עוד לפני "תמר": השימוש בגז הטבעי הוכפל ב-4 שנים

הצריכה הכוללת של מוצרי הדלק בישראל (כולל הרשות הפלשתינאית) בחודשים ינואר–אוקטובר 2010 הסתכמה בכ-9 מיליון טון, ללא שינוי יחסית לתקופה מקבילה אשתקד

מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות פרסם היום (א') את המגמות העיקריות בצריכת מוצרי דלק בישראל. הצריכה הכוללת של מוצרי הדלק בישראל (כולל הרשות הפלשתינאית) בחודשים ינואר-אוקטובר 2010 הסתכמה בכ-9 מיליון טון, ללא שינוי יחסית לתקופה מקבילה אשתקד. יחד עם זאת נרשמו עליות וירידות בצריכה של מוצרי דלק אחדים, שקוזזו זה עם זה.

צריכת הבנזין הסתכמה בכ-2.2 מיליון טון, עלייה של כ-5% לעומת חודשים מקבילים ב-2009. עליה זו דומה לשיעור הגידול השנתי ב-2009, והיא גבוהה משיעור הגידול השנתי הממוצע בעשור האחרון שעמד על כ-2%. צריכת סולר תחבורה הסתכמה בכ-2.2 מיליון טון, עלייה של כ-3% לעומת תקופה מקבילה אשתקד (בשנה שעברה נרשמה ירידה בצריכת סולר תחבורה בכ-1%), גם היא גבוהה משיעור הגידול הממוצע השנתי בעשור האחרון שנע סביב 1%.

צריכת כל סוגי המזוט, הסתכמה בכ-1.5 מיליון טון וירדה בכ-11% לעומת החודשים המקבילים ב-2009. הירידה בצריכת המזוט ובפרט בצריכת המזוט ליצור החשמל נובעת מכניסת הגז הטבעי לישראל בשנת 2004. מאז שנת 2004 ועד היום עלתה צריכת הגז מ-1.2 BCM (מיליארד מ"ק) ב-2004 ל-4.2 BCM ב-2009 וכמעט הוכפלה משנת 2006 ועד היום. במקביל ירדה צריכת המזוט לחשמל מ- 1.12 מיליון טון ב-2004 ל-152 אלפי טון ב-2009.

עוד עולה מהסקירה כי הצריכה השנתית של מוצרי הדלק ירדה בעשור האחרון מכ-13 מיליון טון ב-1999 לכ-11 מיליון טון ב-2009, ממוצע ירידה של כ-2% בשנה. שיעור הגידול השנתי בבנזין וסולר תחבורה עומד על 2% בבנזין ו-1% בסולר תחבורה. שיעור הגידול הממוצע של שני התזקיקים, 1.3%, נמוך משיעור גידול האוכלוסייה (שעומד על כ-2% בממוצע לשנה), ונמוך יחסית לגידול בסך מספר כלי הרכב (3% שיעור הגידול הממוצע השנתי), ובפרט נמוך ביחס לגידול במספר כלי רכב הפרטיים (שיעור הגידול הממוצע של כ-4%).

מניתוח ראשוני של מגמות אלו עולה שבשנים האלה היו כמה גורמים שהשפיעו על צריכת הדלקים לתחבורה: המנועים יותר חסכוניים בעקבות התייעלות אנרגטית, המיתון בשנים 2002-2003, ובשנת 2005 החליטה רשות המסים להעלות את הבלו על הסולר בהדרגתיות במטרה להשוותו לבלו על הבנזין ולכן נרשמה ירידה במגמה של צריכת הסולר ולחילופין עלייה במגמה של צריכת הבנזין.

הירידה הגדולה ביותר נרשמה בשימוש במזוט, כ-60% מ-1999 עד 2009 , בגלל כניסת הגז הטבעי לשימוש, בעיקר בחברת החשמל.