תתחילו להתרגל: מה יהיו הערוצים החדשים במקום 10 ו-22?

(עדכון) - ‎‎ועדת הכלכלה החליטה כי לאחר המעבר לרישיונות בטלוויזיה יבוטלו האפיקים 10 ו-22, ולא ייערך מכרז לגביהם‏ ■ השר כחלון מבקש לדחות את המעבר לרישיונות לשנת 2013 ‏

‎‎אפיקי הטלוויזיה 22 ו-10 יבוטלו - כך החליטה היום (ה') ועדת הכלכלה של הכנסת לאור הצעה של משרד התקשורת.

‏על-פי ההחלטה, יוצעו אפיקים חלופיים ל-22 ו-10 בהם משדרים הערוצים המסחריים היום. האפיקים החלופיים יוצעו במספרים עוקבים שישוריינו לטובת 5 ערוצים שעשויים לקום במסגרת המעבר לרישיונות. בעקבות קבלת ההצעה יבוטל המכרז המתוכנן על השימוש בספרות 22 ו-10 בעידן המעבר לרישיונות.

‏על היוזמה לביטול האפיקים פורסם לראשונה ב"גלובס", והיא נולדה בדיונים מוקדמים יותר של ועדת הכלכלה. את ההצעה הביא לשולחן הדיונים שר התקשורת, משה כחלון, וזאת לאחר שאתמול (ד') נועד עם מנכ"לי הזכייניות רשת, קשת וישראל 10, ובמרכז הדיונים עמדה סוגיית המכרזים על האפיקים.‏ על-פי היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, שהציגה את התיקון המוצע, תוצע שורה של אפיקים חלופיים לערוץ 2 ולערוץ 10.

‏‏כחלון עצמו הציע כי הערוצים החדשים ישובצו באפיקים 12-16, אולם בעקבות דיון שנערך הוחלט כי לפי שעה לא ייקבעו מספרי הערוצים, וכי נושא זה יידון בהמשך לפי החלטה סופית של השר.

מנכ"ל קשת, אבי ניר, הציע כי הערוצים ימוקמו באפיקים 1-5, והדגיש את הבעייתיות שבצורך על ויתור האפיקים 22 ו-10 ונתינתם לערוצים אחרים שעשויים לקום שם.

‎‎עתיד חברת החדשות

‏סוגיה מרכזית שלא נידונה היום בוועדת הכלכלה היא חברות החדשות של ערוצים 2 ו-10, אשר שייכות לאפיקים אלה. במקרה שאפיקים אלה יבוטלו - גורלן של חברות החדשות ייוותר לא ברור.

מנכ"ל חברת חדשות ערוץ 2, אבי וייס, אמר בדיון כי "אם אין ערוץ 2 - מחקתם את חברת החדשות, ואם לא מוצאים פתרון לכך - חברת החדשות תיסגר, ותוך זמן קצר יהיה עליי לפטר 400 עובדים כי אין בעל בית".

וייס הוסיף כי הדבר מקשה על חתימת חוזים להמשך פעילותה של חברת החדשות. וייס אף רמז לכך כי מאחורי הדברים יש פעילות מכוונת "של פוליטיקאים שרוצים למזער את חברת החדשות, כדי שנהיה דבר לא רלוונטי", אך בהמשך, בעקבות מורת-רוחו של השר כחלון, ביקש למחוק את דבריו מהפרוטוקול.

‏הוועדה החליטה עוד כי זכייניות הטלוויזיה המסחרית יעמידו ערבות מלאה לכלל החובות שלהן רגע לפני המעבר לרישיונות, ואת החובות עצמם יהיה עליהן להחזיר תוך שנתיים וחצי מקבלת הרישיון.

לדברי מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, ההצעה לאפשר לבעלי הזיכיון לקבל רישיון ואז להחזיר את החובות תאפשר לשחקנים משמעותיים להשתלב בעולם הזכייניות.

השר כחלון גם ביקש לאפשר לדחות את המעבר לרישיונות מסיבות טכניות ל-2013. מהלך זה, אותו יזם כחלון, נחשב להישג הן של זכייניות הטלוויזיה המסחרית והן של היוצרים, אשר קיבלו מענה כל אחד לעמדתו.

על-פי המסתמן, הישג אחר של היוצרים הוא מודל הדרגתי להשקעה ביצירה שיהיה תלוי ברמת ההכנסה של כל אחד מהערוצים של בעלי הרישיונות, זאת בניגוד להצעת החוק היום שקובעת סטנדרט אחיד של השקעה לכל ערוץ. ‏‎‎‏