האוצר אינו מתכוון לתקצב הקמת הרשות לאבטחת התעופה

זאת, בניגוד להצהרות שר התחבורה ששוקד על הצעה בנושא שתוגש לממשלה ■ בארקיע דורשים חלק מנכסי אגף הביטחון של אל על

משרד האוצר אינו מתכוון לתקצב הקמת רשות ממלכתית לאבטחת התעופה הישראלית כפי שדורש שר התחבורה, ישראל כץ. "אין בכוונתנו לממן את הרשות הזאת. הדבר הזה איננו נחוץ ולא יעיל, ויגרום לבזבוז כספי ציבור", אמר ל"גלובס" בכיר במשרד האוצר.

בתחילת נובמבר 2010 הצהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי בכוונתו לגבש עד סוף חודש מרץ 2011 את מבנה הרשות, כולל תקנים וכוח אדם, כך שהיא תחל לפעול כיחידת סמך במשרד התחבורה כבר בספטמבר 2011. הרשות תבצע את כל פעולות האבטחה בחו"ל, לכל חברות התעופה הישראליות. לפי הצהרתו, כץ צפוי להגיש לאישור הממשלה הצעת החלטה על הקמת הרשות כבר בשבועות הקרובים.

ללא מערך אבטחה חלופי

חברת אל על מעניקה עד היום שירותי אבטחה גם לחברות ארקיע וישראייר, המתחרות מולה, וזאת מסיבות היסטוריות, שכן אל על הייתה עד לפני מספר שנים חברת התעופה הממשלתית. עם זאת, כמה ימים אחרי הצהרת כץ, הודיע מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, כי החל מה-31 במרץ 2011 החברה תפסיק להעניק שירותי אבטחה לארקיע ולישראייר, והיא תעמוד לרשות החברות על מנת לסייע בהקמת מערך אבטחה חלופי.

אלא שבינתיים, על אף ההצהרות, אין התקדמות של ממש בנושא הקמת מערך אבטחה חלופי, ושתי החברות המתחרות באל על מוטרדות מכך, שכן ללא מערך אבטחה הן לא יוכלו להוציא טיסות לחו"ל.

"בהמשך להודעתך נבקש אישורך כי משרדך יספק שירותי אבטחה בחו"ל לארקיע לאחר יום 31.3.2011, המועד בו אל על תחדל לספק שירותי אבטחה לחברות התעופה הישראליות" כתב היום מנכ''ל ארקיע, גדי טפר, לשר כץ. מהמכתב, אשר הגיע ל"גלובס", עולה כי טפר לא רק מוטרד מהוואקום שעלול המהלך ליצור, אלא גם דורש חלק מנכסי אל על בנושא. "נזכיר כי ארקיע משלמת שנים על גבי שנים בגין שירותי הביטחון המסופקים לנו על ידי המדינה באמצעות זרועה הארוכה - אל על. תשלומים אלו כוללים גם הוצאות 'משרד ראשי', השתתפות ברכישת ציוד, הכשרות עובדים וכיו"ב. לפיכך, נדגיש כי לארקיע זכויות בחלק יחסי בנכסי אגף הביטחון באל על, וכי כל שייעשה בנכסים אלו בעתיד צריך שייעשה בתיאום עמנו", כותב טפר במכתב שעליו מכותבים גם שר האוצר יובל שטייניץ, ראש השב"כ יובל דיסקין, יו"ר דירקטוריון אל על עמיקם כהן, ומנכ"ל אל על אליעזר שקדי.

האוצר: פגיעה ביעילות האבטחה

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנחנו אכן מתנגדים להקמת הרשות. הדבר גם יפגע ביעילות מנגנוני האבטחה, גם יעלה יותר כסף וגם אין לכך כל הצדקה, כיוון שחברות התעופה מחויבות על פי חוק לבצע את הנחיות האבטחה של המדינה".

ממשרד התחבורה נמסר: "כשנגבש את הצעת ההחלטה לממשלה על רשות האבטחה הממלכתית עד סוף החודש, נפתח בדיונים עם האוצר לגבי תקצוב הרשות".

באל על סירבו להגיב על הדברים.