הבונים ריי קרוק מקים רשת מקדונלד'ס

קל לשמור על עקרונות כשאתה עשיר. הדבר החשוב הוא לשמור על עקרונותיך כשאתה עני"

תולדות: ריימונד אלברט קרוק נולד ב-5 באוקטובר 1902 בשיקגו, להורים עניים ממוצא צ'כי. אמו רוז, שכינתה אותו "ההוזה", הייתה מורה לפסנתר ולימדה אותו לנגן. ריי לא סיים את התיכון, ובמלחמת העולם הראשונה התנדב לצלב האדום ולמד להיות נהג אמבולנס - אולם לא נשלח לאירופה מאחר שהמלחמה בינתיים הסתיימה. לאחר מכן עבד בעבודות שונות - ביום היה מוכר כוסות נייר ובערבים מנגן בפסנתר בתחנת רדיו. לאחר מכן החל לשמש איש מכירות של מכונות מילקשייק שהמציא בעצמו, ואשר יכלו לערבב חמישה מילקשייקים באותו זמן, והחל נוסע ברחבי ארה"ב במטרה למכור אותן למסעדות.

מקדונלד'ס: במהלך נסיעותיו הגיע למסעדת ההמבורגרים של האחים מוריס וריצ'רד מקדונלד בסן ברנרדינו שבקליפורניה, ומכר להם שמונה מכונות מילקשייק. הוא התפעל מהתפריט המצומצם אך המושך ומהמחירים האטרקטיביים (המבורגרים ב-15 סנט, צ'יפס ב-10 סנט, מילקשייק ב-20 סנט), והציע לאחים לקנות מהם זיכיון לפתיחת סניף נוסף. הסניף שלו נפתח ב-15 באפריל 1955, באילינוי (והוסב כעבור 30 שנה למוזיאון מקדונלד'ס - ראו תמונה). "הייתי בן 52, הייתה לי סוכרת אבל הרגשתי שהטוב עוד לפני", סיפר שנים מאוחר יותר.

קרוק החל לפתח את העסק לרשת של מסעדות העובדות בסטנדרט אחיד - הוא שאף לכך שכל בנאדם שייכנס למקדונלד'ס בכל מקום בעולם יקבל בדיוק אותו מוצר. הוא גם הכניס סטנדרטים קפדניים בעניין שירות הלקוחות.

נדל"ן: אחד הסודות שהביאו להצלחה הגדולה של הרשת היה הנדל"ן. אמנם ניסיון קודם של קרוק לעסוק בנדל"ן, בשנות ה-20, נגמר בפשיטת רגל, אולם ב-1956 גייס לעבודה עוזר ששכנע אותו שהנדל"ן יביא לרשת את הכסף הגדול. הרעיון היה שהחברה תשכור את הקרקע והמבנה לכל מסעדה, ותשכיר אותו בשכירות משנה לזכיין שינהל את המסעדה. קרוק ייסד חברת נדל"ן שתאתר את האתרים למסעדות, ובשלב מסוים החל לרכוש את השטחים ולקחת משכנתאות. בתחילה חייבה מקדונלד'ס את הזכיינים ב-20% מהוצאות השכירות או המשכנתא על הנכס, ובהמשך ב-40%. הזכיינים שילמו גם את המסים והביטוח, והתחייבו שהמסעדה תהיה רווחית. אם המסעדה הרוויחה יפה, הזכיין היה צריך לשלם תוספת יוקר מסוימת או 5% מהמכירות - הגבוה מביניהם. נוסף לכך, הזכיין היה צריך להפקיד ערבות. מצב זה הבטיח שלכולם היה אינטרס שהסניף ישגשג. התוכנית הצליחה, וקרוק השיג מימון שאפשר לו לקנות את החברה, שכבר היו לה אז 130 סניפים, מידי האחים מקדונלד ב-1961, תמורת 2.7 מיליון דולר ו-1.9% מהמכירות.

הצלחה: קרוק זיהה את הטרנד של לאכול בחוץ, וניסה לתת למשפחות חוויה פחות פורמלית ויותר מהירה ונגישה. גם לאחר שרכש את החברה לא שינה את הפורמט היסודי שלה, שפיתחו האחים. הוא הקפיד מאוד על ניקיון - בחניה, בשירותים, בבגדי העובדים וכמובן במזון. עד 1963 נמכרו יותר ממיליארד המבורגרים, וקרוק פרסם את הנתון הזה בשלטים מהבהבים בכל מסעדה. ב-1965 החברה הונפקה בבורסה, וב-1967 החל קרוק להתרחב מעבר לגבולות ארה"ב, תחילה לקנדה ולאחר מכן לאירופה ולאסיה. ביודעו ששלושת הדברים החשובים ביותר בנדל"ן הם "מיקום, מיקום, מיקום", נהג קרוק לטוס בעצמו כדי לחפש מיקומים טובים למסעדות הרשת. הוא חיפש במיוחד מקומות קרובים לבתי ספר או למתנ"סים. עד היום נוהגת מקדונלד'ס לחפש מקומות שנוחים לקהל - בפינות רחוב, בקניונים, בשדות תעופה, במקומות שיש בהם חניה נוחה וכו'. כיום מעסיקה מקדונלד'ס 385 אלף עובדים ב-32,478 מסעדות ב-117 מדינות, ונסחרת לפי שווי של 79 מיליארד דולר.

משפחה: קרוק היה נשוי שלוש פעמים. אשתו הראשונה הייתה את'ל, לה היה נשוי מ-1922 עד 1961; אשתו השנייה הייתה ג'יין, ולה היה נשוי מ-1963 ועד 1968; ואשתו השלישית הייתה ג'ואן, לה היה נשוי מ-1969 ועד מותו.

הון: כשמת קרוק בינואר 1984, הוערך הונו בחצי מיליארד דולר. בשנת 2000 נכלל ברשימת מאה האנשים החשובים של המאה של המגזין "טיים".