משבר החוב באירופה: האם להאמין לניסיונות ההרגעה?

מיטב המוחות באירופה עובדים מסביב לשעון בהצהרות על מצבה הכלכלי של אירופה. האם להאמין להם? ■ ממיטב הציטוטים: איטליה היא לא יוון; פורטוגל היא לא יוון; יוון היא לא אירלנד...

אירלנד קרובה לקבלת סיוע של כ-85 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי וקרן המטבע, יוון כבר קיבלה סיוע של 110 מיליארד אירו וכעת בשווקים סימנו כבר את הקורבנות הבאים: פורטוגל וספרד, וגם איטליה על הכוונת. תשומת לב העולם כבר מופנת למוקד ההיסטריה הבא.

על מנת להוריד את סף החרדה, מנהיגי אירופה ומיטב המוחות האירופיים מנסים לגרום לנו להסתכל על הצד החיובי של השנה האחרונה, ובעיקר טוענים ששאר המדינות לא הולכות בעקבות יוון ואירלנד.

האם להאמין להם? לאור הצהרותיהם הקודמות לא בטוח, אתם תשפטו:

"איטליה היא בשום אופן לא באותו מצב כמו יוון", ג'ין קלאוד טריצ'ט, ראש הבנק המרכזי באירופה, 9 באפריל.

"מה שהממשל בפורטוגל רוצה שהעולם ידע הוא פשוט מאוד: פורטוגל היא לא יוון", מגזין האוקונימיסט, 22 באפריל.

"פורטוגל, ספרד, אירלנד ואיטליה הן לא באותו מצב כמו יוון. ובלגיה אפילו פחות", גיא קוודן, מנהל הבנק המרכזי של בלגיה, 7 במאי.

"התחזיות הכלכליות האחרונות מאשרות שאירלנד היא לא יוון", ארנסט אנד יאנג בתחזית "העין הכלכלית" בחודש יוני.

"יוון היא לא אירלנד: אין לה בעיה ביציבות הבנקים", ג'ורג' פפקונסטנטינון, שר האוצר של יוון, 8 בנובמבר.

"הכלכלה שלנו שונה מאוד מזו של יוון ואירלנד כי הפיקוח של הבנק בספרד הועיל למגזר הכלכלי שלנו, דבר שהיה חסר באירלנד", אלנה סלגדו, שרת האוצר הספרדייה בראיון לעיתון הבריטי "דה אינדפנדנט", 25 בנובמבר.

"לכישלונות הבנק באירלנד 'אין שום קשר לפורטוגל'", אנחל גוריה, מזכ"ל ה-OECD בבלומברג, 22 בנובמבר.

"פורטוגל לא זקוקה לסיוע, היא במצב שונה לחלוטין מאירלנד", הרמן ואן רומפיי, נשיא המועצה האירופית, 23 בנובמבר.

"ראש הממשלה הספרדי מבין את המצב וספרד מקדימה תרופה למכה. ספרד עומדת בפני צמיחה כלכלית רצינית ואתגרים בשוק העבודה תוך שהיא מתמודדת עם נפילה בסקטור הנדל"ן ברבעונים הקרובים. אבל אין לה את חוב המניות של יוון, מצב של חדלות פירעון בבנקים באירלנד או את הממשלה השאננה של פורטוגל", אמר ג'ייקוב פונק קירקגארד, חוקר בחברת המחקר Peterson בבלוג שפירסם ב-CNBC.