ושאנטישמיות מנוגדת בצורה בסיסית לערכים האירופיים".

הקונגרס היהודי האירופי סירב לקבל את ההתנצלות: "אנו לא רואים שום התנצלות בהצהרה הזו ואנו עדיין ממתינים לקבל התנצלות. אין ספק, שלפי הפרמטרים של הגדרת האנטישמיות המקובלת באיחוד האירופי, דברי דה גוחט הם אנטישמיים. לכן לא יכול להיות שום צידוק לדברים ואין שום צידוק אפשרי להחלטת פקידי האיחוד האירופי להגדיר את ההתבטאויות כ'אישיות'".