גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפך דדי פרלמוטר למועמד הישראלי לניהול חברת אינטל

דדי פרלמוטר הפך למועמד הישראלי לרשת בבוא העת את כסאו של מנכ"ל ענקית השבבים פול אוטליני ■ מה סיכויו לנהל בעתיד את החברה ששווה 110 מיליארד דולר, ומתי?

ההיי-טק הישראלי הטביע את חותמו בעולם ביותר מאספקט אחד. אבל מבחינה פרסונלית, הצמרת העולמית של עולם הטכנולוגיה נעדרת את נציגיו. הכי קרובים להיות כאלה, הם הישראלים לשעבר אלי הררי, המייסד ועד לאחרונה המנכ"ל של חברת השבבים סנדיסק; וצפרא כץ, נשיאת חברת אורקל. שי אגסי, ישראלי גם בהווה, היה קרוב לקצה הפירמידה הזו במסגרת ענקית התוכנה הגרמנית SAP, עד שעזב אותה כדי להגשים את חזון המכונית החשמלית.

ייתכן שדב פרוהמן הישראלי, ממייסדי אינטל העולמית, גם יכול היה להגיע עד לעמדת המנכ"ל, אבל לשם כך היה עליו להישאר בארה"ב. הוא בחר אחרת והקים בישראל סניף של החברה. הסניף הזה, כידוע, הפך עם השנים ל"מוח" של אינטל העולמית, זה שמפותח בו דרך קבע הדור הבא של מעבדי החברה.

פרוהמן, כפי שהוא מתאר בספרו "מנהיגות בדרך הקשה", שראה אור לפני שנתיים, מסביר שבתור מדיניות מנע מישראלים מוכשרים שצמחו תחתיו לתקוע יתד בארה"ב. הוא הבין את סוגיית בריחת המוחות וידע כי אם הטובים יעזבו, אולי הם עצמם ייהנו מכך, אבל הפעילות בחיפה תאבד את כוחה המיוחד וגם מדינת ישראל תיפגע מכך בהמשך.

פרוהמן אינו אוחז במושכות מזה כעשור ובהיעדרו גם המדיניות הזו התמוססה. מולי עדן, אחד המנהלים לשעבר של מרכז המו"פ בחיפה, הוא היום סמנכ"ל השיווק של אינטל. מנהל אחר בעבר של המרכז החיפני הזה, דדי פרלמוטר, הגיע אף רחוק יותר.

פרלמוטר מציל את חיפה

אם פרוהמן חשש מעתיד המרכז בחיפה, לפרלמוטר בן ה-56 היה דווקא חלק גדול בכך שזה מתקיים ודומיננטי גם היום. כמנהל המרכז, הוא הוביל תוכנית פיתוח נועזת לשינוי הדגשים הטכנולוגיים במעבדי החברה להתמקדות בהפחתת צריכת אנרגיה וריבוי ליבות עיבוד. תוכנית זו הפכה את המרכז בעיני הנהלת החברה העולמית ממועמד מוביל לספוג קיצוצים כואבים ואולי אף להיסגר, לראש ומוביל לחבורה.

היה זה ציון דרך בולט נוסף שעיצב את המרכז. וכך, אם עובדי החברה האמריקנים יכולים להרשות לעצמם לדבוק בגישה שמרנית, המרכז החיפני מייצג בדיוק את ההיפך. זו גם הסיבה שחרב הפיטורים, שמרחפת אחת לפרק זמן כמעט קבוע מעל עובדי אינטל, חולפת פעם אחר פעם מבלי כמעט לפגוע במקום זה.

הלב של מאלוני אומר דדי

את הדיווידנד ברמה האישית קיבל פרלמוטר כשעבר לנהל את חטיבת הניידים החשובה של אינטל. אבל גם כך הוא לא היה אמור להגיע עד קצה הפירמידה. למנכ"ל הנוכחי, פול אוטליני, היו שני יורשים אחרים מיועדים: פט גלסינגר, שהיה סגן נשיא בכיר ומנהל שותף של קבוצת המוצרים באינטל, ושון מאלוני, סגן נשיא למכירות ושיווק בחברה.

אלא שהמציאות פינתה את הדרך לפרלמוטר. תחילה היה זה גלסינגר, שהודיע לפני שנה על החלטתו לעזוב את החברה, בדרך לתפקיד נשיא ענקית האחסון EMC. עם עזיבתו, קיבל פרלמוטר סמכויות נוספות והתקדם עוד צעד לפסגת החברה, שנסחרת לפי שווי של כ-110 מיליארד דולר.

ועדיין, היה מועמד בכיר ממנו לרשת את תפקיד המנכ"ל - מאלוני, שעבד ישירות במשך מספר שנים תחת המייסד והמנכ"ל המיתולוגי של החברה, אנדרו גרוב, וכן צבר ניסיון בשווקים באירופה ובאסיה. התקף לב, ממנו סבל מאלוני במרץ השנה, טרף את הקלפים. אמנם לפי החברה, לאחר מספר חודשים היעדרות, הוא אמור לשוב לפעילות. אבל סימן שאלה גדול מרחף מעל האפשרות שיוכל במצבו הבריאותי החדש להיות יום אחד בתפקיד הכל-כך אינטנסיבי של מנכ"ל ענקית טכנולוגיה. במצב החדש בין רגע הפך פרלמוטר הישראלי למועמד מרכזי להיות מנכ"ל אינטל ביום מן הימים.

