הרשות השנייה חילטה מיליוני שקלים מרשת וקשת

זכייניות ערוץ 2 לא העבירו את התמלוגים - והרשות חילטה הערב 4 מיליון שקל מרשת ו-9 מיליון מקשת ■ ערוץ 10 שילם תמלוגים בסך כ-10 מיליון שקל - וכך ניצל מהסנקציה

מכה קשה לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת: הרשות השנייה חילטה הערב (א') סכום כולל של 13 מיליון שקל מהזכייניות - 4 מיליון שקל מרשת ו-9 מיליון מקשת, זאת לאחר שהשתיים לא העבירו בזמן את התמלוגים כמתחייב מהן.

ערוץ 10, לעומתן, שילם למדינה תמלוגים על סך כ-10 מיליון שקל, עם פקיעת האולטימטום של הרשות השנייה לפני חילוט ערבויותיו.

מדובר בהישג של הרשות השנייה, שדרשה מהזכיינית להעביר את התמלוגים חרף טענותיה וטענות הזכייניות האחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית, שלפיהן קיבלו הבטחות ממשרדי האוצר והתקשורת להפחית את התמלוגים, העומדים כיום על 4% מהכנסותיהן, ל-1% בלבד.

מוקדם יותר החודש התנו שרי האוצר והתקשורת את הפחתת התמלוגים בהעברת הרפורמה בשוק השידורים, שבמסגרתה יעברו הגופים המשדרים בטלוויזיה המסחרית לשיטה של רישיונות. לאור התחושה כי התמלוגים יופחתו, סיכמו המשרדים מול הרשות השנייה כי ידחו את התשלומים לינואר 2011. בשימוע שנערך ברשות השנייה בראשית חודש דצמבר הופיעו הזכייניות בפני המועצה וביקשו את דחיית התשלומים עד להעברת הרפורמה.

אולם בהמשך חל שינוי בעמדת האוצר, ושם דרשו מהרשות השנייה לגבות את התמלוגים באופן מיידי. בתגובה הוציא מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מכתב לזכייניות קשת, רשת וערוץ 10, שבו דרש תשלום מיידי בטרם יחולט כספם.

לאור הדברים הוציאו השרים יובל שטייניץ ומשה כחלון את מכתבם, שבו הסכימו לפעול להורדת התמלוגים, רק בתנאי שהם ייגבו מעתה על-ידי החשב של משרד התקשורת, ובתנאי שהאוצר לא יתבקש לממן את שירות ה-DTT, הממיר הדיגיטלי שבאמצעותו ניתן לקלוט 5 ערוצי בסיס בלבד ללא חיבור לכבלים וללוויין. ההערכה היתה כי ועדת הכלכלה תקבל את התנייתם, ואולם לא כך היה - הוועדה קבעה כי התשלום יוטל על קופת המדינה, ועל כן הסדר גביית התמלוגים נמשך.

לאור הדברים החליט סמירה להמשיך בהליך החילוט, וקבע כי היום יחול המועד האחרון לתשלום התמלוגים. ערוץ 10 הוא הגוף היחיד שהעביר את הכסף.

מערוץ 10 נמסר: "את עניינינו מול הרשות השנייה אנחנו לא מנהלים מעל דפי העיתון".

מהרשות השנייה אישרו כי "ישראל 10 שילמה את תמלוגיה למחצית הראשונה של 2010".