הסוכנות לאנרגיה אטומית: שוקלים "בדיקה חודרנית" בסוריה

מנכ"ל הסוכנות, יוקיה אמאנו, ל"וול סטריט ג'ורנל": אני פתוח לאפשרות לערוך בדיקה חודרנית של אתרים בסוריה שהתקיימה בהם, לפי החשד, פעילות גרעינית

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, אומר שהוא פתוח לאפשרות לדרוש עריכת בדיקה חודרנית חדשה של אתרים בסוריה שבהם התקיימה, לפי החשד, פעילות גרעינית.

"אנו צריכים לחשוב: מה הן האפשרויות בעתיד; אני פתוח... אני פתוח לאופציות שונות", אמר אמאנו בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", בתשובה על שאלה האם הוא מוכן לדרוש עריכת בדיקות כאלה באתרים גרעיניים בסוריה. העיתון מציין, כי הדברים עשויים להצביע על הקשחה של עמדת הקהילייה הבינלאומית כלפי מאמץ פוטנציאלי של סוריה להשיג נשק גרעיני.

הסוכנות, גוף של האו"ם, לכודה עתה בעימות עם ממשלת סוריה בעקבות סירובה של דמשק להתיר ביקור פקחים של הוועדה בארבעה אתרים, שלפי החשד הם חלק מתכנית גרעינית חשאית של נשיא סוריה, בשאר אל אסד.

בחודשים שחלפו העלה ממשל אובמה את האפשרות של עריכת "בדיקות מיוחדות" באתרים הסוריים אם דמשק תסרב לשתף פעולה. "אנו מתקרבים במהירות למצב שבו (חבר הנגידים של הסוכנות) ומזכירות האו"ם יהיו חייבים לשקול את כל הסמכויות והצעדים שזמינים להם", אמר בסוף השבוע שעבר שגריר ארה"ב בסוכנות, גלין דייוויס.

לפי תקנות האו"ם, ממשלת סוריה תהיה חייבת להסכים לדרישה לעריכת "בדיקות מיוחדות". אם תסרב, תועבר הסוגיה למועצת הביטחון, שתדון בסוריה כמדינה שאינה מקיימת את מחויבויותיה לפי האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, שעליה היא חתומה.

"בדיקות מיוחדות"

תהליך דומה הביא להטלת סנקציות בחסות האו"ם על איראן, בארבעה סבבים, כשהסנקציות בכל סבב חמורות מקודמותיהן.

כזכור, השמידו מטוסי חיל האוויר הישראלי מתקן סורי ליד נהר הפרת בסוף 2007. סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב טוענת, כי המתקן היה כור גרעיני שהוקם בסיועה של קוריאה הצפונית. נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, מגלה בביוגרפיה שלו, שפורסמה השבוע, כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ביקש ממנו שארה"ב תפציץ את המתקן הסורי, אך הנשיא סירב.

בביקורת שערכו פקחים של הסוכנות באתר הסורי, דאיר אל-זור, התגלו סימנים של חלקיקי אוראניום שעלולים להיות קשורים לתהליך הייצור של דלק גרעיני. מאז דחתה סוריה בקשות חוזרות ונשנות להתיר לפקחי הסוכנות לבקר שוב באתר, או להתיר ביקורי פקחים באתרים אחרים, כדי לבדוק האם סוריה אכן מנסה לפתח בחשאי נשק גרעיני.

מכל מקום, יזמה של הסוכנות לדרוש "בדיקות מיוחדות" באתרים סוריים טומנת בחובה סיכונים לאמינות הסוכנות והנהגתה, אומר "וול סטריט ג'ורנל". אם תסרב סוריה להתיר עריכת "בדיקות מיוחדות" (ופקידים סוריים אמרו שזו בדיוק תהיה התגובה הסורית), ייתכן שחבר הנגידים של הסוכנות יתפצל לשני מחנות, פרו-סורי ואנטי-סורי, ולא יוכל לקבל החלטה שתפנה את הסוגיה למועצת הביטחון.

בראיון דחה אמאנו, דיפלומט יפני, טענות של מדינות ערב שהסוכנות נוהגת יחס של איפה ואיפה כלפי ישראל. מדינות ערב דורשות מהסוכנות שתלחץ על ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני. באחרונה חיבר אמאנו דו"ח על תכנית הגרעין של ישראל והעלה את נושא הצטרפותה של ישראל לאמנה בשיחות עם בכירים ישראליים, ובהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

אמאנו אומר, כי חקירה בנושאי גרעין בישראל תהיה מוגבלת מפני שישראל אינה חתומה על האמנה. לדבריו, עצם השיחות עם מנהיגים ישראליים על הצטרפות אפשרית לאמנה הוא צעד חשוב בדרך לפתרון הבעיה, מפני שבמזה"ת הנושא הגרעיני הוא עדיין טאבו לעיתים קרובות.