מבחני מיצ"ב: הפערים ממשיכים, שיפור קל בהישגי התלמידים

שר החינוך הציג הבוקר את תוצאות מבחני המיצ"ב שעברו תלמידי ישראל ומטרתם להשוות את הישגים מול תלמידי העולם ■ הנושאים שנבחנו: מתמטיקה, עברית, מדעים ועוד

משרד החינוך פרסם היום (ה') את נתוני מבחני מיצ"ב, שאמנם מציגים שיפור קל בהישגי התלמידים, אך הפערים הגדולים בין המגזר היהודי למגזר הערבי ובין העשירים לעניים ממשיכים להעיב על התוצאות.

מבחני מיצ"ב בודקים בעיקר את הישגיהם של תלמידי כיתות ה' ו-ח' במספר מקצועות: שפת אם, מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. על-פי הנתונים עולה שבארבע השנים האחרונות ממשיך להתקיים פער של ממש בהישגים של תלמידים דוברי עברית לעומת תלמידים דוברי ערבית.

הפער הגדול ביותר בקרב תלמידי כיתות ה' נרשם במתמטיקה ועמד על 61 נקודות. בכיתות ח' נרשם הפער הגדול ביותר במקצוע האנגלית עם פער של 60 נקודות. עם זאת, במשרד החינוך מבהירים כי כשמשווים בין התלמידים משני המגזרים על-פי רקע חברתי-כלכלי דומה, הפערים מצטמצמים.

פערים ניכרים ממשיכים להירשם גם על-פי רקע כלכלי-חברתי בין התלמידים דוברי העברית. אמנם בחלק מהמקצועות, כמו אנגלית בכיתות ח', הפערים מצטמצמים, אך עדיין מדובר בתופעה מדאיגה. כך, למשל, בקרב תלמידי כיתות ח' נרשם פער של 104 נקודות במתמטיקה בין תלמידים ממשפחות מבוססות לתלמידים ממשפחות דלות אמצעים.

בקרב דוברי הערבית, הפערים נשארו ללא שינוי בין תלמידים בעלי רקע חברתי=כלכלי בינוני לבעלי רקע חברתי-כלכלי נמוך, למעט מדע וטכנולוגיה, שם הפערים הצטמצמו.

11.5% מהמורים חשים מאוימים מההורים

מבחני מיצ"ב בודקים גם את האקלים הבית-ספרי ואת תחושות התלמידים והמורים כלפי הסביבה בה הם לומדים ועובדים. אחת הקטגוריות המעניינות ביותר למעקב היא נושא האלימות במסדרונות בתי הספר, שם נרשמה ירידה קלה וככל שעולים בשכיחות הגיל, פחות תלמידים מדווחים על מעורבות באירועים אלימים. עם זאת, נתונים כמו העובדה ש-34% מתלמידי כיתות ה'-ו' דיווחו כי תלמידיהם לכיתה דחפו אותם, עדיין עלולים להדאיג לא מעט הורים.

נושא אחר בבחינת האקלים הבית-ספרי הוא תחושת המוגנות של המורים. על-פי הנתונים, כ-6.5% מהמורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים דיחוו כי הם חשים מאוימים מהתלמידים, בעוד כ-11.5% מהמורים חשים מאוימים מההורים.

ואם כבר הורים, המורים מדווחים על ירידה במעורבות יתר מצד ההורים, שבאה לידי ביטוי בחוסר כבוד כלפיהם ובהפעלת לחם מוגזם על בית הספר. בנוסף, יותר מורים בבתי הספר היסודיים (70%) מדווחים על יחסים חיוביים עם ההורים מאשר בחטיבות הביניים (51%).

סער: "הירידה באלימות תרמה להישגים"

שר החינוך, גדעון סער, הגיב היום על נתוני מיצ"ב ואמר כי בסך הכל "מדובר בנתונים טובים ומעודדים וכי ניתן לזהות מגמה חיובית בכל המקצועות ובכל שכבות הגיל". עוד הוסיף סער כי "הכיוון הוא נכון ומותר להיות אופטימיים". לדבריו, השיפור בהישגים הגיע, בין היתר, מהירידה הקלה ברמת האלימות ומהעובדה שמערכת הלימודים מצליחה להתקיים ברציפות ללא שביתות.