חשש כבד באירופה מהחרפת משבר החוב עקב הורדות דירוג

חברת דירוג האשראי S&P פרסמה אזהרה לפיה היא עלולה להוריד שוב דירוג האשראי של אירלנד ■ אנליסאים מציינים כי עליית התשואות על אג"ח של פורטגל, משקפת עליית דאגות המשקיעים

החששות ליציבות הפיננסית של "מדינות הפריפריה" של גוש האירו התחדשו שוב, בעקבות החרפת המשבר הכלכלי והפוליטי באירלנד והספקות שמתחזקות לגבי תוכניות קיצוץ הגירעון של פורטוגל. האנליסטים מעריכים כי התפתחויות האחרונות באירלנד ופורטוגל עלולות לאיים על המגזר הבנקאי באירופה ואפילו את ההתאוששות הכלכלית העולמית.

חברת דירוג האשראי S&P פרסמה היום (ג') אזהרה לפיה היא עלולה להוריד שוב את דירוג האשראי של אירלנד בשל המחיר הגבוה שגובה ההפרטה החוזרת של הבנק האירי אנגלו-אייריש, אחד הבנקים הגדולים במדינה. אזהרה זו בו באה יום לאחר שסוכנות מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של אנגלו-אייריש בשלוש דרגות ל-Baa3.

יצוין כי הממשלה באירלנד הוציאה עד כה 33 מיליארד אירו (כ-44.5 מיליארד דולר), כחמישית מהתוצר המקומי הגולמי שלה, בניסיון להציל את הבנקים בעקבות, קריסת שוק הנדל"ן שזעזעה את המערכת הפיננסית במדינה.

בנפרד, שר האוצר של פורטוגל התעקש כי הממשלה במדינה תמשיך בתוכניות שלה לקיצוץ הגירעון התקציבי שלה, למרות האיומים של מחוקקי האופוזיציה לחסום העלאות מס נוספות.

אנליסטים מעריכים כי חוסר הודאות לגבי היכולת של פורטוגל לנקוט צעדים פיסקאלית נוספים - היא זאת שמעלה את התשואות על אג"ח של המדינה, שמשקפת את התחזקות של דאגות המשקיעים.