אחרי פריצת השיא ההיסטורי: מה חושבים בבנקים על הבורסה?

בלאומי והפועלים צופים המשך עליות בטווח הקצר, אך לטווח ארוך יותר מתגלעות מחלוקות ■ וגם: האם יש אמת במונח "ראלי סוף שנה"?

מחלוקת בבנקים הגדולים באשר להמשך כיוונו של שוק המניות בישראל: בעוד שבבנק הפועלים מחזיקים בעמדה חיובית למדי על השוק וטוענים שהראלי יימשך, בבנק לאומי סבורים כי העליות יימשכו בטווח הקצר אך מביעים הסתייגות באשר לטווח הבינוני-ארוך, נוכח שבירת שיא כל הזמנים במדד המעו"ף השבוע.

מדד המעו"ף עלה ב-3.3% השבוע והניב תשואה של 9.8% מתחילת השנה, בהמשך לעלייה של יותר מ-70% בשנת 2009. העליות נתמכות הן בנתוני מאקרו חזקים בישראל (כדוגמת מדד מנהלי הרכש שעומד בחודשיים האחרונים מעל רמת ה-50% המסמלת התרחבות במשק) והן בעליות בשוקי המניות בחו"ל.

"בטווח הקצר הסנטימנט החיובי צפוי להימשך, במידה ונתוני המאקרו יצביעו על סביבה כלכלית סבירה ועל רקע עונת פרסום הדו"חות הכספיים בארה"ב", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון.

ואולם, במבט לטווח ארוך יותר, מביעים הכלכלנים ספק קל באשר למובהקות מגמת העלייה בבורסה וטוענים כי רמת הסיכון גבוהה יותר ולכן ההשקעה מתאימה ללקוחות המוכנים ליטול יותר סיכונים: "בהסתכלות ארוכת טווח, ללקוח המוכן לקחת סיכון רמת המחירים הנוכחית (כפי שהיא משתקפת ברמת המכפילים) עדיין נוחה להשקעה, בפרט לאור הציפייה להיוותרות הריבית ברמה נמוכה יחסית והיעדר אלטרנטיבות ההשקעה".

ראלי סוף שנה

כלכלני בנק הפועלים שוריים על השוק הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. בסקירתם, טוענים הכלכלנים כי "שוק המניות המקומי הוא מהחזקים בעולם" ואינם מספקים שום אזהרה לעלייה ברמת הסיכון.

"אנו סבורים כי עליות השערים בבורסה נתמכות בגורמים בני קיימא: שיפור בכלכלה המקומית, תוצאות חיוביות של חלק נכבד מהחברות הציבוריות, ותמחור סביר של מרבית החברות הגדולות", כותבים האנליסטים. "כל זמן שלא נראה שינוי בגורמים אלו, וכל עוד מתפתחת רוח שלילית מכיוון השווקים הגלובליים, אנו סבורים כי שוק המניות המקומי טרם מיצה את מלוא הפוטנציאל החיובי הטמון בו".

בבנק העלו לאחרונה את תחזית הצמיחה הכלכלית בישראל לשנה זו ל-4.1% מ-3.7% בתחזית הקודמת, בהתאם לתחזית המעודכנת של בנק ישראל. עם זאת, בשנת 2011 צופים הכלכלנים צמיחה של 3.5% בלבד, פחות מהתחזית של בנק ישראל העומדת על 3.8%. אך למרות ההאטה הכלכלית המסתמנת ב-2011, האנליסטים סבורים כי הבורסה תמשיך לעלות

"בראיה כללית, המשק המקומי עדיין מצוי בנקודה חיובית, וגם ההאטה המסוימת בקצב הצמיחה שצפויה בשנה הבאה אינה מהווה שינוי במגמה האופטימית ארוכת הטווח של הכלכלה הישראלית", נכתב בסקירה. "מגמה זו צפויה להימשך ולהשפיע לחיוב על תוצאות החברות המקומיות, בעיקר אלו המוטות לשוק המקומי בתחומים כגון קמעונות, מזון וכו', והדבר צפוי להמשיך ולתמוך גם בבורסה בת"א".

ולרגל סוף השנה הממשמש ובא מציגים בבנק הפועלים נתוני המראים כי המונח "ראלי סוף שנה" (לפיו חודשים נובמבר-דצמבר מאופיינים בעליות שערים בעוד הגופים המוסדיים מנסים לשפר תשואות לקראת סוף השנה) תקף בהחלט. לפי נתונים שאסף הבנק בשוק האמריקני, ב-85% מהמקרים שבהם נרשמה תשואה חיובית ב-9 החודשים הראשונים של השנה (כפי שנרשמה גם השנה), נמשכה מגמה זו גם ברבעון האחרון (באירופה מדובר על 73% מהמקרים). בחלוקה ענפית בלטו לחיוב ענפי הצריכה הבסיסית, הבריאות, הטכנולוגיה והתקשורת בארה"ב, ואילו באירופה בלטו לחיוב ענפי התקשורת, הטכנולוגיה והביטוח.