אייל פישמן: מיזוג בריטיש ומליסרון - אסון לחלק מהרשתות

יו"ר פישמן רשתות: "רוב שחקני הקניונים היום חנוקים. יחס הכוחות הוא בלתי אפשרי לרשתות" ■ מנכ"ל קניוני עזריאלי: "רשתות נפלו לאו דווקא בגלל הקניונים אלא כי פתחו במקומות לא נכונים"

"כשיש ספק אחד שמשפיע על 60% מהמחזור של רשת, זה מצב מסוכן. זה אסון לחלק מהרשתות, ההתנהלות רעה" - כך אמר היום (ב') אייל פישמן, יו"ר פישמן רשתות, בהתייחסו למיזוג הצפוי בין בריטיש ישראל למליסרון. הדברים נאמרו במסגרת פאנל בכנס קמעונאות בעידן החדש. קבוצת פישמן רשתות כוללת את הרשתות סליו, אקססורייז, טויס אר אס והום סנטר.

"קיבלתי מכתב מאלה שקנו את הקניונים בסיבוב האחרון. העלו לי בשנתיים האחרונות את השכירות ב-20%, הפדיונות יורדים ב-5%-10%, ואחרי שהמדד הוצמד, אז אני יכול לעשות משהו?", אמר פישמן בהתייחסו לקבוצת עזריאלי.

לדבריו, "מי שקונה נדל"ן ב-5.5%-6% תשואה, הוא קונה את זה כדי להעלות שכירות. כשאני באתי לקניון סביונים, הראיתי שאני מפסיד כסף על החנות וביקשתי הנחה, אמרו לי קנינו בתשואה נמוכה, ואנחנו צריכים להעלות את המחיר.

"רוב שחקני הקניונים היום חנוקים. כולם רצו להיות פוקס וקסטרו ושילמו מחירי שכירות מאד גבוהים, והיום תראו מה קרה - כולם הסתכלו על לי קופר ובלו בירד ולא רצו לקנות אותן בחינם, בגלל מחירי השכירות הגבוהים שהרשתות האלה משלמות. במצב הזה יש שתי אפשרויות. האחת, רשתות ימשיכו לפשוט את הרגל כי הן לא מרוויחות כלום. שנית, תהיה עליית מחירים דרסטית.

"יחס הכוחות הנוכחי הוא בלתי אפשרי לרשתות. רשת סליו היא עם פדיון למ"ר הרבה יותר מהממוצע בענף, וכסף היא לא עושה. אם אנחנו כבעלי הבית היו קצת פחות תומכים, סליו לא היתה סוחבת".

פישמן גם העריך כי מחירי השכירות בקניונים לא יירדו כי אין אלטרנטיבות טובות.

לעומתו טען מנכ"ל פוקס, הראל ויזל, כי "המיזוג לא יביא לשינוי כלשהו במצב הסוחרים. אולי אפילו יהיה טוב יותר לסוחרים".

יחד עם זאת אמר ויזל כי מחירי השכירות בקניונים גבוהים. "אנחנו רשתות האופנה היינו פעם מתווכחים על 6%-7% שכירות מהמחזור, והיום זה מגיע למספרים לא הגיוניים. יש הרבה קניונים ששכר הדירה בהם גבוה מאוד. לא נתבייש לסגור חנויות שאין בהן אפשרות כלכלית להרוויח כסף".

לדברי מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר, "רשתות נפלו בעבר ויפלו בעתיד. אין כאן שום דבר חדש. אלה שנפלו בשנה האחרונה הן כאלה שלא קרה אתן שום דבר חדש בשנה האחרונה והבעיות היו עוד קודם. זה לאו דווקא בגלל הקניונים אלא כי יש כאלה שהלכו ופתחו במקומות לא נכונים".

עוד אמר נדיר כי "אם המצב כל-כך נורא, איך יכול להיות שיש היום על המדף כל-כך הרבה פרויקטים, וכל מי שמוציא ברושור ומסמן עליו 3 רשתות בינלאומיות מצליח לגרור אחריו כל-כך הרבה רשתות?".

* אליעזר פישמן, בעלי פישמן רשתות, הוא בעל השליטה ב"גלובס".