ת"א דורגה "AAA" בזכות ניהול תקציב מצוין ונזילות חיובית מאד

עומס החוב הישיר המתון של תל אביב ביחס להכנסותיה התפעוליות צפוי להמשיך ולקטון בשנים הבאות אל מתחת ל-40% ■ התמ"ג לנפש של העיר גבוה מהתמ"ג לנפש של המדינה

"עיריית תל-אביב - יפו מציגה לדעתנו ביצועים מצוינים בניהול תקציבי אשר אנו צופים כי ימשכו בשנתיים הבאות" כך אומרים כלכלני S&P מעלות אשר מאשררים היום את הדירוג של העירייה "AAA" עם תחזית דירוג יציבה. "להערכתנו לתל אביב רמת נזילות "חיובית מאוד" ותחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכתנו כי העיר תמשיך להציג ביצועי תקציב מצוינים" כתבו כלכלני סוכנות הדירוג.

בין השיקולים העיקריים לדירוג מציינים כלכלני הסוכנות כי דירוגה של העיר מתבסס על עומס החוב הישיר המתון של תל אביב ביחס להכנסותיה התפעוליות, שעמד נכון ל-31 בדצמבר 2009 על 47.3% , ואשר צפוי להמשיך ולקטון בשנים הבאות אל מתחת ל-40% לפי תחזית הבסיס של סוכנות הדירוג.

בין היתר דירוג העיר נתמך ע"י מצבה הכלכלי של העיר: העיר מדורגת באשכול סוציו אקונומי 8 ע"י הלמ"ס ובמעלות מניחים, בהתבסס גם על נתונים נוספים, כי התמ"ג לנפש של העיר גבוה מהתמ"ג לנפש של המדינה. S&P מעלות מעריכה כי עיריית תל אביב תמשיך להציג ביצועים מצוינים בניהול התקציבי גם בשנתיים הבאות ותגיע לפי תחזית הבסיס של סוכנות הדירוג לעודף תקציבי של 8.7% מההכנסות התפעוליות עד 2012 , וכן עודף תקציבי ממוצע לאחר השקעות של 4.1% כתוצאה משיפור בגבייה ומשמעת חזקה בצד ההוצאות.

הכלכלנים מציינים גם כי לתל אביב יתרות מזומנים בהיקף דומה לחוב הישיר של העיר, אף על פי שכמחצית מיתרות המזומנים הללו הינן מוגבלות ומיועדות להשקעות, אשר במידת הצורך ניתנות להקפאה.

הסוכנות מתייחסת לגמישות המתונה של העיר בקביעת שיעורי הארנונה בהתאם לצרכיה, כחולשה, כמו גם להתחייבויות התלויות הגבוהות של העיר הנובעות מהתביעות המשפטיות כנגד העירייה, המסתכמות בכ-24% מההכנסות התפעוליות של העירייה בשנת 2009 ואשר עלולות להכביד על מצבה הכלכלי של העירייה אם יתממשו במלואן.

לת"א קיימות יתרות נזילות שלהערכת סוכנות הדירוג הן ברמת נזילות "חיובית מאד". עם זאת מציינים הכלכלנים כי סך של 811.2 מיליון שקל מהיתרות מוגבלים לשימוש והינם מיועדים עבור פעילויות פיתוח ואינם יכולים לשמש עבור שירות חוב. יתרות המזומן של העירייה מוחזקות בפיקדונות בבנקים ובאג"ח עפ"י הנחיות משרד הפנים.

תשלומי החוב הינם גבוהים יחסית אך יציבים ועומדים על שיעור של כ-12% מההכנסות התפעוליות. ב-S&P מעלות צופים שתל אביב תשמור על רמת שירות חוב מתחת ל-10% מהכנסות תפעוליות החל מ-2011, רמה אשר לדעתם ניתנת לביצוע בהתבסס על מבנה החזר החוב הנוכחי של תל אביב. כל החוב הינו במטבע המקומי, כך שאין חשיפה לסיכוני מטבע.

"תחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכתנו כי עיריית תל אביב - יפו תמשיך להציג ביצועי תקציב טובים יותר מהמתוכנן, ותציג לפי תחזית הבסיס שלנו יתרות גדולות לאחר השקעות ופעילויות פיתוח במהלך השנים הקרובות. יתר על כן, אנו מאמינים כי העיר לא תגדיל את עומס המלוות שלה וזאת כתוצאה משימוש אפשרי ביתרות המזומנים שלה, בהתאם לצרכיה". עם זאת בסוכנות מציינים כי "הידרדרות בביצועים התקציביים של העירייה בשילוב עם עלייה משמעותית בעומס המלוות של העיר, עלולים להכביד על דירוג העיר".

בנוסף, מציינים בסוכנות כי ייתכן ותבצע פעולת דירוג שלילית במידה וההתחייבויות התלויות של העירייה, הנובעות מתביעות משפטיות כנגד העיר, יתממשו ויהיו בעלי השפעה רבה יותר ממה שצופים ב-S&P כעת. אך מדגישים "אנו בכל אופן מניחים כעת כי התפתחות כזאת היא בלתי סבירה".