דש: מחירי הדירות לא יעלו ב-2011 - השכירויות יזנקו

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בדש ברוקראז', הכין סקירה מקיפה על הכלכלה הישראלית והעולמית ב-2011, שהגיעה לידי "גלובס" ■ מהם הענפים המומלצים להשקעה ובכמה צפוי לצמוח המשק?

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בדש ברוקראז' הכין סקירה מקיפה על הצפוי בכלכלה המקומית והעולמית ב-2011, הכוללת גם המלצות השקעה. הסקירה הגיעה לידי "גלובס".

זבז'ינסקי מעריך כי הקטנת חוסר האיזון בסקטורים שונים בכלכלה העולמית צפויה לתרום להגברת תהליך הצמיחה. כמו כן, עדיין תמשך התמיכה של התמריצים הפיסקאליים והמוניטאריים אם כי היא תחלש בהדרגה.

המשק העולמי נכנס לפאזה חדשה בתהליך התאמתו למצב שנוצר אחרי המשבר, כפי שעולה מההתפתחות החיובית שחלה באינדיקאטורים המובילים בחודשים האחרונים. מה מאפיין את הפאזה החדשה? "התייצבות בחלק ממוקדי חוסר האיזון שנוצרו עוד לפני או במהלכו של המשבר, מתחילה להתבטא בתפקוד כלכלת העולם".

מצבו של צרכן האמריקני מתאזן בהדרגה, ובתקופה האחרונה נרשמת עליה בהוצאה הפרטית של הצרכנים האמריקנים, זאת מבלי שבמקביל חל גידול ברמת המינוף שלהם.

כלכלת ארה"ב תצמח ב-3%-3.5%

גורם נוסף שהשפעתו מתחילה להיות יותר מורגשת בפאזה החדשה אליה נכנסת הכלכלה העולמית הינה כמות המזומנים הגבוהה בידי הסקטור העסקי. מזומנים הצטברו כתוצאה מהגברת הרווחיות לאחר מאמצי ההתייעלות שנעשו ע"י הסקטור העסקי, שיפור בנגישות לשוקי ההון לצורך הגיוסים, והוזלת עלויות המימון. כמות המזומנים הגדולה שנאגרה לצורך ההתמודדות עם מצוקת הנזילות במקרה של גלישה מחודשת למשבר, מתחילה להשתחרר בהדרגה. לאור הירידה בפריון, חברות מתחילות לגייס עובדים ולבצע השקעות.

זבז'ינסקי מעריך כי המשקים המתפתחים ימשיכו להוביל את הצמיחה. במקביל, תרומתה של ארה"ב לצמיחה תגבר וכלכלתה תתרחב ב-3%-3.5% ב-2011. אירופה, מנגד, אינה מהווה הזדמנות, אלא בעיקר מקור הסיכונים והיא צפויה לצמוח ב-1%-1.5% בלבד בשנה הבאה. מימוש הסיכון עלול לשנות או אף להפוך את מגמת ההתאוששות.

המשק המקומי צפוי לצמוח בקצב של כ- 3.5%-4% בהובלה של הצריכה הפרטית וההשקעות. במקביל, צפויה האצה בקצב האינפלציה עד ל-3%-3.6%. שיקולי האינפלציה צפויים לתפוס מקום מרכזי בהחלטות הריבית במקום השיקולים של שער החליפין ומחירי הדיור. הנגיד סטנלי פישר יעלה את הריבית בהדרגה עד לרמה של 3.25%-3.5% בסוף 2011.

מחירי הדיור צפויים אומנם לעצור, אך על פי זבז'ינסקי מחירי השכירות, שנמדדים בסעיף הדיור במדד המחירים, ימשיכו לעלות. "זו ההתנהגות שמאפיינת בדרך כלל מחירי השכירות לאחר שעליות במחירי הדירות נעצרות. על פי ההערכה של בנק ישראל, מחירי השכירות צפויים לעלות בכ-8% בשנה הקרובה".

נושא האינפלציה יתפוס השנה מקום מרכזי בשיקולים של בנק ישראל בהחלטות הריבית וידחק מאור הזרקורים את הנושא של שער החליפין ושוק הדיור. ריבית בנק ישראל תעלה עד סוף שנת 2011 עד לרמה של 3.25%-3.5% בקצב מתגבר ככל שיתעוררו לחצי האינפלציה במשק.

אז איפה לשים את הכסף?

לגבי הבורסה אומר זבז'ינסקי כי עליות שערים בשוקי המניות ברמות הנוכחיות שלהם מוזנות יותר ע"י היעדר אלטרנטיבות השקעה אחרות, מאשר ע"י הציפיות להתגברות הצמיחה העתידית. עובדה זו מציבה את האפיק המנייתי בפני שני סיכונים עיקריים: שיבושים בתהליך ההתאוששות בכלכלה או הגעה למצב בועתי עד שאפיקי השקעה אחרים יהוו שוב אלטרנטיבה ראויה לאחר שהריביות של הבנקים המרכזיים יחזרו לרמות נורמאליות.

למרות הסיכונים, בדש לא ממליצים להישאר מחוץ לשוק. "בריחה" משוק המניות אינה מהווה האלטרנטיבה הטובה ביותר במצב הנוכחי, כאשר לצד הסיכונים המהותיים, הכלכלה העולמית עוברת לפאזה הבאה של ההתאוששות. צעדי המדיניות המוניטארית והפיסקאלית המרחיבה במדינות המפותחות, וצמיחה מהירה במדינות המתפתחות צפויים להמשיך ולתמוך בשוק המניות.

יחד עם זאת, "הסיכונים, בעיקר הסיכונים לכלכלות ולשווקים הנובעים ממצבן של המדינות באירופה, עלולים לגרום לתנודתיות גבוהה. בכדי למזער את הסיכון, אנו ממליצים להתמקד בענפים דפנסיביים שנשענים על גורמי הצמיחה היציבים במשק כגון הצריכה הפרטית וההשקעות, ובפרט על מניות החברות בעלות תזרים דיווידנד יציב. מבין הסקטורים שעונים להגדרה נציין את מניות הבנקים, התקשורת וקמעונאות של חברות האנרגיה".

בדש צופים שתשואות האג"ח הממשלתיות יעלו במהלך השנה ביחד עם עליית הריבית. "השתטחות העקום תהיה קטנה יותר ממה שצפוי ע"י המשקיעים. ברמת התשואות הנוכחיות באפיק הממשלתי אנו ממליצים להתמקד באג"ח קצרות יחסית. אנו מעדיפים את האג"ח הצמודות על פני השקליות ואג"ח בריבית משתנה ברכיב המזומן".

לגבי שוק האג"ח הקונצרני צופה זבז'ינסקי גידול בהנפקות של האג"ח הקונצרניות בעקבות הגידול הצפוי בהשקעות במשק והמשך התנאים הנוחים יחסית לביצוע ההנפקות. מומלץ להתמקד באג"ח בעלות דירוג גבוה יחסית (מעל A+), בעיקר של החברות השייכות לענפים המומלצים באפיק המנייתי ובעלות המח"מ המומלץ באפיק האג"ח הממשלתיות.