מודי'ס חותכת את הדירוג של אירלנד ב-5 רמות ל-BAA1

סוכנות הדירוג מעניקה למדינה דירוג המצוי רק 3 רמות מעל "אג"ח זבל" ומותירה את התחזית למדינה שלילית ■ סוכנות פיצ' ביצעה מהלך דומה בשבוע שעבר

ההצהרות הגדולות של מנהיגי האיחוד האירופי והקמת קרן החילוץ עליה סוכם אתמול בפגישתם בבריסל כנראה לא מרשימות יותר מדי את אנשי סוכנות הדירוג מודי'ס שבחרו להטיל היום פצצה משלהם על שוקי אירופה.

סוכנות הדירוג הנחשב החליטה להוריד באופן חד את דירוג האשראי של אירלנד בחמש רמות, מ-AA2 (הדרגה השלישית הגבוהה ביותר) ל-BAA1, רמה המצויה רק 3 רמות מעל דירוג אג"ח זבל.

"חוסר הוודאות באשר לעתידה של כלכלת אירלנד רק הולך וגובר, כאשר המערכת הבנקאית נשענת על מימון ממשלתי באופן שמסכן את היציבות ואת היכולת של המדינה להתמודד עם המשבר", נכתב בהחלטה. בנוסף, ביעים כלכלני מודי'ס חשש כי הצעדים בהם נוקטת המדינה כדי לנסות ולהתמודד עם משבר החובות עשויים בטווח הבינוני והארוך לפגוע בביקוש ובצריכה באירלנד ולהקשות עליה עוד יותר את היכולת להתאושש ולשוב למסלול של צמיחה.

לפיכך, קובעים במודי'ס לאירלנד גם אופק שלילי עם תחזית להורדה אפשרית של דרגות נוספות.

יש לציין כי בשבוע שעבר ביצעה סוכנות הדירוג פיץ' מהלך דומה במסגרתו הורידה בחדות את דירוג האשראי של אירלנד. "מבחינות רבות, המהלך של מודי'ס הוא בגדר יישור קו עם סוכנות אחרת", הסביר הבוקר מנהל השקעות בלונדון, "עם זאת, השווקים נוטים לייחס חשיבות גדולה יותר לעמדה של מודי'ס ועל כן בהחלט תיתכן השפעה מורגשת הבוקר על שוק המניות ביבשת".