דם, יזע וצחוק

הדרך שעבר פרלמוטר, מתפקיד מהנדס מתחיל באינטל, לעמדת הזינוק שבה הוא נמצא היום לכבוש את כיסא מנכ"ל החברה, נראית במבט מהצד כמעט טבעית, שכן ההתקדמות שלו הייתה הדרגתית והקבילה להתפתחות החברה.

כאשר הצטרף לאינטל ב-1980, לאחר סיום לימודי הנדסת אלקטרוניקה בטכניון, הוא היה אחראי על פיתוח המעבדים המתמטיים של אינטל. בתחילת שנות ה-90 הוא הפך לאחראי על הובלת הרעיון הראשוני של מעבדי הפנטיום ולאחר-מכן ניהל חלק מקווי המוצרים שלהם.
בהמשך, התמנה למנהל מרכז הפיתוח של החברה בחיפה, משם הפך למנהל קבוצת הפלטפורמות הניידות - שבה עמד מאחורי מיני-מהפכה שעברה אינטל בטכנולוגיית ה-Centrino - ונכנס לתפקיד הנוכחי בתחילת 2005. תחילה לצד מאלוני, ובשנה וחצי האחרונות, כמנהל יחיד של הקבוצה.

זו דרך שלא כל מהנדס עובר בכמעט 30 שנה בחברה, ופרלמוטר לא רואה אותה בכלל כמשהו טבעי או שבא בקלות. "בשנות ה-80 לא חשבתי שזה יהיה כך", הוא סיפר בראיון ל"גלובס" לפני שנתיים. "לא חשבתי שאני אפילו אגיע קרוב לאיפה שאני היום, לא הייתי מצפה להיות בעמדת השפעה כל-כך בכירה. אם היית שואל אותי לפני 20 שנה אם זה מה שיהיה, הייתי צוחק. נכון שאם מסתכלים שלב-שלב, הכול היה די טבעי - בכל פעם עברתי קדימה לשלב הבא. אבל האמת היא שלא היו כאן קפיצות דרך. זה כלל הרבה דם, יזע ודמעות. אהיה שקרן אם אגיד שתכננתי את זה לפני הרבה שנים והתוכנית הצליחה. זה לא הלך ככה".

גם בהסתכלות קדימה, הוא טען כי האפשרות שינהל את החברה, בה הוא עובד כשלושה עשורים, אינה בראש מעייניו. הוא אמר אז כי "אני תמיד מנצל את המקסימום מכל ג'וב שאני עושה. אני לא יודע מה הלאה, וזה גם לא מדיר שינה מעיניי. יש מספר גדול של הזדמנויות בפניי בשנים הבאות ואם זה לא יהיה דבר אחר - אז זה יהיה דבר אחר".

התוכניות של אוטליני

גם אם רבים הסיכויים שיום אחד בחור מישראל ינהל את אינטל העולמית, בדרך לקיום תרחיש זה ניאלץ להמתין בסבלנות. למנכ"ל אוטליני בן ה-60 כנראה עוד אין תוכניות לפרוש. אמנם מקובל בחברות טכנולוגיה שמנכ"ל מכהן בתפקיד בערך 7 שנים ואז מעביר הלאה את השרביט. לא כך באינטל. ההערכות הן שבכוונתו של אוטליני, שנמצא בתפקיד מאז החליף את קרייג בארט במאי 2005, להישאר בו עוד מספר שנים.

מבחינתו, יש לו ולחברה עוד משימות להגשים יחד: להרחיב את הנוכחות של אינטל לשווקים חדשים, כמו טלפונים הניידים, ועם שילוב של הרבה תוכנה, מה ששונה מהקיים היום.
בחלק מהשינוי שבדרך, יחוש בסופו של דבר גם אחרון צרכני המחשבים. כך למשל, במעבר מהתמקדות בבנייית מעבד חזק ככל האפשר, למחשב שיכיל יישומים רבים שמועילים ויועילו לנו. יישומים אלו יכולים להיות למשל דמות "אווטארית" של המשוחח בסקייפ, שתזוז בהתאם לתנועתו.

כפי שזה נשמע, במימוש החזון הזה יש אלמנט נרחב של עתידנות - ניסיון לנחש ולצפות אילו יישומים יהיו החשובים בשימוש היומיומי שלנו ויתפסו מקום חשוב בפעילותנו על המחשב. באופן לא מפתיע, מי שמוביל את קידום החזון הזה, הוא אותו מרכז של החברה שחיפה, זה שתוכניתו הנועזת של פרלמוטר מפעם הצילה אותו.

יהיה זה מוגזם לומר שדרכו של פרלמוטר למשרת מנכ"ל החברה סלולה. מאלוני עשוי להחלים באופן טוב מהצפוי וגם פרלומטר עצמו יכול להחליט שאין בכוונתו לחכות שנים רבות כדי לרשת את אוטליני ולחפש אתגרים חדשים. ובכל-זאת, אם יימשך אותו מומנטום מעניין של התקדמות מבחינת פרלמוטר, ייתכן שבשנים הקרובות נראה ישראלי ראשון שחולש על חברה ששווה יותר מתקציבה השנתי של ממשלת ישראל.

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם