אפריקה ושותפותיה חשופות לתביעת המדינה בסך עשרות מ' ש'

אפריקה, סימנס ושותפותיהן לחברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בת"א, חשופות כל אחת לתביעה ■ בשבוע שעבר הגישה MTS תביעת פיצויים בסך 1.8 מיליארד שקל נגד המדינה

אפריקה ישראל, סימנס ושותפותיהן לחברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל-אביב, חשופות כל אחת לתביעת פיצויים מהמדינה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בגין מעורבותן בפרויקט - כך נודע ל"גלובס". מדובר בחשיפה נוספת על הערבויות הבנקאיות שהפקידה הזכיינית, בסך 138 מיליון שקל, שחולטו על-ידי המדינה בחודש שעבר.

בשבוע שעבר הגישה MTS באמצעות עו"ד דוד תדמור תביעת פיצויים בסך 1.8 מיליארד שקל נגד המדינה בגין עבודות שביצעה, הערבויות הבנקאיות שחולטו ואובדן הכנסות צפוי על פני כל תקופת הזיכיון.

המדינה צפויה להגיש את תביעת הנגד שלה עד יום שלישי לצוות הבוררים, הכולל את השופטת בדימוס יהודית צור, עו"ד אלי זהר והשופט בדימוס בועז אוקון.

מסתבכים עם סין וגרמניה?

חברת MTS זכתה בדצמבר 2006 במכרז להקמת הקו האדום, פרויקט בעלות של כ-2 מיליארד אירו, לאחר שהציעה לקבל מהמדינה מענק בגובה 7.143 מיליארד שקל. החברה מוגדרת חברה ייעודית לפרויקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה.

על-פי עקרונות דיני התאגידים, כדי לתבוע בעלי מניות של חברה באופן ישיר, על התובע לקבל אישור מבית המשפט ל"הרמת מסך" ההתאגדות. ואולם, במסגרת הסכם הזיכיון עם MTS הסכימו השותפות בחברה לקבל על עצמן חבות ישירה עד גובה סכום שנקבע מראש, במקרה של הפרת הסכם הזיכיון על-ידי MTS. התחייבותן זו מאפשרת למדינה לעקוף את המגבלה המשפטית.

עם זאת, בהחלטה להגיש תביעה ישירה מעורבים גם שיקולים פוליטיים, וזאת מאחר שבין בעלי המניות ב-MTS יש גם חברות זרות מובילות הנהנות מגב פוליטי בארצותיהן. MTS מוחזקת על-ידי אפריקה ישראל , סימנס, אגד, CCECC הסינית וסוארז דה קושטה הפורטוגלית. 5 השותפות מחזיקות כל אחת 20% מהון המניות של החברה.

שר התחבורה, ישראל כץ, ציין בעבר כי הסכסוך עם MTS עלול לסבך את ישראל עם סין ועם גרמניה.

המדינה כבר הודיעה כי בכוונתה להגיש נגד MTS תביעת פיצויים בהיקף גדול, שתכלול בין היתר דרישה להשבת מענקים בסך 92 מיליון שקל שכבר הועברו לזכיינית לצורך תכנון מפורט של הקו האדום.

הסעיף המרכזי בתביעה צפוי להיות דרישה לפיצוי בגין נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו כתוצאה מכך ש-MTS לא עמדה בהתחייבותה להשלים את הסגירה הפיננסית בתוך שנה ממועד חתימת הסכם הזיכיון, במאי 2008.

MTS תטען, לעומת זאת, כי התחייבותה להשלים את הסגירה בזמן "הוקפאה" בשל משבר האשראי העולמי, ותבסס את טענתה על אמירות וויתורים מצד המדינה המבטאים, לטענתה, הכרה בכך.