"הבנקים מופלים לטובה לעומת מחזיקי האג"ח בחברה לישראל"

לדברי יובל בן זאב מכלל פיננסים, אג"ח החברה לישראל לא עומדות בהנחיות ועדת חודק

בדרך כלל מפרסם יובל בן-זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', המלצות רכישה או מכירה של ניירות ערך, והערכות לגבי מידת האטרקטיביות שלהם. נראה כי בעקבות כניסתן לתוקף של הנחיות ועדת חודק לשוק האג"ח הקונצרניות, הוא בוחן מזווית שונה את כדאיות ההשקעה.

כך, בן-זאב פרסם היום (ה') המלצה לגבי האג"ח של החברה לישראל , בהקשר של ועדת חודק. "מרבית המלצות ועדת חודק אינן מיושמות באיגרות החוב של החברה לישראל", כותב בן-זאב בעבודה שהגיעה לידי "גלובס", ומציין כי "יש לדרוש תוספת ריבית בגין עובדה זו".

ארבע סדרות האג"ח של החברה לישראל הן מהבולטות בשוק. היקפן, כולל תשלומי ריבית, עומד על 2.4 מיליארד דולר, והן נסחרות כיום בתשואות שנעות בין 1.8%-5.5%. להערכת בן זאב, תשואות האג"ח הללו נמוכות ביחס לכך שהן אינן עומדות בדרישות ועדת חודק.

בן-זאב מצביע על כך שלא קיימים לטובת מחזיקי האג"ח ביטחונות, שעבוד שלילי, התניות פיננסיות או התניות אחרות לפירעון מוקדם, כגון העברת שליטה, מיזוגים ורכישות. "היעדר התניות ואמות מידה פיננסיות עלול להביא לפגיעה עתידית בכושר ההחזר של האג"ח בתרחישים מסוימים", הוא כותב.

מחסור בהגנות

בן-זאב מסביר עוד, כי הדבר בולט במיוחד לאור מצב הבנקים. "הבנקים, שלהם חוב של 630 מיליון דולר, מופלים לטובה באופן מובהק לעומת מחזיקי האג"ח. עובדה שלמרות מצבה החזק של החברה לישראל, הבנקים דרשו וקיבלו שעבוד על חלק ממניות החברה לישראל בכיל ויש להם קובננטס נוספים", הוא אומר.

בן זאב מדגיש כי מצבה של החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, הינו מצוין. הוא מעריך, כי התשואות הנמוכות של האג"ח משקפות את המצב הפיננסי הנוכחי החזק של הקבוצה, אך הן אינן משקפות את השלכות הסיכון במקרה של שינוי במצב החברה על מחזיקי האג"ח.

"לחברה עודף נכסים משמעותי על ההתחייבויות", כותב בן זאב. "תזרים הדיבידנד מחברות הבת לבדו יתמוך בתשלומי האג"ח, והיא יכולה לממש החזקות, כפי שעשתה בתחילת השנה כשמכרה מניות כיל ב-100 מיליון דולר".

הבעייתיות שבן-זאב רואה היא כאמור בתרחיש שבו מצב החברה ישתנה - אילו הגנות וזכויות יהיו אז לבעלי האג"ח. "במשבר האחרון היו חברות כמו אפריקה ישראל וסקורפיו שנראו מצוין, קמנו בבוקר וראינו שהמצב השתנה", הוא מדגים.

החזקתה העיקרית של החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, היא יצרנית הדשנים כיל. הקבוצה מחזיקה גם בחברת הספנות צים, בבז"ן, ביצרנית החשמל בדרום אמריקה אינקיה, ביצרנית השבבים טאואר, והיא משקיעה במיזם התשתיות למכונית החשמלית בטר פלייס ובמיזם המכוניות צ'רי.