וויקיליקס: מפעל רפאל בחיפה - תשתית חיונית לארה"ב

מברק סודי מארה"ב לשגרירויות בעולם חושף רשימת מתקנים ואתרים חיוניים לארה"ב מחוץ לגבולותיה ■ עוד ברשימה: תעלת פנמה, מצרי הורמוז, מפעלי תרופות בשווייץ ובתי זיקוק במפרץ

מברק ממשרד החוץ בוושינגטון לשגרירויות ארה"ב בעולם מגלה, שחטיבת מערכות החימוש במתקן של רפאל בחיפה היא תשתית חיונית לארה"ב. בכך מצטרפת רפאל לרשימה אקסקלוסיבית של אתרים ומתקנים שארה"ב מייחסת להם חשיבות קריטית, ובכללם תעלת פנמה, מצרי הורמוז, מפעל תרופות בשווייץ ובתי זיקוק בסעודיה. המברק הוא חלק מסדרה נוספת של מסמכים שחשף אמש (א') אתר וויקיליקס.

המברק חובר ב-18 בפברואר 2009 והוא יצא ממשרדה של שרת-החוץ. המסמך מסווג כ"סודי; לא לעיני זרים" וכותרתו "בקשה למידע: תשתיות קריטיות ומתקני מפתח בחו"ל".

המסמך מבקש משגרירויות ארה"ב לעדכן רשימת תשתיות קריטיות לארה"ב במדינה שבה ממוקמת כל שגרירות, לפי "התכנית להגנה על תשתיות לאומיות", שנוצרה ע"פ הנחיית המשרד הפדרלי לביטחון המולדת.

נוסף למתקנים בגבולותיה של ארה"ב, מחייבת התכנית הכנת רשימה של מתקנים מחוץ לארה"ב שאובדנם או פגיעה בהם תהיה עלולה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב, בביטחונה הכלכלי ובבריאות הציבור שם, לפי התחומים הבאים: חקלאות ומזון, מסד התעשיות הבטחוניות, אנרגיה, שירותים רפואיים, אתרים ואייקונים לאומיים, בנקאות ופיננסים, מתקנים לטיהור ואספקה של מי שתיה, מתקנים כימיים, סכרים, שירותי חירום, כורים גרעיניים מסחריים, טכנולוגיות מידע, שירותי דואר ושינוע, מערכות תחבורה, מתקנים ממשלתיים.

השגרירויות מתבקשות לעדכן את רשימת האתרים הקריטיים בתחומן מדי שנה. המסמך מזהיר את השגרירויות לא לבקש סיוע מהמדינות המארחות באיתור מתקנים קריטיים לארה"ב.

מסיבות לא ברורות, המחברים לא הסתפקו בבקשת העדכון אלא כללו במברק את כל הרשימה הגלובלית של כל התשתיות החיוניות לארה"ב בחמש יבשות. אנליסטים אומרים שהפוטנציאל של מסמך זה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב הוא גבוה מאוד. אחד מהם כינה אותו "מדריך לטרוריסט שרוצה לפגוע בארה"ב אך אינו יכול לקבל אשרת כניסה".

מתקן מערכות החימוש של רפאל הוא היחידי בישראל שמסווג כתשתית חיונית לארה"ב. המסמך מסביר שמתקן רפאל קריטי למערכות נשק מוטמעות חיישנים (Sensor Fused Weapons), למערכות לניתוב פצצות שמשוגרות מגובה רב ולהפיכתן מפצצות מטומטמות לפצצות חכמות, עם סטיה מרבית של 10 מ' מהמטרה (WCMD), ולסוללות (בטריות). המברק לא אומר זאת במפורש, אך ברור שמדובר בפריטים שחברת רפאל מייצאת לארה"ב.

ברשימה הארוכה מאוד של תשתיות ואתרים קריטיים לארה"ב ברחבי תבל נמצאים, בין היתר: תעלת פנמה; מצרי הורמוז; נתיבי הספנות באב אל מנדב (בין תימן לג'יבוטי); מתקני זיקוק נפט במדינות המפרץ; טרמינל מוצרי יצוא בתעלת סואץ; מפעל של חברת התרופות סאנופי פסטור בליון, צרפת, לייצור תרופות נגד כלבת; מפעל של גלאקסו-סמית-קליין בפארמה, איטליה, שמייצר נסיובים נגד הכשות נחשים; מתקן של BAE בפרסונט, לנקשייר, בריטניה, שמוגדר כקריטי לייצור המפציץ החמקן אף 35; מפעל של חברת התרופות הופמן-לארוש, בבזל, שווייץ, שמייצר תרופות טאמיפלו נגד שפעת העופות; שורת מכרות באסיה, כגון מכרה לכרומייט בקזחסטאן; וטרמינלים של כבלי טלקומוניקציה תת-ימיים בחמש יבשות.