אריאב: "אחרי המשבר מרכז ידע פיננסי בישראל יותר רלבנטי"

מנכ"ל האוצר לשעבר בכנס ג'רני 2010: "הרעיון היה למצוא את הנישה שבה נוכל להוביל ולפתח התמחויות" ■ חיים שני: "לחזק את התעשייה כדי לעודד צמיחה"

היוזמה של מנכ"ל האוצר, חיים שני, לעודד פיתוח של מרכז ידע בישראל בתחום הפיננסי, גרמה לעניין מחודש בתחום בו כבר יש לישראל לא מעט נציגות. "הבנו שנוכל לספק שירותים פיננסים אם נמצא את הדרך לעשות את זה. הרעיון לא היה להתחרות עם סופרמרקטים בתחום כמו לונדון או ציריך, אלא למצוא את הנישה שבה נוכל להוביל ולפתח התמחויות", אמר היום (ג') מנכ"ל האוצר לשעבר, ירום אריאב, שהיה אחראי עוד בתקופתו לקידום הפעילות הפיננסית.

את דבריו אמר אריאב בפאנל בנושא פתיחת מרכזי פיתוח עבור התעשייה הפיננסית הבינלאומית במסגרת כנס ג'רני 2010 של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס".

"ייקח עשור לפחות לפתוח מרכז כזה", הוסיף אריאב, "אבל כדי לצאת לדרך היינו צריכים תוכנית תמיכה ממשלתית ולשכנע כמה מוסדות גדולים. אז אמנם הגיע המשבר, אבל הניתוח הזה עדיין רלבנטי עוד יותר אחרי שהסתיים המשבר".

התוכנית הממשלתית אמורה לספק תשתית פיתוח מוצרים ושירותים עבור התעשייה הפיננסית, ובעיקר הבנקים הגדולים בעולם. הרעיון הוא להביא להעברת כמה מרכזי פיתוח של מרכזים פיננסים גדולים. התנאי הוא ש-90% מהעובדים יהיו ישראלים, ואם כן תוענק תמיכה של 25%-40% מההשקעה בהעסקת עובדי הפיתוח בשנים הראשונות.

את ההכרה בשוק הפיננסי כאטרקטיבי עבור הפיתוחים הטכנולוגיים גילו בקרנות ההון סיכון הישראליות כבר מזמן. השוק, שנקרא בז'רגון הטכנולוגי FinTech, מהווה כ-25% מהוצאות ה-IT השנתיות שאמורות להסתכם השנה בכ-500 טריליון דולר ולצמוח בעוד 50 טריליון דולר עד 2013, על-פי גרטנר.

אבי זאבי, שותף מנהל של קרן כרמל ונצ'רס, אמר היום בפאנל כי 16 חברות מהפורטפוליו של כרמל ונצ'רס מיועדות לאספקת מוצרים ותשתיות לעולם הפיננסי, והזכיר כי שלוש מההנפקות הראשוניות של הרבעון השלישי היו בתחום וכן 28 רכישות ומיזוגים.

אחד האקזיטים הישראלים הבולטים עם רלבנטיות לשוק הפיננסי היה רכישת טריאנה על-ידי ICap לפני כשלוש שנים תמורת 250 מיליון דולר. גיל מנדלייז, מנכ"ל ומייסד טריאנה, אמר כי כיום יש ל-ICap מרכז פיתוח בישראל עם 100 עובדים המבוסס על טריאנה והם מתכוונים להגדיל אותו ולהעביר לכאן פרויקטים ממרכזים אחרים באירופה וארה"ב.

לדברי מנדלייז, "ביום שהודענו על העברת פרויקטים לישראל, היו שיחות עם ממשלת אירלנד ואחרות ושאלו למה אתם הולכים לישראל ולא אלינו? כך שתמיכה ממשלתית עוזרת. יש את כל הרכיבים שיתמכו בהגדלת התעשייה הזו בישראל ל-5,000-10,000 עובדים".

שני: "לחזק את התעשייה כדי לעודד צמיחה"

שני התייחס אף הוא לנושא של תמיכת הממשלה בתעשייה. "כשהגעתי לאוצר אחרי 30 שנה בתעשייה, ביקשו ממני להעריך את הממשק עם הממשלה - ובצורה אינסטינקטיבית לא ידעתי להעריך אותו. הקמנו צוות חקירה בנושא והבנתי מהר שהנושא מורכב. הממשלה אכן מעורבת בצורה משמעותית בתחום - מענקי המדען הראשי בהיקף של מיליארד שקל הם רק חלק מזה".

לדברי שני, "תעשיות עתירות ידע מהוות חלק נרחב מהתוצר הישראלי, 41% מהייצור הישראלי, ומעסיקה חלק נרחב מכוח האדם בישראל. כששקלנו איך לתעדף, הבנו שעלינו לחזק את התעשייה שתעודד את הצמיחה. התוצאה הייתה שבתקציב הזה יש מרכיב חשוב שמתמקד בתעשיות עתירות הידע - עזרה, סיוע, עידוד תעסוקה, עידוד השכלה ועוד".

עוד הוסיף שני כי "אנחנו לא יודעים להגיד איזו תעשייה תנצח. ישראל משקיעה מיליארד שקל בתקציב המדען, וכעת אנחנו בונים את ההרכב הממשלתי שיסייע בשת"פ בינינו לבין חברות המגזר והגורמים השונים בישראל שקשורים לו. אני מבטיח שנמשיך לעדכן על הקשיים וההצלחות של תוכנית הפעולה הזו עם הזמן".