יוון על מסלול ההתאוששות: חותכת את מס החברות ל-20%

ראש הממשלה כינה צעד זה כ"תמריץ חזק להשקעות ולתחרותיות" ■ "אנו יכולים לשנות את מהלך ההיסטוריה, ולהפוך משבר להזדמנות"

ראש ממשלת יוון הבטיח להוריד חלק מהמיסים המושתים על חברות, על מנת לסייע להתאוששות הכלכלה היוונית המתכווצת, בעוד שאלפי מפגינים צועדים במחאה על תוכנית הצנע החריפה של הממשלה.

ראש הממשלה, יורגוס פפנדראו, אמר אתמול (ש') שהמס על רווחי החברות יופחת בשנה הבאה מ-24% ל-20%, וכינה צעד זה כ"תמריץ חזק להשקעות ולתחרותיות". במסגרת נאומו השנתי בנושא כלכלה, פפנדראו התחייב גם לפתוח מקצועות שעד כה היו מוגבלים - כולל נהגי משאיות, נהגי מוניות ורוקחים - להוריד הרגולציה על שוק האנרגיה, לקבוע מטרות להפרטה, להקל על השקעות גדולות ועד תום שנה זו, לפשט הפרוצדורה לרישוי עסקים.

פפנדראו צפוי לתת היום פרטים נוספים על המדיניות הכלכלית שלו, במסגרת יריד המסחר בסלוניקי. במסורת היוונית, יריד זה משמש תפאורה להודעותיהם של ראשי הממשלות לגבי המדיניות הכלכלית שלהם לשנה הבאה. השנה נדר פפנדראו לתמוך במגזרים פגיעים יותר ביוון, כולל ע"י הענקת רשת ביטחון סוציאלית לעובדים מבוגרים שפוטרו.

הממשלה היוונית התחייבה לארגן מחדש את הכלכלה על ידי יישום בקרה פיסקאלית נוקשה, במאמץ לצמצם את הגירעון התקציבי, וזאת בתמורה להלוואות חילוץ מקרן המטבע הבינלאומית ומדינות אחרות.

"להפוך משבר להזדמנות"

תוכנית הצנע, שכללה קיצוץ משכורות במגזר הציבורי והעלאת מס ההכנסה, הכעיסה את איגודי העובדים. לפני נאומו של פפנדראו, נאספו כ-20 אלף איש בשלוש הפגנות נפרדות בעיר סלוניקי, עליהם פיקחו 4,500 שוטרים.

הכנסות המדינה גדלות בשיעור איטי מהצפוי. פפנדראו נשבע לנקוט צעדים חריפים נגד משתמטי מיסים, אך במקביל, אמר שיציע לבתי עסק את ההזדמנות ליישב מחלוקות עם המדינה בנושא זה, וזאת מחוץ לבימ"ש.

"אנו יכולים לשנות את מהלך ההיסטוריה, ולהפוך משבר להזדמנות", אמר פפנדראו, והוסיף שעד שנת 2015 יוון תבקש למשוך השקעות בפרויקטים ידידותיים לסביבה בהיקף 56 מיליארד דולר.

פקחים מהאיחוד האירופי וה-IMF יסקרו בשבוע הקרוב את ההתקדמות של תוכנית הצנע היוונית, תוכנית הדרושה לצורך קבלת כספי הסיוע בסל 110 מיליארד אירו ולשם הפחתת הגירעון התקציבי. המדינה תקבל בימים הקרובים חלק שני של הלוואה, בהיקף 9 מיליארד אירו.