רכישה מאסיבית: 1.5 מיליארד ש' מעסקת פסגות יומרו לדולרים

כספי מימון מעסקת רכישת פסגות ע"י אייפקס הועברו לקרן יורק ■ הדולר איבד 0.14% לשער יציג של 3.622 שקלים; האירו איבד 0.13% ל-5.05 שקלים

רכישות דולרים בהיקף של יותר מ-400 מיליון דולר בדרך לשוק: ל"גלובס" נודע כי כ-1.5 מיליארד שקל, שהם חלק מעסקת רכישת חלקה של קרן יורק בבית ההשקעות פסגות על ידי קרן אייפקס, הגיעו לידי יורק ויומרו לדולרים היום (ג') או מחר. 700 מיליון שקל נוספים הועברו מאייפקס ליורק בדולרים.

כספי העסקה הועברו אחרי השעה 12:00 במשרדי עו"ד קנטור אלחנני טל, בנוכחות נציגי הבנקים המממנים, נציגי יורק ונציגי אייפקס. ההמרה עשויה להביא להתחזקות טקטית של הדולר מול השקל, כפי שקרה כאשר כספי רכישת השליטה בפרטנר על ידי אילן בן דב (מאות מיליוני דולרים) הועברו לקרן האצ'יסון לפני יותר משנה.

הדולר איבד היום 0.14% וקבע שער יציג ב-3.622 שקלים. האירו איבד 0.13% ל-5.05 שקלים. המטבע האמריקני נחלש גם מול המטבעות המובילים בעולם, בעוד שבשוק המט"ח ממתינים להודעת הפדרל ריזרב מחר בדבר ההרחבה המוניטארית המיוחלת.

בתוך כך, בארי טאף, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל ומי שאחראי על רכישות הדולרים, אמר היום בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי אין שום הגבלה על רכישות הדולרים של הבנק, אולם הוא הודה כי בנק ישראל מצוי במחלוקת עם משרד האוצר בנושא זה. טאף ציין כי רכישות הדולרים סייעו למשק הישראלי לצלוח את המשבר והגן על מדיניות בנק ישראל.

כאמור, הפדרל ריזרב מתכנס כבר היום לישיבתו בת היומיים, בסיומה יפרסם הבנק המרכזי את החלטת הריבית החודשית מטעמו. הצפי הוא כמובן כי הריבית תיוותר על כנה (0-0.25%) אולם הפוקוס יעמוד על ההצהרה הנלווית על היקף ההרחבה המוניטארית. בשוק מצפים לרכישות אג"ח ממשלתיות בהיקף של כ-100 מיליארד דולר בחודש למשל חצי שנה לפחות ושה'פד' לא יודיע על מגבלה כלשהי של הרכישות וישמור לעצמו את האופציה להגדיל את היקף הרכישות. ההרחבה הכמותית הזו עלולה להחליש את הדולר בעולם.

בינתיים באסיה נרשמו הבוקר 2 העלאות ריבית: באוסטרליה החליט הבנק המרכזי על העלאת ריבית של 0.25% לרמה של 4.75% עקב חששות כי ההאצה בצמיחה תוביל להתפרצות אינפלציונית. בתגובה מזנק הדולר האוסטרלי ביותר מ-1%. גם בהודו החליט הבנק המרכזי להעלות ריבית ב-0.25% במטרה לשכך לחצים אינפלציוניים. בניגוד לאוסטרליה, בהודו העלאת הריבית ל-6.25% על הלוואות שמעניק הבנק המרכזי ול-5.25% על פקדונות, הייתה צפויה.

"הלחץ על הדולר בעולם משחק לטובת השקל, אשר חוזר למגמת ההתחזקות שלו מול השטר הירוק", נמסר מחדר המסחר של כלל פורקס. "שבירה של רמת התמיכה ב-3.6 שקלים עלולה לדרדר את הדולר עד לרמה של 3.5 שקלים".