מאבק בוועדי חברת החשמל על ביטוח שיניים בעשרות מיליוני ש'

הוועד הצפוני דורש יציאה למכרז ביטוח שיניים קבוצתי ■ הוועד הארצי במו"מ לחידוש אוטומטי של ההסכם הוותיק עם הפניקס

מחלוקת חריפה התגלעה בין ראשי ועד העובדים בחברת החשמל, בנוגע לאופן חידוש ביטוח השיניים הקבוצתי לעובדי החברה ובני משפחותיהם. בה בעת שבוועד מתלבטים לגבי האופן שבו יש לחדש את הביטוח - הנעשה זה שנים ארוכות בחברת הביטוח הפניקס ללא ביצוע מכרז - מתברר כי ראש ועד הצפון בחברה, יעקב דוידה, כתב מכתב חריף כנגד פעילות הוועד הארצי, וקרא לביצוע מכרז.

מדובר בביטוח שיניים מהחשובים בשוק, שהיקף הפרמיות בו נאמד ב-25-30 מיליון שקל בשנה, כך שלמשך כל תקופת ההתקשרות מדובר על פרמיות כוללות של כ-150-180 מיליון שקל.

ככל הידוע, בימים אלו מנהלים נציגי העובדים בחברה מו"מ עם הפניקס, כדי לסכם על הארכת הביטוח בכמה שנים, ללא יציאה למכרז ובהתאם לאופן הפעולה שבו נקטו ב-15 השנים האחרונות. לפיכך סביר שהצדדים יחדשו לבסוף את ההסכם ללא מכרז, באופן שלדברי מקורות המעורים בסוגיה "בעייתי, ועשוי שלא למקסם את טובת העובדים".

ביטוח השיניים הקבוצתי לעובדי החברה נעשה זה שנים רבות בהפניקס , במסגרת הסכמים רב-שנתיים המתחדשים מדי כמה שנים. ככל הידוע, המכרז האחרון בתחום נעשה במחצית העשור הקודם, כשהמועד הקרוב לחידוש הביטוח הינו בנובמבר השנה.

לומדים ובוחנים

ואולם הפעם, בניגוד למקרים קודמים, התעוררה מחלוקת חריפה עקב מתיחות בין ראשי הוועד השונים. הוועד הצפוני דורש מכרז לבחינת האפשרות לשיפור מחיר הביטוח או תנאיו, וגורמים אחרים בקרב העובדים פועלים בימים אלו באמצעות משרד עו"ד חיצוני מול הפניקס, במו"מ להמשך ההתקשרות.

מיקו צרפתי, יו"ר הוועד הארצי של עובדי חברת חשמל, וציון לוגסי, ראש הוועד הדרומי, אמרו ש"אנו בתהליכי עבודה פנימיים, שוקלים את האופציה הכי טובה - לנו, ולחברה". לדבריהם, הם לומדים את השוק ובוחנים אותו, וכל אפשרות נמצאת על הפרק. "אם הפניקס תחזור אלינו עם מה שנרצה - נמשיך איתה, ואם לא - נפנה לשוק ונעשה מכרז", אמר לוגסי.

לעומת זאת, דוידה מוועד צפון של עובדי החברה, אמר כי "יש מחלוקת בין הוועד הצפוני לדרומי. חובת ההנהלה היא לפחות לבדוק אופציות נוספות. אני רוצה את הטוב ביותר והזול ביותר בעבור העובדים". דוידה הבהיר שהוא בעד פרסום מכרז על מנת "לבדוק אם מה שהעובדים מקבלים מהפניקס זה הכי טוב שניתן לקבל בשוק". לדבריו, המכרז הינו מהלך מהותי, שבלעדיו הוא והעובדים המשתייכים לו יחפשו חלופה.

נציין שהנהלת חברת חשמל אינה קובעת בנוגע לביטוחי השיניים של עובדי החברה, הנעשים במימון מלא שלה. מטעם הנהלת חברת חשמל נמסר בתגובה כי "בהתאם להסכמי העבודה, החברה משתתפת בפרמיה המשולמת בגין עובדי החברה בלבד", כש"הפוליסות נמצאות בבעלות ארגון עובדי חברת החשמל וההתקשרות החוזית עם חברת הביטוח נעשית על ידי ארגון העובדים במסגרת ביטוח קולקטיבי". מטעם החברה נמסר עוד ש"בימים אלו החלה היערכות לבדיקת חידוש התקשרות בנושא ביטוח שיניים. התהליך נמצא בראשיתו, וטרם התקבלו החלטות בנושא".

"מהטובות בשוק"

ועד עובדי חברת החשמל אינו היחיד שעושה כך - גם בתע"א וב"חבר", ביטוחי הבריאות והשיניים נעשים שנים ארוכות, ומחודשים ללא מכרז, בהראל. גם אלו ביטוחים גדולים וחשובים עם פרמיות נרחבות. בחבר מסבירים זאת בכך שהם מבצעים באופן עצמאי ניתוח שוק, ובאחרונה סיימו מו"מ עם הראל לשיפור הפוליסה לביטוח שיניים, שהיא "מהטובות בשוק".

בהקשר זה נודע ל"גלובס" כי בכוונת ארגון חבר, בניהול סא"ל שלומי אברהם, לצאת בנובמבר2011 להליך תחרות בקרב חברות הביטוח בנוגע לביטוחי הבריאות לאנשי הקבע, הגמלאים ובני משפחותיהם. בכל אופן, בחבר מציינים ש"יש לנו את הפוליסה הטובה בשוק השיניים".