88% מהציבור בישראל מאמין שהמפלגות הפוליטיות מושחתות

‎‎‏82% מהמשתתפים בסקר של עמותת "שקיפות בינ"ל-ישראל" סבורים כי מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות אינם יעילים ‏‎‎‏■ צה"ל נתפס כגוף הכי פחות מושחת‏ במדינה

‎‎‏88% מהציבור בישראל מאמין כי המפלגות הפוליטיות מושחתות - כך עולה מברמוטר השחיתות ל-2010 שפרסמה היום (ה') עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל, לרגל היום הבינלאומי למאבק בשחיתות. בסקר השתתפו 1,000 ישראלים ביולי השנה.

‏הציבור סבור כי המפלגות הפוליטיות בישראל הן גוף מושחת, עם ציון של 4.5 מתוך דירוג מרבי של הציון 5, המשקף את מידת השחיתות הגבוהה ביותר. אחריהן מדורגים הכנסת וגופי הדת עם ציון 4; פקידי השירות הציבורי עם ציון 3.9; המשטרה בציון 3.5; המגזר העסקי הפרטי בציון 3.4; התקשורת זכתה לציון של 3.2; ואת הציון 2.8 חולקים מערכת המשפט וארגוני המגזר השלישי. את הציון הנמוך ביותר, 2.6, קיבל צה"ל.

22
 22

‏באופן לא מפתיע, 82% מהמשתתפים בסקר סבורים כי מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות בישראל אינם יעילים. לדברי עמותת שקיפות, מדובר באחוז הגבוה ביותר מבין המדינות החברות ב-‏OECD‏.

מתוך כל המדינות החברות בארגון זכו מאמצי הממשלה להערכה חיובית במלחמתם בשחיתות בלוקסמבורג (68%); טורקיה (59%); הולנד (57%); דנמרק (56%) וניו-זילנד (54%).

‎‎מה עשית בשביל מדינה?

‏השנה נבחן בראשונה הפרמטר לגבי מוכנות הציבור להשתתף באופן פעיל במאבק בשחיתות; 75% מהנשאלים אמרו כי הם מאמינים כי אזרחים יכולים להביא לשינוי במאבק בשחיתות, וכ-88% אמרו כי ידווחו על מקרי שחיתות.

הנתונים מעודדים, באופן יחסי, אם משווים אותם לתשובות המשיבים מכלל העולם - 70% מהמשיבים חושבים כי אזרחים יכולים להביא לשינוי במאבק בשחיתות, בה בעת שרק מחצית יכולים לראות עצמם משתתפים במאבק.

‏מתוצאות הברומטר עולה כי התפיסה הכלל-עולמית היא שחלה עלייה ברמת השחיתות ב-3 השנים האחרונות - 60% בקירוב דיווחו כי רמות השחיתות במדינתם עלו עם השנים.

נוסף על כך, מסתבר כי ישראל לא לבד; המפלגות הפוליטיות מזוהות בכל העולם כגוף המושחת ביותר. 8 מתוך 10 נשאלים דירגו את המפלגות הפוליטיות מושחתות או מושחתות מאוד; כאחריהן מדורגים השירות הציבורי, מערכת המשפט, הפרלמנט והמשטרה.

‏‏"כיום המאבק בשחיתות מנוהל על-ידי שומרי הסף, בעוד שנבחרי הציבור מעדיפים להימנע לרוב מנקיטת צעדים אופרטיביים למלחמה בשחיתות", אמרה גליה שגיא, מנכ"ל עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל, שהזכירה כי נדרשת התגייסות אזרחית ומעורבות רבה יותר של האקדמיה על מנת להשפיע על נבחרי הציבור במאבק בשחיתות.

לדברי ד"ר דורון נבות, מתמחה בחקר שחיתות פוליטית באוניברסיטת חיפה וחבר בעמותה, את הטענה של הציבור שלפיה השלטון מושחת יש לקרוא כהבעת חוסר אמון, אכזבה, כעס ואפילו ייאוש ביחס למוסדות ולמקבלי ההחלטות הנבחרים.

"השלטון אינו מושחת במובן הצר של מקבלי החלטות שמקבלים שוחד ונוהגים באופן פלילי, אבל הוא מושחת במובן הרחב - במובן הזה שהוא לא דואג מספיק לטובת הכלל", הסביר נבות. ‏‎‎‏

ממצאי הסקר

* ‎‎‏88% מאמינים כי המפלגות הפוליטיות מושחתות.

‏* ‏82% סבורים כי מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות אינם יעילים.

‏* ‏75% מאמינים כי אזרחים יכולים להביא לשינוי במאבק בשחיתות.

‏* ‏88% אמרו כי ידווחו על מקרי שחיתות.