עתירה לבג"ץ: להקפיא את הגישור בין המדינה לכי"ל על התמלוגים

העותר, יצחק (ג'קי) אדרי, עובד כי"ל לשעבר, טוען: "אני מחזיק במסמכי כי"ל שחושפים את העבירות שביצעה כלפי המדינה" ■ דורש להקים ועדת חקירה בנושא

פרשת תמלוגי כימיקלים לישראל מגיעה לבג"ץ: יצחק (ג'קי) אדרי, לשעבר עובד מפעל הברום של כי"ל , עתר ביום חמישי לבג"ץ בנושא נגד ראש הממשלה ונגד שרי האוצר והתשתיות.

בעתירה מבקש אדרי מבג"ץ לתת צו על-תנאי שיורה למדינה לנמק מדוע לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את התנהלות משרדי הממשלה מול כי"ל, ותעסוק בגביית התמלוגים מהקונצרן בגין ניצול משאבי הטבע של המדינה.

כמו כן עתר אדרי למתן צו ביניים שיורה למדינה להימנע מניהול הליך הגישור בנושא עד להכרעה בעתירה.

"מתוקף עבודתי כמנהל מתקן מילוי ברום", טוען אדרי בעתירה, "אני מחזיק בידיי מסמכים השייכים לכי"ל, ואשר חושפים את העברות לכאורה של כי"ל כלפי המדינה. המסמכים מהווים עבורי ועבור משפחתי 'פוליסת חיים' השמורה במקום בטוח".

לאחרונה הופנתה המחלוקת בין המדינה לכי"ל סביב תמלוגי מפעלי ים המלח להליך גישור. זאת, על רקע דו"ח שהכין משרד רו"ח בר-לב עבור המדינה, לפיו שילמה כי"ל במשך שנים תמלוגים נמוכים מהנדרש באמצעות שיטות פסולות.

מידע שמסר אדרי למשרד רו"ח בר-לב, לאחר שפוטר מכי"ל (על רקע הופעתו בסרט שעסק בניצול עובדי קבלן במפעלים), אומת בעיקרו והיווה מרכיב משמעותי בדו"ח.

"כשהוצאתי תעודת משלוח של ברום ללקוח בסין", סיפר אדרי בראיון ל"גלובס" לפני כשבועיים, "ראיתי שמוכרים לו במחיר הרבה יותר נמוך מהמחיר שבו הם מוכרים לעצמם בישראל" - דבר שהוריד את התמלוגים, שכן אלה מהווים אחוז מסוים ממחיר הסחורה בשער המפעל.

ניגוד אינטרסים

בעתירתו ביקש אדרי מבג"ץ לתת גם צו ביניים שיורה למדינה לפרסם את דו"ח בר-לב.

אדרי טוען כי ההחלטה להפנות את המחלוקת לגישור פסולה, מאחר שמדו"ח בר-לב עולים חשדות לפלילים. "לא עולה על הדעת ללכת לגישור כשעננה כבדה של עבירות קשות על חוקי המדינה מרחפת מעל הפרשה כולה", נטען בעתירה. "מדובר בהחלטה בעלת השלכות חברתיות-כלכליות ארוכות-טווח, המעלה שאלות הנוגעות לא רק למשטר התמלוגים מאוצרות הטבע של מדינת ישראל, מעתידו של אגן ים המלח הגוסס - אלא גם לציביונה ודמותה של החברה והכלכלה הישראלית".

ההחלטה על גישור, נטען, "צפויה לפגוע קשות במיצוי החוק במדינת ישראל, בכלכלתה ובקופת אוצר המדינה. הדבר עלול לגרום להתרסקות אמון הציבור במוסדות הממשלה והמדינה, מדובר בפגיעה קשה באושיות החוק והשלטון במדינת ישראל".

בנוסף, אדרי מזכיר כי הליך גישור שניהלה המדינה מול כי"ל בעניין תמלוגי הפוספטים נמשך 13 שנים.