גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מארק, תעשה לי share

בחירת צוקרברג לאיש השנה של "טיים" מורה שאין צורך בחוק - טוקבקים מגבילים את עצמם

במקרה או שלא, דווקא באותו השבוע שבו עולה אצלנו שוב לכותרות הצעת חוק שמטרתה להגביל את אנונימיות הטוקבקים כדי למנוע לשון הרע, נבחר מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, לאיש השנה של מגזין "טיים". הפנים המג'ונג'נות הנאיביות שלו מתנוססות בקלוז-אפ אכזרי על השער, ולמי שלא ראה את הסרט - ההיסטוריה של צוקרברג וגם ציטוטים שלו משתרעים על פני חלק ניכר מהמגזין.

פחות מיממה אחרי פרסום השער החדש של "טיים", 130 אלף איש כבר שיתפו אותו בעמודי הפייסבוק שלהם. המספר הזה, מן הסתם, עוד יגדל מאוד בימים הקרובים.

מה המקסימום שהוא יוכל להגיע אליו? 550 מיליון - מספר האנשים בעולם שיש להם עמוד בפייסבוק.

באחד הציטוטים אומר צוקרברג שמה שהוא ניסה לעשות בסך-הכול היה למפות ברשת את מה שבכל מקרה קיים בעולם האמיתי. ומה קיים בעולם האמיתי? לפי צוקרברג: מערכות יחסים בין אנשים שבוטחים אחד בשני.

הוא פשוט רצה לבנות מקום שבו אנשים יוכלו להיות הם עצמם ברשת, בלי מסכות. אז הוא מיפה כך, ב-7 שנים, חלק ניכר מהאנושות.

אפילו שאני ממש לא מתה על מגזין "טיים", חייבים להודות שלמארק צוקרברג בן ה-26 מגיע להיות איש השנה. הוא השקיע מחשבה, וממשיך להשקיע מדי יום, איך לחבר בין אנשים, לקרב ביניהם, להוציא מהם את הטוב. למפות מערכות יחסים שמושתתות על אמון.

שני סוגים של תוכן גולשים

במקביל, בחלל הקטן של שכונת מגורינו, הצעת החוק של ח"כ זבולון אורלב עשתה הרבה רעש השבוע. נכון, יכול להיות שהיא עשתה הרבה רעש בגלל שלא התרחשה שום קטסטרופה שגנבה את ההצגה, אבל כשזה מגיע לטוקבקים, ואם כן או לא להשאיר אותם אנונימיים, מתעוררות באופן טבעי הרבה דעות.

הרי בעניין הטוקבקים כל אחד יכול להביע דעה, משום שכל אחד מאיתנו הוא טוקבקיסט, לפחות בפוטנציה. התקשורת נתנה מגוון די יפה של דעות לכאן ולכאן, קראתי את חלקן, אבל בסוף - היה לי קשה להחליט. האם אני בעד שמירה אדוקה על אנונימיות הטוקבקים, או שמא - ממש לא?

אפשר לבוא ולומר שההבדל בין תרבות הטוקבקים המחרידה ותרבות הפייסבוק שנמצאת בכיוון 180 מעלות ממנה, נעוץ באנונימיות. אבל אני לא קונה את זה. קודם כל, גם בפייסבוק קל מאוד להתחזות (ואולי זהו המקום להתוודות שכמה מחברי הטובים ביותר הם דמויות פיקטיביות). שנית, עובדה שבכלי תקשורת מובילים בעולם אפשר להגיב על תוכן באופן אנונימי, ועדיין, זה תרבותי ומסוגנן ברובו, ולא מתלהם וספוג רעלים וזבל, כפי שהפכו להיות הטוקבקים אצלנו.

בסופו של דבר, תוכן גולשים תלוי במידת האחריות שכל גולש רוצה לקחת על עצמו ועל מה שהוא מכניס לרשת, שנדמה שהיא סובלת הכול.

מה מוזר בכל העניין הזה? שבעצם, אותם אנשים שמטקבקים ללא שמץ אחריות לזבל שהם כותבים, הם גם אלה שמתנחמדים אחר כך על גבי דפי הפייס, לא? אז מה משקף יותר את העולם האמיתי: העבודה של צוקרברג - או ערימות הטוקבקים הבלתי נגמרות?

למעשה, מדובר בשני אמצעים לביטוי עצמי, שני תוצרים של תוכן גולשים, של העברת משהו שקיים בעולם האמיתי לתוך העולם הווירטואלי. ובכל זאת - כל-כך הרבה הבדלים, שקשה להחליט מאיפה להתחיל למנות אותם.

כוחם המתכלה

האמת היא שגם הטוקבקים וגם הפייסבוק משקפים את מה שקיים בעולם האמיתי. בסופו של דבר, כוחו של מוצר נובע ממה שאנחנו כבני אדם מכניסים לתוכו. כן, גם תוכן גולשים. צוקרברג הוא היד שמכוונת את כל מי שיש לו חשבון בפייסבוק להוציא מעצמו את הטוב, ליצור את המוצר שמושתת על אמון גם מתוך מי שהוא.

והטוקבקים? הם התחילו כאמצעי לביטוי עצמי, כדרך שבה כל אחד יכול לומר את דברו ולהשפיע, ובתחילת דרכם - לטוקבקים היה המון כוח. אבל מה קרה עם הזמן? הזרם סחף את הטוקבקיסטים לקחת פחות ופחות אחריות על מה שהם מכניסים מעצמם לתוך הרשת, וזה בעצם מה שמכלה את כוחו של הז'אנר הזה.

הטוקבקים הולכים ומאבדים מהמשמעות שלהם. פעם היה להם הרבה יותר כוח. היום כבר אף אחד לא ממש מאמין להם. כולנו יודעים על טוקבקים בתשלום, כולנו מכירים אנשים שמטקבקים על עצמם או מנצלים את היכולת להתחבא באנונימיות כדי להתלכלך על אחרים ולהפיץ שמועות-שווא.

פעם היינו מתייחסים לטוקבקים הרבה יותר ברצינות. הם היו "קול ההמונים". היום אם מישהו אומר שראה משהו שהיה כתוב בטוקבק - מיד מנפנפים אותו בביטול, והוא, כמובן, מהנהן בלית ברירה.

כך שאחרי שקראתי את הכתבה על צוקרברג והמהפכה שהוא עשה ברשת, הגעתי למסקנה שאולי לא סתם אין לי דעה ברורה לגבי חוק הטוקבקים. השאלה הכי נכונה בעניין היא אולי - מי בעצם צריך חוק כזה?

אם הטוקבקיסטים ימשיכו להתנהג כרפש חסר אחריות, הם רק ימשיכו לאבד עוד ועוד מהכוח שלהם, עד שכבר לא יהיה להם כוח בכלל. אז מה זה בעצם משנה אם מישהו יבחר להשמיץ בטוקבק?

אולי עדיף לומר רק משפט אחד: כשמכניסים זבל, יוצא זבל בחזרה. ללא יד מכוונת אמיתית, הגולשים הישראלים בחרו להפוך את מוסד הטוקבקים לפח אשפה. אז אם הטוקבקים איבדו כבר חלק ניכר מכוחם, האם באמת צריך להגביל אותם בחוקים?

תנו למתלהמים להמשיך לטקבק. הם כבר יסיימו את העבודה לבד. ובינתיים, הכוח האמיתי יצטבר במערכות היחסים שאפשר לבטוח בהן. בינתיים זה קורה בפייסבוק. בעתיד, זה יכול לקרות גם בהרבה מקומות אחרים.

עוד כתבות

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה